En liten intressant fråga!

Zuzzi

Trådstartare
*ca 160-162 cm
*tränad upp till 1,30 i hoppning
*inte tävlad i dressyr, men är väl utbildad LA iallafall
*bra skritt
*rörlig trav med luft
*lite markburen galopp
*kan bli mycket het vid hoppning
*Aldrig dum på något sätt vid hantering

Vad för intressant halvblodshingst skulle passa henne?
Skulle vara en hingst som gav högresta avkommor med bra gångarter. Nån som speciellt givit avkommor med bra galopp??
Även hingst som gett bra hoppavkommor.

Kan man utgå at hitta en bra hingst från detta?

http://www.stallet.se/grafik/tummeliten/147581_30530.jpg

Senast ändrad:
Sv: En liten intressant fråga!

Görel skrev:
Vad är det för stam?

Om sanningen ska fram så är hon en varmblodig travare.
Riden i hela sitt liv.
Sitter och spekulerar vilken hingst som skulle passa henne OM hon skulle betäckas... vilket aldrig kommer att hända.

Men alltid kul att veta :)

e.Granit Bunter (Amerikansk / Dansk)
u. Darlene (Amerikanske / Rysk)

Amerikanskt blod 88.67 %
Ryskt blod 11.33 %

Korta ben för att vara travare, inte överbyggd.
Vid första anblicken tror man att hon är ett halvblod men kollar man noga så ser man skillnaden.

Senast ändrad:

Jag skulle inte heller betäcka en sån häst. Iallafal inte med en hbl hingst.

Vad som passar handlar väl om vad man tror sig kunna få ut av avkomman.

Xeline skrev:
Jag skulle inte heller betäcka en sån häst. Iallafal inte med en hbl hingst.

Vad som passar handlar väl om vad man tror sig kunna få ut av avkomman.

Hästen ska inte betäckas, ägaren är inte intresserad av avel.
Men JAG skulle vilja veta vad ni tycker för halvblodshingst som skulle passa henne.
Rasen spelar ingen roll nu, man kan ju lika gärna utgå att hon är ett halvblodssto lika väl.

Men en avkomma som skulle kunna hävda sig på tävlingsbanan.
En hingst som passar hennes egenskaper och svagheter.
En hingst som gett högresta avkommor med speciellt bra galopp t.ex.

Eftersom jag inte tror att det skulle kunna bli en avkomma som kan hävda sig på tävlingbanan i HÖGRE klasser så skulle jag inte betäckt stoet (heller - precis som ni inte tänker göra) Och för mig ÄR det än jäkla skillnad på att ta ett sto avlat för ridning och betäcka på och hoppas på en bra tävlingsindivid än att ta en travare. Så rasen spelar roll.

Jag tror att vilken godkänd hingst som helst kan funka till att göra en hyffsad ridhäst. Det är sällan hingstarna som är den svaga länken när man avlar.

En gnutta travarblod i ditt halvblod är inte helt fel. Det vet jag väldigt många som håller med om.

Om jag skulle betäcka så skulle jag välja en hingst med framförallt väldig goda gångarter, gärna en kort och högrest hingt då travarna är lite längre i kroppen.

Jättefin häst du har!! :banana:

Ulrica skrev:
En gnutta travarblod i ditt halvblod är inte helt fel. Det vet jag väldigt många som håller med om.

Om jag skulle betäcka så skulle jag välja en hingst med framförallt väldig goda gångarter, gärna en kort och högrest hingt då travarna är lite längre i kroppen.

Jättefin häst du har!! :banana:

Det är tvärtom hon ÄR en travare och skulle vilja få reda på om nån godkänd halvblodshingst skulle passa henne extra bra :p
Hon är inte min tyvärr ;)

Hej!
Jag har sett flera riktigt bra exempel på travarblandningar.
Galoppen kan slå igenom och bli lite knölig, men det går att stärka den också med bra arbete.
Många travare som är av "god kvalitet" har ofta väldigt bra gångarter så även i galopp. Alltså rund bärig och rytmisk. Kanske inte om man jämför med de bästa galopperna på halvblodssidan, men jämfört med många "vanliga" hästar (alltså på hobbynivå).
Om man skulle välja en hingst första gången till ett travarsto, så skulle jag ta en inte för hög, men lagom stor, högrest, välgångad och välhoppande med lungt temperament. En hingst som inte är alltför dyr, för att se vad som går igenom hos stoet hos första fölet. Sen skulle jag välja utifrån det till nästa föl (eller inte betäcka stoet mer, om det visar sig att avkomman inte blir så bra). Jag skulle också titta på hur hingstens föräldrar ser ut så att de är ganska lika varann.
Hej då/Lena

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 711
Avel Vi har beslutat att betäcka ganska hastigt även om det varit på tal länge om att betäcka henne så var det inte planerat just nu. Men så...
Svar
6
· Visningar
1 726
Senast: RebeccaJoli
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 414
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix