En katt till?

bitta

Trådstartare
Jag har en kastrerad hankatt på 7 1/2 år. Har funderat på en katt till, kanske främst på att ta hand om en hittekatt.
Killen jag har är född vildkatt och omhändertagen som kattunge. Sedan har han fått flytta runt en hel del under sina första år och under en kortare period blivit halvvild igen.
Nu har han varit hos mig i snart fem år och är trygg och väldigt snäll och kelen. Ute är han en tuffing som jagar och tar rent häpnadsväckande saker. Har bl.a sett honom dänga en ungräv!

Tror ni det kan funka med en katt till? Kan de ha utbyte av varandra? Vilken ålder och vilket kön skulle ha bäst förutsättningar?
Hur är det bäst att gå till väga för att de ska bli vänner?

Jag har aldrig haft katt förut och tror att jag fått tag på den perfekta nybörjarkatten, så jag behöver era proffsråd nu.:)

Sv: En katt till?

50% chans att lyckas!

Det ær så olika, en del katter finner sig i att dela med en fræmmande,
andra gør det inte. (Dæribland min Såfin, en ensamkatt.)

Kanske har du størst chans att lyckas om du tar en vuxen, kastrerad
katt som inte har något emot andra. En kattunge før så mycket væsen, och den kræver mycket uppmærksamhet av dig. Det kan øka
risken før svartsjuka.
Var førsiktig då du tar hem den nya. Førsta gångerna de ses ska du låta nykomlingen sitta kvar i transportburen.
Låt din gammelkisse gå in i rummet dær den nya nyss varit och nosa
i lugn och ro och vænja sig vid den nyas doft.
Ge dom mat var før sig i børjan så att dom inte børjar tjafsa om den. Bry dig inte om den nya då gammelkissen ser på.
Lycka till!

Sv: En katt till?

Tack för att du delar erfarenheter! Det verkar som det är något att fundera ordentligt på. (Vill ju inte fara och frakta nå'n kattstackare långt som jag kanske inte kan ha kvar)
Det är ju mest för kisses skull jag har tänkt på det eftersom jag tycker han är så ensam när jag jobbar.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 410
Senast: Kaching
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 434
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 780
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar