En ny hund...?

Sv: En ny hund...?

För liten, den räcker ju knappt över fotknölarna. :p

STORLEK/VIKT:
Mankhöjd: Hanhundar 21-25 cm Tikar 20-23 cm. Vikt: Vikten skall vara mellan 3-4 kg

Dessutom

Läste inte så mkt... :angel:

Hmm.. Beror ju helt och hållet på va lång du är.. ;)

Finsk lapphund då?
MANKHÖJD:
Idealhöjd för hanhund 49 cm
Idealhöjd för tik 44 cm
Tillåten avvikelse +/- 3 cm

Min hane är ca 45 tror ja, och är väl ungefär i knähöjd på mig.. och jag är kort..:p
Väldigt trevlig ras. Fast du kanske vill ha mkt mindre..

Tillåt mig att uppdatera listan :D

Intressanta raser än så länge:

Staffordshire Bullterrier
tibetansk terrier
bichon havanais
chinese crested powder puff

:p

Jag finner inte den nakna kinesen speciellt ömtålig så jag tror inte puffen heller är det. Däremot kan den nog vara lite jobbig pälsmässigt om man är glad vid att "dra rätt ut i skogen" men man kan ju hålla den ganska kortklippt också

Staffordshire Bullterrier med tillhörande fårpäls
tibetansk terrier
bichon havanais
chinese crested powder puff

/sjuttsingenstiosmåtusanstecken

Cavalier king charles spaniel!

stabil, lagom i storlek och lätt i sättet! trevlig sällskapshund som hänger med på långprommenader i skogen med lätthet, vilja att vara till lags passar även till agility, lydnad och spår. En trevlig hund i sättet och mjuk men orädd och går ihop med alla hundar oavsett kön. Söt, långhårig och fina ögon= ingen blir rädd för den och lätt att ta med bland folk. Mild och mjuk men samtidigt orädd, älskar människor. lekar med lätthet med mellanstora hundar. Vill man ha en hund som är lagom och lätt= cavalier.

Nackdelar: blåsljud, finns vissa individer som är hariga och rädd= ej rastypiskt. Var nog

Lustigt att du går i samma funderingar som jag har gjort... ett bra tag:) Jag skaffade mig ju en liten lurvtuss, nämligen denna lilla Berger des Pyrenées a Poil long
ellie_vinter_07.jpg

Hälig modell av hund, dock alldeles för krävande och enormt skällig. Har därför omplacerat henne till en familj som håller på mkt med agility och bor på landet, där hon inte stör någon med sitt skällande.

Jag har också sneglat på Tibetansk terrier, har dock inte träffat någon än och vet inte så mycket om dem. Är lite rädd för att återigen få en skällig hund. Nu lär det väl bli fler av de jag har istället, jag har nämligen parat
boogie_huvud_original_5sept07.jpg

med denna SJCh:
fly_star1_23nov07.jpg

:love:

portugisisk vattenhund? har träffat ett par trevliga sådana. annars så finns det någon sorts minibriard som jag inte kommer ihåg vad den heter (inte så vanlig i sverige). eller schappendoes? de verkar rätt fräna, men är kanske lite för stora?

hur mycket klös vill du ha? ska det vara spaniel, terrier eller vallhund?

Senast ändrad:

ja det är det kanske? fast de jag såg på annons hade längre päls än din. de såg verkligen ut som minibriarder.

Bergern brukar sägas se ut som en "minibriard" - pälsmängden/längden varierar lite, min hund på bilden var bara ca 7 månader och hade inte full päls då. Rasen brukar kallas Pyrenéeisk vallhund, men det är inte det officiella rasnamnet.

Bichon frisé? de jag har träffat har varit tuffa små hundar... Och, vad heter de nu, kallas för bomullshundar tror jag... Coton de tulear! Vansinnigt söta tycker iaf jag, men vet inte hur de är i huvet.

Är lite förvånad att ingen sagt Shetland sheepdog. Den passar in på dina kriterier. En kompis har en o hon är helt underbar :love:

*Spånar*
Japanese chin? Eller faller de på den intryckta nosen?

Malteser?
Kromfohrländer? (för lite päls kanske?)
Phalene?

tänkte precis föreslå Tibetansk Terrier, men såg att Gnist hann före...
Men bildbombar lite :D

Detta är TOVA, en glad men mkt bestämd dam, som älskar de flesta. Har ett humör som kan göra en galen men man förlåter på en gång :D:angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Då min hund väldigt hastigt och traumatiskt dog för snart två veckor sedan har mitt liv förändrats något väldigt. Hon var ingen lätt och...
Svar
6
· Visningar
1 449
Övr. Hund Moaha...! Såna här trådar är roliga, man vet aldrig vad man får höra. :angel: Iaf, jag sitter nu och klurar inför framtiden då jag...
Svar
19
· Visningar
1 478
Övr. Hund Jag har två hundar, båda pensionerade kappisgreyhound. Dvs hundar som vuxit upp med sällskap, och hela livet haft andra hundar omkring...
Svar
16
· Visningar
5 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka