En nyfiken fråga...

F

frukanon

Min sambo kom hem igår och frågade mig (som om jag skulle veta :confused: ) varför man låter hundarna dra på ett bildäck under promenad? :confused: :confused:
Och ja, varför gör man det?
Han hade mött två "ekipage" på promenad. Nu visste han inte vad det var för ras - "något boxerliknande men ändå inte" :D Ägarna hade gått med hundarna i koppel och så hade de någon sele på hundarna där de fick släpa varsitt bildäck.
Är det någon som kan svara på varför man gör så?

Sv: En nyfiken fråga...

Förmodligen håller dom på med weightpulling, då brukar man träna med däck. Det var nog amstaffs eller pb's han såg (många har iaf trott att min tik är en boxer ;) ).

Hundar drar det mesta.

De absolut flesta hundar släpar på en matte som är för rädd att skada hunden genom att hålla mot kopplet :devil: :devil: :devil:

Det är inte ovanligt att hundar som tränas för drag drar olika vikter. det kan vara pulkor med olika belastningar , vagnar, fyrhjulingar där föraren sitter och styr (flerspann) m.m. Andra drar föraren på skidor i tolklina, så det är nog inget konstigt du sett.

Jag misstänkte nästan att det var någon sån ras. Men jag var inte säker, jag tycker inte att de är så lika boxrarna...
Jaha, vad är wheigtpulling då?
Ursäkta en okunnig :o

Pangare skrev:
Hundar drar det mesta.

De absolut flesta hundar släpar på en matte som är för rädd att skada hunden genom att hålla mot kopplet :devil: :devil: :devil:

Det är inte ovanligt att hundar som tränas för drag drar olika vikter. det kan vara pulkor med olika belastningar , vagnar, fyrhjulingar där föraren sitter och styr (flerspann) m.m. Andra drar föraren på skidor i tolklina, så det är nog inget konstigt du sett.

Jag tycker inte att det är något konstigt med att hundar drar pulkor, vagnar och liknande. Jag åkte mycket hundpulka som barn. Men jag har aldrig sett folk gå genom stan med bildäckssläpande hundar. Så vanligt kan det ju inte vara. Och det är ju inte sammasak att dra en pulka i snö eller en vagn på barmark eller föraren i tolklina (som väl också står på skidor?) som att släpa ett bildäck på grus.
Förlåt att jag inte är så insatt i allt vad man gör med sina hundar, jag upplevde ditt svar som rätt drygt.

Pangare skrev:
Hundar drar det mesta.

.

fy fan vad bra sagt!!!:rofl: :rofl: :rofl:

Det är ett bra sätt att träna hunden, både genom att bygga muskler(många hundar gillar verkligen att då anstränga kroppen ordentligt - dels för att vänja hunden att senare dra en på skidor tex.

Inget konstigt alls, träning för hunden och dess muskler. En vanligt promenad ger ju inte mycket för en större/medelstor hund. Jag har själv funderat på att testa det med min hund, men det har inte blivit av ännu. Mest för att bygga muskler på honom och ge honom lite mer träning. Dock drar han mig på cykel på sommaren och på skidor på vintern.

Och nej, weight pulling har jag aldrig hört talas om, jag ser det bara som vanlig träning.

Förmodligen en Amerikansk Bulldog, de kan se lite boxerliknande ut.

De tävlar ju i Weightpulling så det är säkert som de föregående talarna sagt.

:p

Fast man behöver ju inte tävla i WP och ha speciell hund för det. Jag har en "helt vanlig" hund och skulle mycket väl kunna träna med bildäck, bara för träningens skull.

Ja men hon skrev ju att den såg Boxerliknande ut.

jag har en staff och både som valp och nu som snart ett år så frågar folk om det är en boxer. så ptja, utseendet behöver inte vara allför likt ibland! :)

Ja just det, ursäkta... "selektivt minne" är väl vad det kallas... :crazy:

jag kör en del drag både på det viset och intervall med full fart.
för min hund måste ha en stark rygg o nack när vi tränar skydd annars är det lätt för skador o det bygger bra muskler poå just rygg o bakbenen.

Pangare skrev:
Hundar drar det mesta.

Eller husse... Vet en där det är hunden som bestämmer... Stannar hunden och får för sig att han skall sitta där... Då står husse och väntar............ Väntar och väntar.. De kan stå där i timmar om det är så... Men tyvärr så får hunden göra precis vad som hellst... :devil: :devil: :devil:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30