En liten undersökning

Status
Stängd för vidare inlägg.

doris

Trådstartare
Hej alla!

jag har bara några små funderingar
:
*Hur lång tid tog det från att du slutade med P-medel tills:

a) Första mensen kom
b) Ägglossningen kom igång på riktigt
c) du blev gravid

*Hur länge hade du ätit p-piller, eller haft andra p-medel än kondom/pessar. Innan du slutade ?

(Jag vill alltså eg veta om det finns något samband med hur länge man tex ätit p-piller innan man slutar tills mens/Äl kommer igång)

Tacksam för svar!
 
Sv: En liten undersökning

Tja, jag kan ju börja då för min mens + ägglossning kom igång med en gång, regelbunden som en klocka. Hade ätit p-piller i 10 år med bara ett kort avbrott någonstans i mitten.

Men gravid är jag inte än, trots 2.5 år av oskyddat sex :cry:
 
Sv: En liten undersökning

min mens + ägglossning kom igång direkt, hade p-stav 7-8 mån och sen p-piller 3 månder.... efter det började vi med kådis och när vi började med verkstaden tog det sig direkt... dock är vi väldigt fertila i släkten... flera har blivit gravida trots hormonella p-medel och skämtsamt sägs det att vi blir gravida bara vi ser en snopp ;)
 
Sv: En liten undersökning

oj, tråkigt!
Har ni varit in och undersökt er ??
 
Sv: En liten undersökning

Japp. Han har dålig motilitet och jag har svår endometrios = ingen bra kombination :cry:
Ska göra IVF behandling (ICSI) i januari så håll tummarna!
 
Sv: En liten undersökning

Jag hade P-piller i massor av år (typ 22) med enstaka uppehåll (med annat P-medel eller steril man). Då kom ÄL alltid direkt två veckor efter och mensen på samma tid som den skulle gjort med pillren.

Sedan fick jag en ICSI-bebis som blev till på andra stimuleringen men första implantationen.

Sist hade jag hormonspiral och ingen mens, tog ut den för att försöka bli gravid, fick ÄL tre veckor senare och blev gravid så mensen kom aldrig tillbaka.

Efter förlossningen ammade jag dygnet runt men fick ÄL efter mindre än tre månader (när jag precis satt in en kopparspiral)

Oftast är P-piller ett bra sätt att skjuta upp sin fertilitet. Det korrigerar för ev "dold" PCO, det förhindrar att infektioner kommer upp i livmodern etc.
 
Sv: En liten undersökning

usch.. Håller alla tummar jag kan!!!!
nu vill jag veta, endometrios vad är det?
Jag var hos gyn för ett tag sedan och fick veta att jag hade fel på mina äggledare ( de är svullna och irriterade, men minns inte vad det hette. Iaf så sade han att med åren som går så förvärras detta och det blir svårare och svårare att få barn...
 
Sv: En liten undersökning

för det första, vad är ICSI-bebis??

och för det andra, PCO ???

Jag slutade ett tag med mina piller från april-juli eftersom en mens uteblev och vi tänkte som så att är det ett foster som gör att mensen inte kommer så skall jag ju inte fortsätta med pillerna. Vi välkomnar ett barn om det kommer, men planerar ju inte för det eftersom jag går på piller..Hur som helst, april mensen uteblev och jag slutade med pillren, sen uteblev även maj och juni mensen..I juli strax innan mensen skulle komma så fick jag kraftiga smärtor i buken och mådde så illa att jag spydde och var hemma från jobbet i 3 dagar..Sen kom en kraftig blödning, många gånger rikligare än mensen brukade vara..Sökte läkarhjälp och det var en vääldigt stressad och otrevlig läkare..Hur som helst kom han iaf fram till att jag hade nått fel på Äggledarna.. (se mitt tidigare inlägg)...

Men det som jag funderar på är ju att för de flesta tar det inte ens en månad innan den riktiga mensen är i gång och man blir gravid, och för mig blev det inget trots att jag inte åt piller på 4 månader...

Tilläggas bör att min familj är väldigt fertil, liksom filiduttans...Både min mamma och min syster har blivit med barn trots att de ätit p-piller..
 
Sv: En liten undersökning

a) Första mensen kom
Ungefär sex månader.
b) Ägglossningen kom igång på riktigt
Ungefär sex månader.
c) du blev gravid
Tre och ett halft år.

Hade använt p-spruta i fyra år, började med den när jag fick min dotter. Fick en del problem med depression, mjölk i brösten och konstant huvudvärk som min gynekolog hävdade berodde på p-sprutan, tog ungefär två år innan det gick över...
 
Sv: En liten undersökning

ICSI är provrörsbefruktning där man injicerar en spermie direkt in i ägget.

PCO är Polycystic Ovaries, vet tyvärr inte så mycket om denna sjukdom.

Endometrios är när det växer livmodersslemhinna utanför livmodern, kan täppa till äggledare och orsaka cystor av olika slag.

Jag upplevde också att de flesta verkar bli gravida med en gång, men har numera dragit slutsatsen att många gärna överdriver... De säger att det tog sig med en gång, men frågar man lite mer ingående så kan "en gång" vara allt från just första försöket till 9-10 mån.

Nu har vi kapat tråden tillräckligt tycker jag :D :o
 
Sv: En liten undersökning

Jag hade ätit p-piller i 11 år när jag slutade i december för snart ett år sedan.

Mensen kom tillbaka på en gång (dock med kortare cykel än med p-piller). Vi har försökt skaffa barn sedan juni vilket är 7 gånger utan resultat (eller nja, det sjunde försöket avgörs på måndag...).

Ägglossning antar jag att jag haft från första mens också, men hur ska man veta det? Sedan 4 månader gör jag i alla fall ägglossningstest som visar positiva utslag varje gång (men det är ju ingen garanti för att ägget verkligen släpper).

Tråkigt att höra att du har problem med dina äggstockar! Du bör nog kolla upp mera. Om det ändå innebär att du kan bli gravid, men att det kanske är svårare bör du börja i tid...
 
Sv: En liten undersökning

Åt rätt kort tid, bara två.. två½ år innan jag slutade (blev rädd för dödliga blodproppar efter skriverier i tidningar för några år sedan).

1) Nästan på en gång

2) Nästan inte än, och det har gått snart tre år, min mens är väldigt opålitlig, kommer ibland och ibland inte, det kan gå en månad som normalt emellan men även 1½ månad - tre månader mellan ÄL.
Men jag är osäker på att det bara är det här som är problemet, jag minns inte hur regelbunden jag var innan jag började tyvärr, det kan ju vara så att jag är onormal öht :crazy:

3) Har inte försökt. I dagens läge ser jag det dock som ganska svårt då jag i princip inte kan veta när och om jag ska få/har haft ÄL.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 829
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 914
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Nu ska jag inte ropa hej än, men det verkar än så länge lovande! Efter att hormonerna har återgått till det normala efter yngsta...
Svar
9
· Visningar
2 957
Senast: gulan
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 544
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp