En och samma person på många styrelseposter!

D

Dwight

Är det bara jag, eller är det fler som tycker att våra svenska westernföreningar blir mer och mer personifierade?

Jag menar, är det helt OK att en och samma person sitter som ordförande i flera klubbar/föreningar?

Vad jag mest reagerat på under sista tiden är följande.

Ordförande i SQHA sitter i valberedningen för SRHA, ordförande i SRHA sitter i valberedningen för SQHA!!!

(sistnämnda är dessutom bla. ordförande i WRIS)

Är det förenings-tekniskt OK?

Jag tror tyvärr att det inte finns några regler som säger annat, men man kan ju tycka att om nu inte årsmötet reagerar, så skulle dessa personer själva vara mer uppmärksamma på situationen och faktiskt stå över val som har konsekvenser som i detta fall.

Är det brist på personer som vill engagera sig i våra olika westernföreningar och klubbar som är anledningen till att det bara är vissa ”eldsjälar” som ställer upp och att det inte finns andra att välja på?

Eller, är det en medveten strategi av vissa med vänkrets att bli valda till många styrelseposter och kanske därmed ”trygga” kommande val och ha ”kontroll” över vissa föreningar och dess framtid och utveckling?

Vad är bäst för ”Western-Sverige”???

Diskussioner tack!

Sv: En och samma person på många styrelseposter!

Det här ett riktigt allvarligt ämne som du drar upp...
Med insyn i flera föreningar kan jag lätt säga att det lutar åt medveten strategi i flera föreningar i western sverige...
Det är ett toppstyre utan hejd, vilket är enormt tråkigt, för i slutänden för det inte en förening framåt på något vis, det blir motsatt effekt och det slutar oftast med katastrof.
En del föreningar vi talar om vill absolut inte ha in någon person i sin styrelse som kan ifrågasätta eller försöka föra en diskussion framåt, det är tragiskt.

Tyvärr så är det ju även så att till årsmöten och dylikt så finns inte medlemmarna på plats, det är ett fåtal som tar sig tid att medverka vid dessa tillställningar, det är något som måste ändras på...många många medlemmar är upprörda och missnöjda med en del sittande styrelser, men finns ändå inte på plats när chans till ändring finns..:confused:

Så tro inte att det inte finns andra att välja på, det finns många mycket kompetenta eldsjälar som skulle kunna bidra med otroligt mycket för att föra föreningarna framåt, dessa är dock inte "polare" med sittande styrelser och har därför inget inträde....

:cool:

Jag håller med!

Själv har jag tyvärr slutat engagera mig i föreningarna, man tröttnar ju! Givetvis korkat och jag ska försöka bättra mig, men jag håller med i båda era inlägg att det är något som känns jäkligt fel...

Så tro inte att det inte finns andra att välja på, det finns många mycket kompetenta eldsjälar som skulle kunna bidra med otroligt mycket för att föra föreningarna framåt, dessa är dock inte "polare" med sittande styrelser och har därför inget inträde....

Så vitt jag vet Wild Rein så har du personligen haft både inträde och möjlighet att påverka i en av dessa "Toppstyrda föreningar" men inte utnyttjat den:crazy:
Du har väl suttit i en av dem under ett helt år......

Men nu sitter du ju i en som inte faller under samma rubrik.:smirk:
Och om det hade varit så att den stora massan tyckte att saker och ting var fel i dessa föreningar så borde ju det minsta dom kunde göra var att komma till årsmötet och ställa allt till rätta. Eller kan det vara så att man inte tycker det är så fel:idea:

Old Sorrel

Jag tycker att du tar upp ett viktigt och intressant ämne, och enligt mitt föremenande finns det för få engagerade själar.:(
De flesta vill ha en bra förening men säger sig inte ha möjlighet eller vilja att lägga tid i någon.

Dessutom är ju beslutet att sätta sig som representant för en förening också ett beslut att sätta sig som måltavla för människors tänkande och tyckande både hur man är som person och administratör.:smirk:

Och märk väl att det är årsmötet som väljer valberedning inte dessa personer själva, vilket väl betyder att det är medlemmarnas vilja.

Och vad beträffare den sistämnda så satt hon i SQHAs valberedning flera år även innan hon var ordförande i WRIS och SRHA:idea:

Och detta syndrom har funnits i flera år dvs det att folk sitter på flera stolar. SRHA och SRCHA delade på en person som satt som kassör i den ena föreningen och ordförande i den andra.
SQHA har haft samma ordförande som WRIS i flera år tidigare.
SQHA och SRHA delade samma sekreterare, kassör och ordförande i flera år.

Så jag skulle säga att vi tvärt om försöker komma bort från att ha samma personer i flera styrelser. Så spritt som det är nu har det nog aldrig varit.

Och by the way ordförande posten i WRIS är "up for grabs" om 14 dagar om någon är intresserad:idea:

Old Sorrel

Men nu sitter du ju i en som inte faller under samma rubrik.:smirk:
Och om det hade varit så att den stora massan tyckte att saker och ting var fel i dessa föreningar så borde ju det minsta dom kunde göra var att komma till årsmötet och ställa allt till rätta. Eller kan det vara så att man inte tycker det är så fel:idea:

Old Sorrel

Det KAN ju också vara så enkelt att "den stora massan" tror att allt är bra. Tävlingar anordnas,och då måste väl allt vara bra?

Bara för att man erbjuder sig att hjälpa till i en förening betyder det inte alltid att man tillåts detta, vare sig man redan sitter i styrelsen, eller erbjuder sig att hjälpa på annat vis. Att man sitter i styrelsen behöver inte alltid betyda att man har insyn i allt som händer...

Till Dwight - detta är verkligen en fråga som behöver tas upp till diskution, frågan är bara hur man når "den stora massan"?
Bra iniativ!

Hej !

Jag tycker att det är upp till alla medlemmar i en förening att välja den styrelsen som de vill ha ! Men om de inte kommer på årsmötet som är den tidpunkt då man som medlem kan göra sin röst hörd så kan man inte gnälla efteråt.

Det kanske är så att missnöjet som det pratas om inte är så stort, utan ett fåtal som är missnöjda:confused: För hade många varit det så hade väl massan också kommit på årsmöte eller:confused:

Jag tycker istället för att racka ner på dessa personer som verkligen lägger tid, engagemang och energi för så många andra, så engagera er själv, anmäl ert intresse till den förening ni är intresserade av att ni ställer upp som frivillig utanför styrelsen och vill jobba för att föra den föreningen framåt.

Att sitta och gnälla i kammaren är inte konstruktivt ...

Hej !

Jag tycker att det är upp till alla medlemmar i en förening att välja den styrelsen som de vill ha ! Men om de inte kommer på årsmötet som är den tidpunkt då man som medlem kan göra sin röst hörd så kan man inte gnälla efteråt.

Det kanske är så att missnöjet som det pratas om inte är så stort, utan ett fåtal som är missnöjda:confused: För hade många varit det så hade väl massan också kommit på årsmöte eller:confused:

Jag tycker istället för att racka ner på dessa personer som verkligen lägger tid, engagemang och energi för så många andra, så engagera er själv, anmäl ert intresse till den förening ni är intresserade av att ni ställer upp som frivillig utanför styrelsen och vill jobba för att föra den föreningen framåt.

Att sitta och gnälla i kammaren är inte konstruktivt ...

Det är just det jag menar...alla medlemmar måste ta sig tid att åtminstone åka på gällande förenings årsmöte för att lägga sin röst.

Och tyvärr är det inte som du tror att missnöjet inte är så stort, missnöjet är stort bland en stor del medlemmar åtminstone i rasföreningar samt tävlingsföreningar...
Jag har ingen som helst koll på medlemmarnas tyckande och tänkande i WRAS klubbar, men det kanske någon annan kan bidra med.

Vi måste nå ut till "massan" så att dessa ger föreningen dom är missnöjda med den tiden ett årsmöte tar...
Frågan är hur man når dessa??? Jag vet att många är otroligt missnöjda...men tyvärr gör missnöjet många gånger att man bara skiter i det....synd är det, riktigt synd...

Och knappast är väl det nån som sitter o "gnäller i kammaren"....man får försöka finna alla vägar att öppna för en diskussion i ämnet medlemmarna emellan...allt för att föra frågan framåt...för att vi alla skall kunna hjälpa till att föra föreningen framåt och bli bättre...

Toppstyre har ju också många, många gånger varit ett stort problem inom westernföreningarna i sverige...och tyvärr har många av dessa makthavare premierat sina vänner och hållit obehöriga på avstånd.

Min personliga åsikt är att man kan och framförallt bör inte sitta på flera stolar på sättet som ovan är beskrivet....vi har varit med om det förut, och det blir aldrig bra i slutänden....
Jag kan inte heller förstå hur man personligen kan tycka att det är korrekt...framförallt ut mot sina medlemmar i resp. förening/klubb.
Och en fråga....hur många sittande tror ni är professionella nog att hålla personliga åsikter och tyckanden utanför sitt styrelsearbete??? Det är en fråga med allvarlig innebörd som bör diskuteras en hel del...

Det är inte så att du misstolkar att folk inte kommer på årsmöten ??
Är det inte att idiotförklara folk att de inte "tar sig tid", undrar också vem är "vi" ,hur många är "vi" ??

I alla sammanhang, oavsett om vi pratar föreningsliv, arbetsliv etc så brukar det vara som så att de som gnäller mest är det som under möte inte säger ett knäpp, men efter avslutat möte ute i korridoren spyr sin galla över allt och alla, samt besitter alla rätt svar på alla frågor! Å inte minst vet precis hur allt egentligen skall vara !

Jag tycker det är visar på en stor omogenhet och feghet !

Vill man påverka så måste man göra sin röst hörd i det forumet som gäller, dvs årsmöte. Å tar man sig inte tid så är nog inte missnöjet så utbrett som du vill påskina, utan som vanligt en liten klick som inte är nöjda med sin tillvaro, men tyvärr inte hittar rätt medel att förändra den, utan fortsätter att gnälla och spy till höger och vänster. Jag tycker det är pompöst och oerhört nedvärderande att ge sig på personer som sitter i olika styrelser att de inte är professionella i sin roll som styrelsemedlemmar !!! Vad har du för belägg för att uttrycka dig på detta sätt ????????????
Luktar avund och det luktar inte gott :mad:

Vad jag förstått ur andra inlägg så har du tydligen suttit i en styrelse ! Varför la du då inte fram dina synpunkter där, eller det kanske var i en WRAS klubb ? För du är ju väldigt tydlig när du säger att missnöjet finns i rasföreningarna SQHA och SPHA, utgår jag från samt i tävlingsföreningarna, fast då vet jag inte riktigt vilka föreningar du menar :confused: Anordnar inte alla föreningar tävlingar ? Även om de inte har det som huvudmål i sin verksamhet ?

Sen kommer ditt inlägg lite väl sent, om man kollar runt på olika hemsidor så har de flesta föreningar redan haft sina årsmöte ! Vilket gör att det är ett år till nästa årsmöte. Eller du kanske tror att missnöjet är så stort att genom att ha den diskussion här på buke så hålls missnöjet vid liv tills det är tid för årsmöte 2009:angel:

Nej, jag tror som jag skrev i mitt första inlägg att enda sättet att få slut på ett ev missnöje är att engagera sig, å jag kan inte tänka mig att någon förening oavsett WRAS, Ras eller dina tävlingsföreningar tackar nej till någon som vill engagera sig !
Så kontakta istället den eller de föreningar som du anser det finns ett missnöje med och ställ upp och jobba för att då få bort detta !
Inget är omöjligt !!:banana:

Intressant diskussion, verkligen.

Jag får väl citera herr F:
"Medlemmarna i en förening har den styrelse de förtjänar".
Oavsett om styrelsen är bra eller dålig.

Det är ju medlemmarna som tillsätter sina styrelser, ingen annan.

Engagemanget bland medlemmar är tyvärr mycket lågt på många håll.
Folk vill träna, tävla och ha roligt.
Resten får 'Någon annan' fixa.
Och 'Någon annans' jobb är ofta otacksamt, eftersom det är omöjligt att hålla alla nöjda.

Inte lätt...... :)
/Mike - ordf. WRAS Distrikt Syd

Så rätt, så rätt

Skönt med en "klok gubbe" :rofl:

Det är inte ok att sitta på två stolar samtidigt. Det är inte heller ok att två ur samma familj eller släkting sitter i samma syrelse. Det kan kallas för jäv.

Det är just det jag menar...alla medlemmar måste ta sig tid att åtminstone åka på gällande förenings årsmöte för att lägga sin röst.

Och tyvärr är det inte som du tror att missnöjet inte är så stort, missnöjet är stort bland en stor del medlemmar åtminstone i rasföreningar samt tävlingsföreningar...
Jag har ingen som helst koll på medlemmarnas tyckande och tänkande i WRAS klubbar, men det kanske någon annan kan bidra med.

Vi måste nå ut till "massan" så att dessa ger föreningen dom är missnöjda med den tiden ett årsmöte tar...
Frågan är hur man når dessa??? Jag vet att många är otroligt missnöjda...men tyvärr gör missnöjet många gånger att man bara skiter i det....synd är det, riktigt synd...

Och knappast är väl det nån som sitter o "gnäller i kammaren"....man får försöka finna alla vägar att öppna för en diskussion i ämnet medlemmarna emellan...allt för att föra frågan framåt...för att vi alla skall kunna hjälpa till att föra föreningen framåt och bli bättre...

Toppstyre har ju också många, många gånger varit ett stort problem inom westernföreningarna i sverige...och tyvärr har många av dessa makthavare premierat sina vänner och hållit obehöriga på avstånd.

Min personliga åsikt är att man kan och framförallt bör inte sitta på flera stolar på sättet som ovan är beskrivet....vi har varit med om det förut, och det blir aldrig bra i slutänden....
Jag kan inte heller förstå hur man personligen kan tycka att det är korrekt...framförallt ut mot sina medlemmar i resp. förening/klubb.
Och en fråga....hur många sittande tror ni är professionella nog att hålla personliga åsikter och tyckanden utanför sitt styrelsearbete??? Det är en fråga med allvarlig innebörd som bör diskuteras en hel del...
Det är helt klart att du sitter i en styrelse på grund av att ditt personliga tyckande stämmer överens med föringens mål o medel. Du är vald för att dina medlemmar har förtroende för dig o inget annat. Din hjärna funkar bäst om du tänker själv i alla lägen o inte på hur någon annan skulle gjort. Om det är så att du tänker på hur någon annan skulle gjort , så hade det varit bättre om denna någon annan blev vald i ditt ställe.

Det är inte så att du misstolkar att folk inte kommer på årsmöten ??
Är det inte att idiotförklara folk att de inte "tar sig tid", undrar också vem är "vi" ,hur många är "vi" ??

Nej jag har inte misstolkat att folk inte kommer på årsmöten!
Jag idiotförklarar ingen alls för att dessa folk inte kommer på föreningars årsmöten!!
TS ifrågasatte och tog upp något som bör diskuteras vidare om, och frågan kunde ju knappast tagits upp innan dess att årsmötena var avklarade och styrelserna tillsatta...först då kan man väl se vem som sitter på vilka stolar...eller??:confused:

I alla sammanhang, oavsett om vi pratar föreningsliv, arbetsliv etc så brukar det vara som så att de som gnäller mest är det som under möte inte säger ett knäpp, men efter avslutat möte ute i korridoren spyr sin galla över allt och alla, samt besitter alla rätt svar på alla frågor! Å inte minst vet precis hur allt egentligen skall vara !

Jag tycker det är visar på en stor omogenhet och feghet !

Vem gnäller menar du?? Att ta upp något till diskussion...är det att gnälla???? Och vem här har spytt galla efter ett årsmöte???
Det känns som om något sådant påstående bara skulle komma från någon som känner sig träffad i sammanhanget:crazy:
Du kanske bör hålla dig till diskussionen istället för att komma med konstiga påståenden om att någon skulle ha påstått sig veta hur allt ska vara?????:cool:
Nej, fram för en diskussion med konstruktiv kritik och goda ideér!!

Senast ändrad:

vi har de styrelser vi förtjänar!
tycker själv att det är rätt lätt att påverka, bara man går på möten och lägger konstruktiva förslag.
och ibland kanske man måste välja människor som känner varandra, för att de är de enda som är villiga att ställa upp.
ser inget problem med detta, om årsmötet beviljar ansvarfrihet, så betyder ju det att man är nöjd med styrelsens arbete?

Var är ni då, alla missnöjda, står ni utanför föreningarna, och startar egna små klubbar, för att ni inte kan finna er i majoritetsbesluten i de etablerade klubbarna;)

är själv medlem i flera klubbar, bl a en wras klubb med ständigt växande antal medlemmar. och det beror på att många känner sig välkomna och uppskattade!

Senast ändrad av en moderator:

Vill man påverka så måste man göra sin röst hörd i det forumet som gäller, dvs årsmöte. Å tar man sig inte tid så är nog inte missnöjet så utbrett som du vill påskina, utan som vanligt en liten klick som inte är nöjda med sin tillvaro, men tyvärr inte hittar rätt medel att förändra den, utan fortsätter att gnälla och spy till höger och vänster. Jag tycker det är pompöst och oerhört nedvärderande att ge sig på personer som sitter i olika styrelser att de inte är professionella i sin roll som styrelsemedlemmar !!! Vad har du för belägg för att uttrycka dig på detta sätt ????????????
Luktar avund och det luktar inte gott :mad:

Om man vill påverka samt göra sin röst hörd räcker det iof inte med att delta på ett årsmöte....det krävs information till alla medlemmar...mycket information..och det krävs i styrelsearbete att delge alla styrelsemedlemmar all information och sedermera vidarebefordra denna till alla medlemmar...
Många gånger glömmer de som är engagerade bort att de verkar för sina medlemmar och ingenting annat...

Och jag har belägg för oproffsighet inom styrelser...inget jag på ett pompöst och nedvärderande:smirk: sätt lägger in här för detaljgranskning...men tro mig...belägg finns!!!!!!

Det finns heller ingen avund...inte någonstans i min värld i alla fall...joo kanske på de fåtal personer som utan prestige, med total ärlighet och med ett gott hjärta lever sitt liv och utför sina åtaganden på detta sätt!!! :love:

vi har de styrelser vi förtjänar!
tycker själv att det är rätt lätt att påverka, bara man går på möten och lägger konstruktiva förslag.
och ibland kanske man måste välja människor som känner varandra, för att de är de enda som är villiga att ställa upp.
ser inget problem med detta, om årsmötet beviljar ansvarfrihet, så betyder ju det att man är nöjd med styrelsens arbete?

Var är ni då, alla missnöjda, står ni utanför föreningarna, och startar egna små klubbar, för att ni inte kan finna er i majoritetsbesluten i de etablerade klubbarna;)

är själv medlem i flera klubbar, bl a en wras klubb med ständigt växande antal medlemmar. och det beror på att många känner sig välkomna och uppskattade!

Jag kanske ska joina en WRAS klubb istället då...:love:

som sagt, rösta bort de styrelsemedlemmar ni inte vill ha, och tala om att ni vill ha information, både som styrelseledamot och som medlem.
man kan väl inte sitta med i en styrelse om man inte blir informerad?

det mesta brukar lösa sig med dialog, alla vill ju göra ett bra jobb, prata med den det berör!
försök hitta nya sätt att jobba på, ex så lägger vår styrelse ut alla protokoll på hemsidan så att alla medlemmar kan se vad som är på gång.(och också komma med synpunkter och önskemål)

en oproffsig styrelse måste väl kunna lära sig, kan vi utvecklas som ryttare med våra hästar, så ska vi väl alla tillsammans kunna bli proffsigare på allt runtomkring också?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka