en part-bred PRE som skimlar av?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emindy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 090
E

emindy

Jag upptäckte ikväll att min nyss fyllda tvååring har vita hår spridda över hela kroppen, jag misstänker alltså starkt att hon har tänkt skimla av.
Min fråga är således; kan hon bli stickelhårig/konstantskimmel eller liknande eller är det troligaste att hon slutar som vit häst någon gång i framtiden?
Finns det något sätt att avgöra detta på?
Kruxet är att det inte finns någon skimmel på mammans sida och pappan är svart men har en hel radda skimlar relativt långt bak
http://www.librogenealogico.com/arbol.asp?ref=242847
och jag hittar inga bilder på dem eller någon annan.

Kan någon hjälpa mig reda ut begreppen, vad avgör vad för slags skimmel det blir?

Sv: en part-bred PRE som skimlar av?!

Om ingen av föräldrarna är skimmel eller konstantskimmel kan inte hon bli det heller...

Varför har hon då med det här pälsbytet plötsligt gått från tre vita hår i pannan till glest spridda vita hår över huvudet och hela kroppen inklusive svansen?

Hon hade tre vita hår i pannan samt en vit bakkota tills helt nyligen

Nu har hon betydligt fler vita hår i pannan samt ner över nosryggen och ett fåtal vita hår spridda över hela kroppen samt några få vita hår i svansen och manen.

Som sagt, om ingen av föräldrarna är skimmel och att härstamningen stämmer, så kan det inte bli en skimmel.
Däremot kan den kanske vara stickelhårig??

hej! det går inte att länka till libro på det sättet man kommer bara till första sidan , Vilken hingst är det du länkar till?
Sätt in en bild på avkomman så är det lättare att avgöra färgen kanske , Min hingst har flera avkommor som är brunt stickelhåriga och svarta stickelhåriga .

Tesora Älskar PRE

Hercules X fick jag fram om man skriver in de sista sex siffrorna manuellt på slutet. Han har ju enkom svarta hästar i första och andra led, men i tredje led enbart skimlar, om det stämmer. Är ganska oinsatt i färggenetik, så där överlämnar jag till ngn annan!

Fast att han har skimlar bakom sig spelar ingen roll, skimmelanlaget kan man inte bära på. Har den anlaget så är den skimmel, är den inte skimmel så kan den inte nedärva anlaget.

De kanske ÄR skimlar hela buten, bara det att de skimlar vääldigt långsamt.? :angel: :cool: Nej, jag vet inte - som sagt det där med färger har jag ingen koll på alls. Mina hästar är svarta och vita!

hur artar sig stickelhårighet? Och vart kommer det ifrån isf?

Jag försökte söka igår och då hittade jag info om skimmel och konstantskimmel, skimlar skimlar av till helt vita eller grå med tiden medans konstantskimlar får sin färg när den tappar fölpälsen. stickelhårig skulle isf vara en "mildare" form av konstantskimmel. Är det korrekt?

Jag vill bara tacka för att ni försöker, jag blev väldigt paff när jag såg alla vita hår igår eftersom jag, med tanke på härstamningen, inte alls trodde att hon skulle kunna bli skimmel

Nja, hur stickelhår funkar vet jag inte egentligen, men det är inget skimmelanlag i alla fall. Det är alldeles för lite vita hår för det.

Det var väl inga nytagna bilder på hästne ifråga på din länk, eller?SKulle det visa sig att det blir mer och mer vita hår, såa tt man verkligen kan misstänka att det är en skimmel, så ska du kanske DNA-typa, så att det är rätt pappa angiven...

Jag var med min häst hela tiden när hon betäcktes, så jag är väldigt säker på att det är rätt häst. (och hon har inte fått träffa några andra herrar med kulorna kvar heller, varken före eller efter)
Jag har nyare bilder också och ska ta på dessa vita hår också när det behagar bli bättre väder (gråmulet med regn just nu och hästarna är ute på bete)
Konstantskimmel och vanlig skimmel är väl inte heller samma anlag? Men vad vet jag? Det är därför jag frågar...

nej det är helt korrekt, konstantskimmel och avblekbar skimmel är två helt skilda anlag. (däremot finns en del ffa ponnyer som har bägge...)

Är båda anlagen sådär extremt dominanta också?

Jag hörde att det händer att skimmelanlaget inte visar sig, menar man då att hästen skimlar av extremt sent, eller?

Ang stickelhår, skulle inte det ha visat sig tidigare då? Eller är det också en "färg" som "förvärras" med tiden?

Båda skimmelanlagen är dominanta. Dvs har de det, så syns det.
Skimmelregeln säger att en häst inte kan bli skimmel, utan att en förälder är det.
Mig veterligt kan ett skimmelanlag bara vara dolt om hästen redan är "vit" vid födslen, alltså en BEC. Kan i allafall inte med min morgontrötta hjärna komma på något mer tillfälle när skimmelanlagen skulle vara dolt.
Vissa skimlar skimlar av mycket sent.

Är båda anlagen sådär extremt dominanta också?

Jag hörde att det händer att skimmelanlaget inte visar sig, menar man då att hästen skimlar av extremt sent, eller?

Ang stickelhår, skulle inte det ha visat sig tidigare då? Eller är det också en "färg" som "förvärras" med tiden?
Jag vet inte vad du menar med "extremt dominant", för en gen är antingen dominant eller recessiv. Ett dominant anlag SYNS alltid när det finns och nästan alla färganlag är dominanta. Dvs båda skimmelanlagen, skäck ("shetlandsponnyskäck", dvs ryggskäck) tigrerad och black. Gulanlaget är lite speciellt för det syns i enkel uppsättning och får dubbel effekt i dubbel uppsättning.

Nej, det finns inga skimmelanlag som "inte visar sig", det låter som en missuppfattning från folk som TROR att det är möjligt att en häst kan bära ett skimmelanlag utan att vara skimmel själv.
Det finns däremot en hingstlinje bland connemarorna som börjar skimla av EXTREMT sent, efter 10 års ålder typ. Jag har inte hört talas om det fenomenet hos någon annan ras.

Jag har för lite erfarenhet av stickelhår för att kunna uttala mig. Men nån skimmel har du inte om stammen stämmer.

Du får ursäkta, jag är inte så påläst på det här med färger. Jag har tagit en bild på huvudet idag och lagt upp den i mitt fotoalbum (se länk ovan). De "nya" håren syns tydligast på nosryggen, där pälsen inte är klar ännu för sommaren.

Jag har försökt söka lite på stickelhår men jag blir lite frustrerad eftersom jag knappt hittar något!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka