En liten fråga

Sv: En liten fråga

hallå!
jag har för mig att hästar som inte är födda i Sverige inte får gå till slakt i sverige, oavsett om de har fått nån medicin eller inte som det är livstidskarens på.. jag antar att det är för att det är för osäkert med hästens bakgrund och man inte vet lika väl om den fått nån medicin eller inte.

/Malin

Men köper man en häst så vet man ju aldrig om den kan ha varit pleggad!
Plegicil kan man ju ha hemma!
Haflingern på ridskolan pleggade jag för att kunna rengöra hans skap, det var alldeles sårigt!
Men det är ju typ inte mer än jag och en till som vet om det!
Hur blir det då?

Nu finns det inte längre att köpa utan nu måste man ta ut veterinär för att plegga! Tror dem ändrade det för typ 2 år sen eller nåt!
Men vi fick plegicil utskrivet till vår shettis som inte tålde hovslagaren, hon fick totalt spel! Så då skrev han ut det! Och då hade vi ju hemma!
Til ridskolan var det nån annan som hade hemma...men den var 1 år gammal
Ringde veterinären och han sa att man kunde använd den ändå!

Royal_724 skrev:
Nu finns det inte längre att köpa utan nu måste man ta ut veterinär för att plegga! Tror dem ändrade det för typ 2 år sen eller nåt!
Men vi fick plegicil utskrivet till vår shettis som inte tålde hovslagaren, hon fick totalt spel! Så då skrev han ut det! Och då hade vi ju hemma!
Til ridskolan var det nån annan som hade hemma...men den var 1 år gammal
Ringde veterinären och han sa att man kunde använd den ändå!

Nä, precis det finns inte at tköpa längre och hur tror du då att de som inte har lite kvar i stallapoteket ska kunna sakffa in det?

Det finns andra preparat än pleg. att använda som man LAGLIGT får ge sin häst själv, dock måste dessa skrivas ut av veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama