en liten fråga o:

J

jessikatten

varför använder man boots på islandshästar, asso vad "händer" om man använder dom och så undrar jag om någon kanske vet vad det finns för olika typer av boots :) //ber väldigt mycket om ursäkt för alla nystartade trådar och lite dåliga frågor.. "/

Sv: en liten fråga o:

Varför man har boots kan bero en del på vilken häst man sitter på.
Skyddsboots är ju bara för att skydda mot tramp.
Viktboots kan man sätta på fram för att fördröva steget lite och förhoppningsvis få en renare takt. En del använder boots fram bara för att hästen ska ta i mer också.

Det finns viktboots som kallas klockor som ser ut som vanliga gummiskyddsboots man har på vanliga hästar också.
Och sedan finns det dom bootsen som man oftast ser på tävling (minnet sviker mig men vad sjutton kallas dom?) som man knäpper på framsidan hoven med em rem.

Vilka märken har dubbelbootsen, de har jag inte sätt förr?

De är en gammal Top Reitermodell tror jag. Snooordyra redan för 7 år sedan då jag köpte dom (det är jag som skrivit och är "händerna" på bilderna i artikeln).

Jäkulst bra kvalité på bootsen i alla fall, håller än idag!

/Malin

Tack för svaret! Den modellen ser ju idealisk ut om man har en rutinerad och vältränad häst, jag vill nämligen inte bara ha vikt som ökar lyftet uppåt utan också framåt så att hästen inte känner sig hindrad att sträcka ut frambenen vid travlängningar. Jag ska försöka hitta ett par att köpa snarast:)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 400
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar