En liten fråga..

Tror jag aldrig fått någon bra förklaring på detta, men vad är det för skillnad på dessa två träns?

Det engelska tränset..:





Och ett pullarträns:




Utseendet kan jag se skillnaden :angel: Men funktionmässigt? Tacksam för svar:D
 
Sv: En liten fråga..

Ett Pullarträns används först och främst då hästen "pullar". Skillnaden mellan den och achennosgrimman är vart den trycker på nosryggen. Achen har en mer jämn tryckning än pullarn som har en mer kraftig stötig och hård pressning på en punkt.
 
Sv: En liten fråga..

Som om man har en häst som inte "pullar" bör man ha det engelska? Eller kan man ha pullartränset då också , fast den inte ha någon påverkan?
 
Sv: En liten fråga..

Jo precis, vet dock inte hur mycket tryck det blir av pullargrimman, men jag skulle gissa att mer än 50% av alla som använder pullargrimma gör det för att det är snyggt! ;)
 
Sv: En liten fråga..

Med en pullar grimma finns inte risken att nosgrimman gör så att insidan av hästenst "kind" skavas mot tänderna. Kan inte förklara det så bra men en för hårt spänd engelsk eller Aachenosgrimmar trycker in kinden mot tanden och hästen kan få sår mm på insidan.
 
Sv: En liten fråga..

KL

Det blir så mycket bättre om man tar bort achenremmen och rider enbart med engelsk nosgrimma.

Personligen så strävar jag inte efter att snörpa ihop munnen på min totto med en achenrem. Det är min filosofi. Om jag måste välja så tycker jag att en pullargrimma sitter anatomiskt bättre på honom..
 
Sv: En liten fråga..

Båda nosgrimmorna kan ju ge en rätt liten verkan om man spänner dem löst. Drar man åt för kung och fosterland så uppstår det garanterat ett tryck. Men att pullargrimman skulle förhindra en häst att pulla ställer jag mig tveksam till.. När jag drar åt en så uppstår inte något märkbart tryck :)
 
Sv: En liten fråga..

Det översta tränset du lagt in är ett aachenträns, utan snokremmen är det ett engelskt.
Det undre är ett pullarträns som de säger är det för en häst som pullar (ursprungligen) men används nu för att det är (eller ja, var) inne. Den gjordes för fälttävlanshästarna som man behövde snöra ihop munnen på (säkerhet) och för att det inte trycker på luftvägarna då hästarna behöver optimalt mycket luft.
 
Sv: En liten fråga..

Okej så om man har en häst som inte håller på att pullar, då kan man ha båda dessa? Pullartränset är ju som ni säger till för en häst som pullar, och om hästen inte gör det då har den ingen funktion, endast för att man kanske tycker det är snyggt? :)
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 074
Senast: Red_Chili
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 829
Senast: Oh_really
·
Utrustning Jag skrev ju ett inlägg om hur ni brukar göra då ni behöver hoppa av och leda hästen i träns och fick många bra svar :) Jag har använt...
2
Svar
21
· Visningar
2 806
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 422
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp