En liten fundering angående HD

lady_vip

Trådstartare
Har en tjej i kurs som har tränat för mig i rätt många år. När de började träna agility med hunden så bad jag dem röntga hundens höfter och armbågar (större blandras med några olika bruksraser), vilket gjordes och allt var U.A.

För några veckor sen börjar hunden halta (nu 4 år, dvs ca 3 år efter röntgen) och veterinären röntgar om hunden och finner då pålagringar och massa äckel i båda höftlederna. Exakt vad som hittades kan jag inte säga då de bara som snabbast har återgett det hela för mig.

Vad tusan har hänt...?? Plåtarna skickades aldrig in för bedömning när hunden var ung eftersom det är en blandras, så veterinären gjorde en bedömning direkt och bedömde då höfterna vara i A-B-klass, utan pålagringar.

Hunden har levt som familjehund med agilityträning nån gång i veckan och haft ett rätt så aktivt liv, dock inte någon högre träningsgrad.

Vet. påstår nu att det är agilityn som har orsakat detta, men jag är tveksam...

//E

Sv: En liten fundering angående HD

Varför skickades inte plåtarna in? På min blandis skickades plåtarna in, och jag fick bedömning från Skk?:confused:

Ja, personligen tror jag att den veterinären som röntgade hunden och bedömde allt vara "ua" kanske borde låtit experter bedöma det istället... en hund som är ua vid ett års ålder får inte helt plötsligt kraftiga pålagringar tre år senare (rätta mig om jag har fel...).
Jag tror den haft HD ända från början men en klantig vet kanske inte såg det...

Kan själv hänvisa till en av mina hundar som vid 18 mån ålder röntgades med B/D och även pålagringar i D-höften. Han är idag 7 år gammal och har inga problem alls än...*peppar peppar*

Visst kan en hund som är ua, vid ett års ålder få både hd-fel och artros senare i livet.

Tycker dock att det skulle varit mer pålitligt om de skickat in plåtarna till SKK för avläsning..

jovisst men inte så fort och inte från inget till mkt kraftigt, eller?

Visst kan det komma över en period om 3 år, men som sagt; då inte det första resultatet är SKK-avläst så vet man ju inte vad hunden egentligen hade för grad innan...

Varför skickades inte plåtarna in? På min blandis skickades plåtarna in, och jag fick bedömning från Skk?:confused:

Eftersom veterinär inte bedömde det som nödvändigt. De ville veta om hunden hade höftledsfel, det ansåg veterinären att den inte hade och därför åkte aldrig plåtarna in. Vet flera fall där denna veterinär gjort så...

//E

Visst kan en hund som är ua, vid ett års ålder få både hd-fel och artros senare i livet.

Men det kan ju knappast vara agilityn som har orsakat problemen?

Min egen teori är nämligen att veterinären gjort ett stort fel och stått och sagt att plåtarna inte behöver skickas nånstans eftersom han kan se att det inte är några fel. Felen har dock funnits där och har inte åtgärdats öht eller uppmärksammats och då kunnat byggas på under många år.

//E

hade jag varit ägaren hade jag sett till att få de första plåtarna inskciakde nu, om man verkligen är intresserad av att veta hur det såg ut.
Plåtarna bör ju finnas kvar i journalen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 938
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 164
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 601
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 651
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar