En liten fråga

Tibra

Trådstartare
När jag löslongerar min tös så brukar jag göra övergångar i skritt, trav och halt..
alltså skritt, trav, skritt trav, skritt, halt, trav, halt.. så håller jag på så ett tag i båda hållen.
Ibland kan jag se att när hon ska sakta av eller gå igång tar hon hjälp med bakbenen vilket jag själv tycker är positivt.
MEN.. kan detta få hästen att sätta sig? jobba med baken?
Eller gör jag allt förgäves?

Har nämligen hört att man kan rida på detta sätt för att hästen snart ska börja jobba med bakbenen. Sätta sig.

Sv: En liten fråga

Bra träning tycker jag. I alla övergångar måste hästen ta hjälp bakifrån, om den gör dem i balans. Eftersom du löslongerar ger du ju inte hästen någon hjälp att hålla balansen och då skulle jag gissa att övergångarna sker i balans om inte hästen har några exteriöra problem. Om hästen är med på noterna, uppmärksam och reagerar kvickt på kommandona kan vi nog förutsätta att det är mycket bra träning, skonsam dessutom eftersom du dels inte kan tvinga hästen att gå på ett sätt den inte orkar och den dels slipper bära på en ryttare med allt det kan innebära av störning!

aah äntligen:smirk:
Det var skönt att höra! Jag vet att man inte ska löslongera allt för ofta eftersom det sliter på benen.
Hur många gånger i veckan tycker du man ska köra det här.
Har lagt ner ridningen ett tag så mest står hon eller blir löslongerad ibland.

Kör du på volt eller fyrkant? Hur stort område? Hur fort? Korta stunder i balans på ett område som inte innebär svängar hela tiden är nog ingen fara att köra 2 ggr/v. Är det mer krävande kanske det räcker med 1 g. Men det är nog mindre påfrestande än vanlig longering. Kan du variera med lite lösgymnastikhoppning?

Bara volt.
I normalt tempo, arbetstempo.
11 m tror jag den är.
Löshoppa på volt har jag hört ska vara väldigt slitande men jag brukar lägga ut hemmagjorda bommar.
Löslongerar kanske en halvtimme eller så, jag brukar inte kolla tiden men inte allt för länge.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka