En liten, rolig, säker bil.

Jag börjar spontant tänka på Golf, Ford Focus och olika modeller av Nissan.

Just Nissan har jag enbart positiva erfarenheter av. Både jag och föräldrar har haft Nissan och de har varit jäkligt pålitliga, billiga och okomplicerade. Troligen kommer jag ha Nissan igen någon gång i framtiden just pga det. Dessutom har de ofta (alltid?) kamkedja vilket gör att man slipper dyra kamremsbyten.

Golf och Focus är tokigt populära och det är väl av liknande anledningar. Jag har kört båda sorterna och de har varit helt ok. Inga "jätteroliga" bilar på något sätt, men å andra sidan krävs det i princip riktiga sportbilar för att jag ska bli riktigt glad :p

Dessutom, en fördel med att välja en vanlig bil är att det sällan behöver bli dyrt när den väl behöver till verkstaden. Inte som med min specialvariant av Subaru Impreza där valpen tuggade sönder ett av bältena och vi behövde specialbeställa ett nytt från Tyskland för att alls få bilen godkänd på besiktningen :grin: Det var en onödigt dyr historia och det misstaget gör jag inte om.
 
Jag gillar Nissan eller Peugot. Kört en 208 som nämndes tidigare i tråden precis när jag fått mitt körkort. De drar väldigt lite.
Nu kör jag Nissan och trivs bra med det med, dock stor bil.
 
Jag gillar min Skoda Fabia, tycker den är tuff och kul att köra! Och så tycker jag den är väldigt fin :D
28849
 
Vi måste köpa en till bil när vi flyttar framåt hösten. Jag tänker mig att det blir min bil eftersom mannen kommer att köra betydligt mer och längs värre vägar så han får ha vår nuvarande bil (en Kia Sportage).

Jag gillar inte att köra bil, men kommer i och med flytten bli tvungen att köra betydligt mer. Tänker därför att jag ska försöka göra bilkörningen roligare genom att köpa en bil som gör mig glad. :D

Jag vill ha en rätt liten bil, dels för att vi inte behöver en till stor bil och dels för att hålla nere kostnaderna. Kommer köra den en del inne i stan vilket gör att det är ju praktiskt att kunna parkera där normalstora bilar inte får plats. :p Jag vill dock att det ska vara en femdörrars med hygglig säkerhet.

Med rolig menar jag allt från att den bokstavligt talat ser rolig ut till att den är rolig att köra... Sätt in vilken betydelse ni vill där. :D

Tips? Erfarenheter? Modeller att undvika?

Åh just ja, jag vill helst hålla mig under 100' kr, så det är alltså begagnat som gäller. Meeeen, om någon sitter på ett jävla pangtips som spräcker budgeten; bring it. :D
Mini Countryman
Den här kör jag
IMG_08971.jpg
 
Peugeot är i särklass roligast att köra. Säkra är de också.
I min 306a fanns ordentliga balkar som skyddade.
Men.....
De behöver en bra verkstad.
Jag kör nu en 307 SW som jag köpt för 16 500:- och lagat för över 20 000:-. Sedan ett litet kamremsbyte på det för 11 500:- med obligatoriskt byte av vattenpump.
Nu så räknar jag med att köra några år med den.
Den är jättekul att köra, rymlig som få, får dra 1500kg på B-körkort och gör av med runt 0,7 liter/ mil.
Om jag inte hade behövt utrymmet och dragkroken sp hade jag köpt en mindre modell.
De är billiga på andrahandsmarknaden men man måste laga dem innan man kan använda dem ordentligt.
Jag unnar mig att åka så bekvämt och roligt då jag kör oerhört mycket.

Får jag fråga vilken årsmodell och hur många mil din gått när du köpte den?
Vill sälja min 307 SW men är osäker på vad jag kan ta för den. Det varierar så enormt på Blocket!
Håller med om att den är väldigt rolig att köra, min är automat vilket jag älskar! Dock drar den ca 0,8-0,9 liter/mil vilket inte är en höjdare.

Det är dock en halvkombi så troligtvis för stor för vad TS letar efter.
 
Det roligaste som finns att köra är elbilar tycker jag :). Så hade jag varit på jakt efter en ny bil hade jag jagat rätt på en liten elbil helt enkelt. Så länge man har möjlighet att ladda hemma såklart.
 
Flera av de modellerna ni rekommenderar tycker jag har alldeles för mycket väg/motorljud för att vara bekväma att köra. Tex Skodas mindre modeller tycker jag dånar alldeles för mycket (jag kör iofs nyare Volvo, så jag är lite bortskämd).

Min sambo har en Renault Megane, den blir året nu, innan den inköptes testade vi massor av bilar. Tex Toyotas hybrider, som hade hur mycket vägljud som helst. Hans Megane är himla fin, kul att köra, snål och relativt tyst för klassen.
 
Vi måste köpa en till bil när vi flyttar framåt hösten. Jag tänker mig att det blir min bil eftersom mannen kommer att köra betydligt mer och längs värre vägar så han får ha vår nuvarande bil (en Kia Sportage).

Jag gillar inte att köra bil, men kommer i och med flytten bli tvungen att köra betydligt mer. Tänker därför att jag ska försöka göra bilkörningen roligare genom att köpa en bil som gör mig glad. :D

Jag vill ha en rätt liten bil, dels för att vi inte behöver en till stor bil och dels för att hålla nere kostnaderna. Kommer köra den en del inne i stan vilket gör att det är ju praktiskt att kunna parkera där normalstora bilar inte får plats. :p Jag vill dock att det ska vara en femdörrars med hygglig säkerhet.

Med rolig menar jag allt från att den bokstavligt talat ser rolig ut till att den är rolig att köra... Sätt in vilken betydelse ni vill där. :D

Tips? Erfarenheter? Modeller att undvika?

Åh just ja, jag vill helst hålla mig under 100' kr, så det är alltså begagnat som gäller. Meeeen, om någon sitter på ett jävla pangtips som spräcker budgeten; bring it. :D
Jeep Renegade
 
Golf är trevliga bilar. Men om du spräcker budget lite får du en begagnad e-up, dvs en liten elbil. Jag har en sån nu som kortpendlar-bil, trivs än så länge! Finns även e-golf men de är avsevärt dyrare.
 
Får jag fråga vilken årsmodell och hur många mil din gått när du köpte den?
Det är en 2004 som då hade gått 16500 mil. Lika mycket som priset. Jag har haft den i ett år och kört 1600 mil med den. Manuell låda och så har jag en ekonomisk körstil.
Det är dock en halvkombi så troligtvis för stor för vad TS letar efter.
Ja det är en mycket rymlig bil. TS borde ha en liten modell.
Min 306a var skitkul att köra och även om jag körde som en galning med den så drog del aldrig mer än 0,7.
 
Flera av de modellerna ni rekommenderar tycker jag har alldeles för mycket väg/motorljud för att vara bekväma att köra. Tex Skodas mindre modeller tycker jag dånar alldeles för mycket (jag kör iofs nyare Volvo, så jag är lite bortskämd).

Min sambo har en Renault Megane, den blir året nu, innan den inköptes testade vi massor av bilar. Tex Toyotas hybrider, som hade hur mycket vägljud som helst. Hans Megane är himla fin, kul att köra, snål och relativt tyst för klassen.

Så är det ju, en liten bil kan aldrig mäta sig med en stor. Vilket vi som kör små bilar ofta har tagit med i beräkningen. Min lilla, lite brusiga bil kostar dock mindre än hälften än din att äga, vilket för mig är viktigare än vägbrus.
 
Jag var väldigt nöjd med min BMW 1-serie (hade en 120d), den har extremt mycket storbilskänsla i litet format. Nu har jag en Golf, iofs en Alltrack,så en höjd sportskombi, men det är väldigt mycket bil för pengarna. Tror säkert att den klassiska golfen ger mycket värde den med.
 
Jag ÄLSKADE min Nissan Juke. Var tvungen att sälja den för att vi fick en till tjänstebil. Den var pigg, lite högre och coolare än inte. Sålde min för 99’. Då hade den gått 6000mil och var 5 år. Automat. Detta var vår 6:e Nissan. Enklare bilar att äga än många andra märken. Vi har aldrig haft problem med våra Nissan. Då har de varit allt från 15 år till fabriksnya.

6D84C832-0B86-4DBF-84EE-D5B484DBEF28.jpeg

Mvh Miks
 
Så är det ju, en liten bil kan aldrig mäta sig med en stor. Vilket vi som kör små bilar ofta har tagit med i beräkningen. Min lilla, lite brusiga bil kostar dock mindre än hälften än din att äga, vilket för mig är viktigare än vägbrus.
Fast vissa av bilarna vi provkörde var inte små, även kombi och suvar ingick i de som testades. Så det är viktigt att testa runt, gärna flera samma dag.

Sen är inte priset allt, min bil är ett säkert skepp, men jag är smått skadad av att ha haft en pappa som jobbat med krockade bilar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 928
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp