en liten fundering..

E

Eccentric

man brukar ju säga att det är lättare att ha två katter än en, eftersom de underhåller varandra. är det samma sak med hundar? givetvis är det ju mer jobb med en hund än med tex min katt som är utekatt och kommer och går som hon vill, men jag tänkte om det är ungefär samma sak med det?

kanske är lite individuellt också?

har inte hund själv (än), därav en kanske dum fråga.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: en liten fundering..

Lättare vet jag inte snarare dubbelt arbete, men de har sällskap av varandra absolut vilket är bra om man måste lämna den ensamma i bland.

jag tycker det är både och...

Både mer jobb + att de har sällskap av varandra, leker busar osv.

Tycker inte alls det är mer besvär med två. Man går ju ut samtidigt med dom, de har sällskap av varandra då de är ensamma hemma. Jag har alltid haft två åt gången och som sagt, inget besvär alls. Det enda är väl att det går åt mer foder i så fall och högre veterinärräkningar för sprutor, försäkringar mm.

Jag har två, men övervägda noga innan jag skaffade den andra.

Viktigt att tänka på är ju för det första att hundarna går ihop. Det är bäst med en rejäl åldersskillnad för att det inte ska bli onödigt tjafs om rangordningen.

Största fördelen är att hundarna har glädje av varandra, de behöver sällan vara ensamma.
Nackdelen är att du som ledare får större konkurrens om uppmärksamheten. Hundarna kan lära av varandra på ett positivt sätt, men de tar även upp mindre önskade beteenden... Är den ena kaxig, jaktig osv så blir den andra lätt det också. Det gäller att ha ett starkt ledarskap så att hundarna inte gaddar ihop sig.

För övrigt lite konstig grej att jämföra med katter... Hundar ÄR flockdjur. Det är inte katter. Visst finns det katter som har glädje av varandra, men för hunden är flocken ett naturligt beteende. Katter är ensamlevande.

För övrigt lite konstig grej att jämföra med katter... Hundar ÄR flockdjur. Det är inte katter. Visst finns det katter som har glädje av varandra, men för hunden är flocken ett naturligt beteende. Katter är ensamlevande.

Nja alltså jag "jämför" väl inte riktigt med katter. Jämför ju inte djuren, utan tänkte bara om det funkar likadant med hundar, eftersom det är så pass olika djur i övrigt.

Jag har två, men övervägda noga innan jag skaffade den andra.

Viktigt att tänka på är ju för det första att hundarna går ihop. Det är bäst med en rejäl åldersskillnad för att det inte ska bli onödigt tjafs om rangordningen.

Största fördelen är att hundarna har glädje av varandra, de behöver sällan vara ensamma.
Nackdelen är att du som ledare får större konkurrens om uppmärksamheten. Hundarna kan lära av varandra på ett positivt sätt, men de tar även upp mindre önskade beteenden... Är den ena kaxig, jaktig osv så blir den andra lätt det också. Det gäller att ha ett starkt ledarskap så att hundarna inte gaddar ihop sig.

Håller med ovanstående.
Sen separerar jag väldigt mycket på mina två hundar (en valp och en vuxen hund) då jag vill att valpen ska "knyta an" till mej och inte endast till den andre hunden.
Samt att jag vill att valpen ska kunna hantera alla olika situationer utomhus utan stöd från den andre...
Så för min del så blir det i princip dubbelt av de mesta första året när jag har två hundar!

*kl*

Jag tror viktigt att komma ihåg när man har två istället för en är att "kompislek" inte ersätter mental aktivering rakt av. Inte för mina iaf. Även om de leker mycket och har stort utbyte av varandra så behöver de lika mycket aktivering som om de vore ensamhundar.
Har jag märkt. Så det är inte bara att skaffa jycken en kompis och luta sig tillbaka i hammocken och titta på... ;) Två hundar hittar på dubbelt så mycket bus.

Däremot har jag märkt att min första hund blivit mer harmonisk med en hundkompis än när hon var själv.

Dubbelt jobb är det då inte. Det är träningen och vård som är dubbel, annars inte så mycket. Om man nu inte tar enskilda promenader. Både i hemmet och på promenader har de utbyte av varandra.

Jag kan ta en promenad själv med hunden. När jag komme rhem är han inte nämnvärt trött trots att han har sprungit lös hela vägen och vi har kört uppletanden och lite lydnadsträning. Tar vi samma runda med en hundkompis så är han slut när vi kommer hem.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
777
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 018
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka