En mans häst ?

J

JenniiePersson

Finns det verkligen något som en en Mans häst ?
Jag börjar fundera på det iaf.
Nu till historien.
Har blivit tillbedd att utbilda en mkt fin nordsvensk herre.
Han är hur go och snäll som helst i hantering på gången och ledning.
Första gången jag red på honom gick han mkt fint. inga protester what so ever.
Andra gången började han tycka att jag krävde på tok för mkt ( bogen skulle med). Så då la han bak öronen och spände till nån gång och backade.
Och nu sista gången ( kan säga att det gått 2 år till sista gången nu) så började jag skritta för att känna in mig på hästen. Sen tog jag tyglarna och skulle försöka jobba ner honom i en lägre form. efter en liten stund stannade han upp. Backade och POFF rakt upp i luften. Jaha? tänkte jag. ?
Sen satte sig ägaren upp och red själv. Nä han gick som ett litet lamm?
Nu vet jag inte hurvida mkt ägaren kräver av hästen dock. Men vad tycker ni? Finns det en mans hästar? Jag börjar iaf tro det. Eller så gillar inte han mig helt enkelt :S

Flytta gärna tråden om den ligger fel*
 
Sv: En mans häst ?

Jag funderar lite på vad du menar med "jobba ned honom i lägre form" - började du pilla och greja med handen? Är hästen van vid en lugn och stabil hand kan den bli riktigt irriterad om ryttaren plockar i bettet.

Annars så är de flesta hästar enmanshästar i grunden, de vill ha tydlighet och inte en massa olika människor hela tiden. Det är därför det är så svårt att hitta bra ridskolehästar - det måste vara individer som pallar ständig variation.
 
Sv: En mans häst ?

Jag har en riktig enmanshäst.
En kompis skulle hoppa upp och rida, jag vet att hon kan rida, men han fick fullständig panik (skakade och rullade ögon). Fick höra efteråt av en tidigare ägare att han varit likadan.
Det kräver ett sort förtoende av honom för att man ska kunna rida honom normalt, flera ägare har gett upp honom och för varje gång han sålts och bytt hem har det blivit värre (nu handlar det om ca 10-15 hem på senare år). Sen finns det säkert flera människor som skulle rida honom bra men när det inte bara jag som upplevt detta så väljer jag att inte låta någon mer rida honom.
 
Sv: En mans häst ?

Ja efter lite framskrittning började ja krama om handen. Kan det vara de tror du? Att jag fipplar för mkt ? Ja tyckte själv ja va ganska lugn i handen men kanske inte ?
 
Sv: En mans häst ?

Men har den flyttat så mycke :O Stackare. Nej denna tror jag hon köpte som föl eller unghäst.
 
Sv: En mans häst ?

Har hon haft hnm så länge , och han är van vid enbart henne , så blir jag inte förvånad om han reagerar på ngn annan ryttare.
Det finns absolut hästar som trivs bäst med enbart "sin" människa .. sen kan det ju sitta upp ngn som är bra mkt duktigare ryttare än vad jag är på min häst , men det bryr sej ju inte hästen om !

Jag har precis som Remix haft en häst , som jag till slut bestämde mej för att slippa ha andra ryttare .. han reste sej och blev väldigt irriterad.
Han var inte förtjust överhuvudtaget egentligen i andra människor.
 
Sv: En mans häst ?

Men man kan ju vänja hästen vid ngn annan , jag menar inte att det skulle vara helt kört !
Men tror nog det är vettigast att kanske från början "åka lite häst" och låta hästen vänja sej i lugn och ro.
 
Sv: En mans häst ?

Det är ju andra som ridit han också. En tjej hade honom ett litet tag på foder och de gick bra ända tills hon tog honom hem till sig. Då hade han börjat först i ridningen sen inne i stallet. Och tillslut kunde de tydligen inte hantera den i hagen. Varför vet jag inte och jag vill inte lägga mig i deras "kunskap" eller vad man nu ska säga. Men eftersom denna ägaren vill att jag skall rida till hästen måste jag ju kunna rida på den själv. Men ja sa att ska jag rida den vill ja vara hemma i mitt ridhus och med min tränare annars tänker jag inte rida den. Vi var på ett öppet fält och det gillar inte jag speciellt inte med en häst jag inte känner. Och när den börjar på att protestera/skrämma mig så vet ja ju inte hur han reagerar om jag går på han va. Han kanske slutar eller så slänger han av mig. Han hade slängt av tjejen som hade han en liten sväng. Så ja vet inte om man kanske bara ska "åka häst" några gånger och se hur han tar det kanske?
 
Sv: En mans häst ?

Ja är den känslig i munnen kan den bli grinig om du pillar - formen kommer inte framifrån ändå så strunta du i att greja med bettet. :)

Ibland ser man ju hästar som riktigt nickar höger-vänster-höger-vänster med huvudet för att ryttaren rör handen så hela tiden. Fulridning.

Angående träning så kan det vara en god idé att "åka häst" i början så att ni får vänja er vid varandra, fjäska in dig lite hos den också. Aha, där kommer hon som brukar vara så trevlig... ska den tänka. Henne vill jag anstränga mig lite extra för.

Träna sedan i manege, och med tränare. Ge dig inte på att eventuellt provocera fram beteenden som kan får er båda skadade.
 
Sv: En mans häst ?

Ok men de låter ju bra :) Nej givetvis kommer den inte framifrån:) Jo då sådana har jag sett och så mkt kan jag säga att jag inte pillar i munnen på dem. Men så får det bli nu. De får komma till mig och min tränare och jag får "åka" ett tag helt enkelt och så får vi se hur det går :) För när den gör så som han gjorde så skriker det ju bara "get off me" :) Tusen tack :)
 
Sv: En mans häst ?

Min häst är en "typisk enmans häst" och han kan vara ganska knepig (tjurig) att både rida och hantera de första gångerna för nya personer.
Så när jag letade medryttare fick de helt enkelt inte kräva något av hästen i början, jag red ut tsm på lånad häst och nya ryttaren fick skritta, trava och galoppera utan krav på form eller annat. Direkt dom tog i honom lr krävde något tjurade han ihop, men efter ca 4-5 ggr kravlös, rolig ridning och hantering funkar allt skitbra :) (han är dock unghäst)
Så man måste nog bara åka med ett tag på sådana hästar tills dom accepterat en både i hantering och på ryggen.
 
Sv: En mans häst ?

Min 2 åring är en enmans häst. Fick hem honom i höstas och då var han aldrig hanterad, så han tyr sig nog därför väldigt mycket till mig. Jag kan nog göra det mesta med honom utan att han ens reagera (presseningar, klippmaskin, dusch mm) medan syrran har problem med att bara få på honom grimman & täcke.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp