En kortstegig och lite stel häst och mothårs-reaktion

E

eternalsunshine

Var och kollade på en pålle i helgen. Ett varmblod som var jättefint och var ganska fint musklad (även om mer muslker behövs)
Han var väldigt kort i steget och i traven kändes han struttig nära marken. Ingen "swung" i steget, fick nästan anstränga mig för att rida lätt eftersom det var lättare att sitta ned.
Är inte det underligt med en travare som har svårt att länga sig? Han gick ok i övrigt och höll ganska låg profil med halssättningen även om han gärna gick med halsen förböjd bakom lod.
Ägaren red akademiskt och gillade inte när det gick fort verkade det som. Hon hade inte galopperat på ett år me dhonom för att hon ville bygga hans muskler, men han verkar inte så jättemusklad ändå.
Jag tog av sadeln och då kändes han lite mer som en häst och när jag red i bara repgrimma så kändes han normal, fast då skrittade jag bara. Men enligt det vi filmade så ser man tydligt att han längde steget och går riktigt när vi red med bara repgrimma.
Han verkade nöjd när han blev av med bettet, ett rakt pelham som han gojsade mkt med när man red.

Sen kände vi igenom honom och jag gav lite massage och han njöööt nör jag tog ryggen ;)
Sen gjorde min kompis som var med mig såhär:
Drog/tryckte med fingrarna/handen längs ryggraden mothårs.
Då reagerade han genom att sänka ryggen jättemycket. Men öronen pekade rakt fram mot mig.
Sen gjordes liknande fast medhårs på bakdelen och då sjönk han också in. Mest på högersidan där vi märkt tydligt att han var stel (och lite mindre musklad)

Hon som var med mig var säker på att hästar inte ska reagera så utan att det gå måste vara något fel, medan ägaren trodde att det var tvärtom.
Jag själv minns inte vad reaktionen ska vara så jag behöver lite hjälp här :bow:

Han verkar ju inte ha ont eftersom han inte reagerade på något annat än att "sjunka" så att säga.
Men han verkar väldigt stel.

Vad kan det bero på? jag tänkte först att det kanske var för att hon som rider akademiskt håller honom samlad för mkt och aldrig låter honom sträcka på sig? För så var det när hon visade oss också men jag vet inte..

Nån idé om detta? Hursomhelst köper jag honom inte utan att genomgå en vet.besiktning.

Sv: En kortstegig och lite stel häst och mothårs-reaktion

Hej

Jag skulle säga att det är en normal reaktion, men det behöver ju inte betyda att han inte har ont. Men enligt min erfarenhet är det mer vanligt med en sådan reaktion än att det inte blir någon reaktion alls.
Om du är orolig för att han har ont i ryggen så känn medhårs på en sida i taget inte för hårt reagerar han då har han förmodligen ont.
Lycka till.

Tänkte så med. Tack :)

Var och kollade på en pålle i helgen. Ett varmblod som var jättefint och var ganska fint musklad (även om mer muslker behövs)
Han var väldigt kort i steget och i traven kändes han struttig nära marken. Ingen "swung" i steget, fick nästan anstränga mig för att rida lätt eftersom det var lättare att sitta ned.
Är inte det underligt med en travare som har svårt att länga sig? Han gick ok i övrigt och höll ganska låg profil med halssättningen även om han gärna gick med halsen förböjd bakom lod.
Ägaren red akademiskt och gillade inte när det gick fort verkade det som. Hon hade inte galopperat på ett år me dhonom för att hon ville bygga hans muskler, men han verkar inte så jättemusklad ändå.
Jag tog av sadeln och då kändes han lite mer som en häst och när jag red i bara repgrimma så kändes han normal, fast då skrittade jag bara. Men enligt det vi filmade så ser man tydligt att han längde steget och går riktigt när vi red med bara repgrimma.
Han verkade nöjd när han blev av med bettet, ett rakt pelham som han gojsade mkt med när man red.

Sen kände vi igenom honom och jag gav lite massage och han njöööt nör jag tog ryggen ;)
Sen gjorde min kompis som var med mig såhär:
Drog/tryckte med fingrarna/handen längs ryggraden mothårs.
Då reagerade han genom att sänka ryggen jättemycket. Men öronen pekade rakt fram mot mig.
Sen gjordes liknande fast medhårs på bakdelen och då sjönk han också in. Mest på högersidan där vi märkt tydligt att han var stel (och lite mindre musklad)

Hon som var med mig var säker på att hästar inte ska reagera så utan att det gå måste vara något fel, medan ägaren trodde att det var tvärtom.
Jag själv minns inte vad reaktionen ska vara så jag behöver lite hjälp här :bow:

Han verkar ju inte ha ont eftersom han inte reagerade på något annat än att "sjunka" så att säga.
Men han verkar väldigt stel.

Vad kan det bero på? jag tänkte först att det kanske var för att hon som rider akademiskt håller honom samlad för mkt och aldrig låter honom sträcka på sig? För så var det när hon visade oss också men jag vet inte..

Nån idé om detta? Hursomhelst köper jag honom inte utan att genomgå en vet.besiktning.

Att med fingrarna känna längst ryggfiléerna/bakdelsmuskler med jämt tryck, punktvis, från manken ända till svansen göra jag alltid.

Man kan träna på sig själv och se hur hårt man kan trycka utan att det gör ont på t.ex. armen. Lägger man samma punkttryck sedan på hästens rygg och får en reaktion då ömmar det just där.

Däremot att dra längst samma område, allra minst mothårs är ju knappast lämpligt. Då kan man få reaktion utan att hästen egentligen har ont. Prova själv i din egen hårbotten med dina fingrar.

Hälsning Maja

Att med fingrarna känna längst ryggfiléerna/bakdelsmuskler med jämt tryck, punktvis, från manken ända till svansen göra jag alltid.

Man kan träna på sig själv och se hur hårt man kan trycka utan att det gör ont på t.ex. armen. Lägger man samma punkttryck sedan på hästens rygg och får en reaktion då ömmar det just där.

Däremot att dra längst samma område, allra minst mothårs är ju knappast lämpligt. Då kan man få reaktion utan att hästen egentligen har ont. Prova själv i din egen hårbotten med dina fingrar.

Hälsning Maja

Tänkte på det jag med eftersom han inte reagerade lika mycket medhårs vad jag minns :P

Alltid svår att svara på när man inte ser dem själv. Men det låter ju som att sadeln mkt väl kan vara ett problem eftersom att den blev betydligt bättre när du red i grimma.

Sedan kan det också vara ett inlärt mönster ifrån ryttaren om denne alltid sitter och tjuvhåller och bromsar på ett skarpt bett.

Men jag skulle börja med att kolla upp sadeln.

Varför dra mothårs:eek: Inte konstigt att den reagerar. :crazy:

Men sen kan det väl vara sadeln i kombination med ridningen, (som Saigon skrev, på skarpt bett:crazy:)

Det låter klokt med veterinärbesiktnng i alla fall. En veterinä¨r vet ju också hur man ska känna längs ryggen.

Jappers! Håller med er allihopa.
Det känns som att det är många grejor som leder till samma sak.
1. sadeln 2.bettet 3.hållen/långsamt/samlad
Jag ska testa att rida honom igen och prova att rida med bosal då han funkade finfint i bara repgrimma.
Träna över bommar utan ryttare och se hur han rör sig både med och utan sadel.
Kanske man skulle ta med en westernsadel och se om den ligger skönt och bra och prova?
De jag rider hos nu har en westernsadel som legat på smäckert varmblod/hbl.
Vad tror ni?

Det låter klokt med veterinärbesiktnng i alla fall. En veterinär vet ju också hur man ska känna längs ryggen.

Ja man ska inte lite förmycket på sina egna kunskaper. Vetrenärer är ju utbildade till de de gör:)

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 310
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka