En liten undran..

A

aenglah

Jag har omplacerat en hund nyligen.

Hon hade hunden hemma hos sig flera ggr och kändes väldigt seriös.

Vi bestämde att hon skulle ta hunden. En dag innan hon skall hämta henne så ringer hon och säger att hon åkt dit för fortkörning och fått böta 4000 kr (har i efterhand fått veta att hon även blev av med körkortet i en månad). Hon undrar om hon kan vänta med betalningen som är en liten summa.

Jag tvekar men säger ja. Detta var 16 november. Hon får med sig 15 kg mat och lånar koppel och halsband av mig då hon inte gillar det som fanns med hunden. Vi bestämmer att hon skall komma vid löning med pengarna och så att vi kan skriva alla papper.

Jag har ringt och skrivit på msn att jag vill att hon skall komma hit. Men hon säger bara ja, självklart ska vi komma.

Vad har jag för rättigheter? Vi har ju ett såkallat muntligt avtal angående att hon köpt hunden?

Har jag några rättigheter att ta tillbaka hunden? Hur löser jag det här med pengar etc?

Jag har fött upp den här hunden och älskar henne av hela mitt hjärta. Hennes förra ägare var med om en tragisk olycka och kunde tyvärr inte ha henne kvar. Jag föröskte få in henne i min flock i mer än en månad men kände att det inte var hållbart då jag har en dotter på 5. Det är hyffsat svårt för en 5 åring att förstå att alla hundar inte älskar varandra.
Jag är livrädd för att inte kunna hålla kontakten med en framtida ägare då jag har väldigt bra kontakt med alla valpägare och just den här tiken älskar jag mest av dem alla.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: En liten undran..

Hjälper ju inte..
Men jag är nyfiken av mig, varför sålde du henne utan kontrakt?

Samma dag som hon tog henne bestämde vi att hon skulle komma den 25 och skriva under kontraktet.

Det är ju också ett muntligt avtal?

Muntliga avtal är lika tvingande som skriftliga det är bara att de är så svåra att bevisa :smirk:

På samma sätt som du har svårt att bevisa något utan kontrakt så har även hon det. Så om du vill ha tillbaka hunden kan du åka dit och säga att du vill ha tillbaka den om hon inte betalar på studs. Betalar hon inte så ta hunden och åk. Det hade jag gjort om det knep.

Hon har alltså inget körkort?
Är alltid böckigt med buss...
Vet hon om att du vet, annars så kanske hon skäms och inte vill att det ska komma fram att de även tog körkortet?
Ring och hör om hon är hemma en viss dag och säg att du ändå har ett ärende på det hålet.
Så får du ju chansen att se hur hunden har det också i sitt nya hem.

Det har gått över en månad nu så hon har fått tillbaka körkortet.

Däremot så verkar hon inte svara när jag ringer :confused:

Jag får väl helt enkelt ta och åka dit och se om någon är hemma.

Jag skulle åka och hämta hunden, tyvärr så finns det ju mycket oärligt folk :mad: Hoppas att det löser sig!!!

Är det just pengarna eller sköter hon inte hunden?
Om det är pengarna som är proplemet, så kanske du kan erbjuda ett foder kontrakt istället?
Under förutsätning förstås att hon tar han om hunden bra?
Sköter hon inte hunden, ja då tycker jag också att du ska hämta den.

Vilket svar!
Betalar man inte så ska man väl inte få behålla hunden heller?
Misttänker att det handlar om en människa som satt i system att inte betala och när det börjar brännas svarar man inte i telefon.
Till TS:
Åk och hämta hunden är man inte ordentlig i ena änden är man det sällan i den andra heller.

Vilket svar!
Betalar man inte så ska man väl inte få behålla hunden heller?
Misttänker att det handlar om en människa som satt i system att inte betala och när det börjar brännas svarar man inte i telefon.
Till TS:
Åk och hämta hunden är man inte ordentlig i ena änden är man det sällan i den andra heller.

:confused:
Detta är ju en omplacerings tik.
Det viktigaste för mig hade varit ett bra hem och att hunden skulle slippa att byta hem ytterligare…
Men det är jag det.

Dessutom eftersom det är en tik, så är ju ett fodervärds avtal inte direkt att ”skänka bort” hunden eller:confused:
Som jag skrev så var det enbart under förutsättning att hunden har det bra och allting annat känns rätt.

Misttänker att det handlar om en människa som satt i system att inte betala och när det börjar brännas svarar man inte i tele
Så kan det naturligtvis vara, men det är väl inget vi vet, och att utgå ifrån det efter vad TS har skrivit låter i mina öron som väldigt snabbt till att döma...

Hej!
Pga att det var en omplaceringstik så ville jag bara ha en symbolisk summa som är 2000 kr.

Självklart kan jag klara mig utan dessa men detta gnager ändå i den bemärkelsen att har hon inte råd att ge mig 2000 kr. Har hon då råd med försäkring, vaccinationer, mat och alla andra utgifter som en hund innebär.

Men precis som du säger vill jag helst slippa omplacera denna underbara tik en gång till. Hon är världens kelgris och jag trivdes så himla bra med henne och önskar henne ett lyckligt liv.

Har hon det bra, har hon det inte? Det är svårt att veta då människan drar sig undan då jag försöker kontakta henne. Vilket har fått det goda omdömet jag hade av henne att blekna. Kommer hon verkligen vara den som ger min tik det hem hon är värd?

Det här är förståss ett svårt dilemma.Kan du inte testa att skicka ett brev till henne där du i vänlig ton förklarar o berättar hur du känner o vill ha det.Hon kanske skäms(man kan ju hoppas iallafall!!!)och inte vågar/vill svara för det.Skriver man ett brev har ju den här människan iallafall fått ditt budskap utan att konfronteras på samma gång o kanske ,om du har tur,går det upp ett ljus.Det är ju inte roligt med tanke på att det är en omplaceringhund men du kan ju också lägga in ett "litet hot"om att du annars hämtar hunden.Bryr hon sig om hunden o är fäst vid den så kanske hon blir lite rädd för att förlora den också.Lycka till o berätta gärna hur det går

Mja...
Men jag hade nog åkt dit i vart fall och kollat hur hunden har det.
Och sedan utefrån det bestämt vad jag skulle göra!

Antingen så skickar du ett rekommenderat brev där du förklarar-kanske kan gå med på en avbetplan om nu hunden har det bra där=viktigast.
Eller så åker du dit o knackar på.
eller så ringer du någon nära henne-föräldrar eller dylikt o förklarar ditt ärende..Hon kan ju ha bytt nummer eller det kan ju ha hänt något.

Åk dit! Ta med dig en vettig person med pondus så du inte är helt ensam! Du kan sen känna av läget när du är på plats. Känner du att det inte stämmer, tar du hunden. Var modig!

De är väl bara att åka hem till personen, ta med alla papper som:bump: hon ska skriva på eller ta med hunden tillbaka,kan tycka de va lite blåögt att lämna iväg hunden utan papper eller nå eftersom du inte känner personen och att du påstår att du tycker så mycket om hunden,då borde du tänkt till lite mer. Men alltid lärde du dig nå av det

Saken var den att hon brukade ha en valpkulls syster hos sig på helgerna.

Killen som äger systern bekräftade att hon brukade låna systern och så. Jag la ut annonsen på blocket och fick en hel del svar.
Han tcyker också att hon beter sig väldigt knasigt och tycker att jag borde ta tillbaka hunden.

Vi kommer avlägga en visit hos henne i veckan då hon har stängt av sitt nummer. Förstår inte hur det kan vara värt det. Kanske i onåd hos andra?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 658
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 422
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ Jag vet att det just ju känns extra jobbigt med allt för att det är mitt i natten och jag är extremt trött. Inget blir ju någonsin...
2
Svar
26
· Visningar
5 067
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 300
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka