En liten tanke om skor

S

Skrauti

Om man nu kan spika fast skorna, borde man då inte kunna skrivva fast dom och på så sätt få dom att sitta bättre, eller finns det någon speciell anledning att man spikar fast skorna?

Sv: En liten tanke om skor

Jag antar att du menar skruva? ;)
Bra fråga! SKulle jag också vilja ha svar på!

Skruva???? Tror att hoven skulle gå sönder alldeles totalt om hästen lyckades trampa av sig en fastskruvad sko...

Hmm.. ja det är nog inte så praktiskt att skruva fast skorna.
Vad ska man skruva i lixom? Hoven? Nää, det funkar nog inte.
Man spikar ju genom hovväggen och nitar sömmen på utsidan, blir ju inte lika med en skruv.

sara81johansson skrev:
Skruva???? Tror att hoven skulle gå sönder alldeles totalt om hästen lyckades trampa av sig en fastskruvad sko...

Håller med!
Om inte hoven går sönder när den fastskruvade skon åker av så kanske senfästena gör det.

Ganska omöjligt att säga vart skruvens spets verkligen tog vägen inne i hoven också tror jag. Dessutom krävs det en ganska grov skruv för att skruva i en hov. Hovmaterialet är väldigt segt att skruva i. Så en grov skruv (3 mm) skulle säkert ge upphov till tryck mot kötthoven och på hästar med spröda hovar skulle hovväggen spricka.

Ps. innan sömmen såg ut som den gör idag (rektangulär) så var den faktiskt rund. Men man kom på att den blev lika stark om man plattade till den och så blev risken för sömtryck betydligt mindre...

lättast vore väl om man satte ner hästhoven i en sko som blev formgjuten runt hovkanten och etsade sig fast som ett tvåkomponentslim, sedan trycker man helt sonika ner hoven i smågrus om man vill ha broddeffekt.. (eller lägger en skena med broddar i under..)

när det sen är dags för verkning så knipsar man bara bort hela kanten som man gör nu när man klipper till hovväggen med hovtången..

bra dålig idé?

BeastieBabe skrev:
lättast vore väl om man satte ner hästhoven i en sko som blev formgjuten runt hovkanten och etsade sig fast som ett tvåkomponentslim, sedan trycker man helt sonika ner hoven i smågrus om man vill ha broddeffekt.. (eller lägger en skena med broddar i under..)

när det sen är dags för verkning så knipsar man bara bort hela kanten som man gör nu när man klipper till hovväggen med hovtången..

bra dålig idé?

Tror inte det vore så bra.
Om skon går upp runt hovväggens kant så låser man ju hela hovens mekanism och rörelse.

plast är böjligt... jag snackar inte om stål och cement :D

Jag gillar din idé!:) Kan ingen sätta igång och produkutveckla lite?
Jag skulle stå först i kön för att köpa!!!:banana:

hmm ja.. man kan juh ha en plastsko av tålig men böjlig plast, kanske nån gummisula under som kan liknas vid träningssko?

sedan att man sätta i 4 individuella plattor med en brodd på mitten och sätta innan för plastgummiskon (där vinterskon är försett med hål dvs) och limmar fast hela kalaset på hoven mned tvåkomponentslim.. ..

Såg på Tv´n en gång en hovslagare som var rullstolsbunden! Han var ifrån Australien och skodde en galopphäst genom att skruva på skon med en vanlig skruvdragare! Det fungerade till den hästen...

galopphästar skos väl om var och varannan dag som travhästar? där skor dras av och på före lopp osv.. (inte att det skos och verkas varje dag utan mer att det är ruljans på själva skobytena)

men en skruv som ska sitta 6-8 veckor på en vanlig hobbyhäst är lite annat tror jag..

BeastieBabe skrev:

bra dålig idé?

:rofl: :rofl: :idea:
Bra ide! :p
Synd bara att plast liksom håller så dåligt.. å e lite svårt att smälta sådär på hemmaplan... Hmm.. man kanske kunde smälta en sån där barfotaboots, den borde ju hålla :idea: :banana:

BeastieBabe skrev:
hmm ja.. man kan juh ha en plastsko av tålig men böjlig plast, kanske nån gummisula under som kan liknas vid träningssko?

sedan att man sätta i 4 individuella plattor med en brodd på mitten och sätta innan för plastgummiskon (där vinterskon är försett med hål dvs) och limmar fast hela kalaset på hoven mned tvåkomponentslim.. ..

Hihi.. man skulle kunna misstänka att du tillverkar tvåkomponentslim ;) :rofl:

skuggi skrev:
:rofl: :rofl: :idea:
Bra ide! :p
Synd bara att plast liksom håller så dåligt.. å e lite svårt att smälta sådär på hemmaplan... Hmm.. man kanske kunde smälta en sån där barfotaboots, den borde ju hålla :idea: :banana:
jo men man får juh ta fram plast som håller.. dom där bootsen verkar juh hålla så varför skulle inte andra skor av gummi/plast hålla liksom?

skuggi skrev:
Hihi.. man skulle kunna misstänka att du tillverkar tvåkomponentslim ;) :rofl:
japp, tvåkomponentslim av äkta häst.. det ska vara naturliga råvaror i hästprodukter :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag köpte nyligen mina första barfotaskor och vad sköna dom var att gå i. Jag har breda fötter och dålig balans men med barfotoskorna...
Svar
8
· Visningar
435
Senast: turbofling
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 969
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar