En katt till?

R

Raderad medlem 124573

Har en katthona på 5 år som hela sitt liv varit "ensamkatt". Hon är i dagsläget mest innekatt då hon inte kommer överens med grannkatterna då framför allt den ena jagar henne om hon går ut..... Hon får alltså gå ut men väljer oftast att vara inne. Jag jobbar mkt och har dåligt samvete för att hon är ensam hemma ca 10-12h/dag. Har därför funderat på att skaffa en kattkompis men är inte säker på att damen skulle uppskatta det, men hur ska man veta?

Jag har haft en kompis ungkatt här ett par veckor då dom var bortresta och det funkade väl ok även om dom inte blev direkt bästisar på den tiden. Men jag tänker att det behövs mer tid?

Kommer hon med tiden lära sig uppskatta sällskap? Jag vill ju inte att hon bara ska "acceptera" den nya utan verkligen uppskatta sällskapet.

Ngn med tips/erfarenhet?

Kanske. Kanske inte. Det enda man kan veta med katter är att man inte vet.

Det viktigaste tycker jag är att ha en plan B. Om det inte fungerar, vad gör man då? Alltså med katterna.

Att hon accepterat ungkatten är positivt och talar för att hon kommer acceptera sällskap. För katter att bli vänner kan det dock ta 14 dagar till en livstid...

Min erfarenhet är att det är lättare med en av annat kön än den som redan finns, och att den nya katten är ung eller en kattunge.

Tillägg. Min Y vägrar vara ensam katt. Så mycket vill han ha sällskap. Han har haft olika kompisar. Men det har tagit två dagar till ett år innan de blivit vänner på riktigt i meningen sova på varandra osv. En gick det inte alls med, det slogs och slogs och slogs så det var tyvärr tillslut bara omplacera nykomlingen.

Tack för input!
Ja jag tänker väl också att jag helt enkelt får testa... Jag tror inte det är ngt problem att omplacera katt här där jag bor men jag vill ju inte heller att den ev nya kissen ska bli "försökskanin" plus att man ju säkert hinner fästa sig vid den.
Svårt.....

När vi skulle testa att ha en katt till så kontaktade vi ett katthem och berättade om vår situation. De lät oss sedan ta en katt på prov. Tyvärr fungerade det inte med den katten, men då fick vi åtminstone bra hjälp att hitta ett annat hem till den :)

Ja det kan ju vara en idé! Ska kolla upp vad vi har för katthem i närområdet :-)

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Otherside
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Crossline
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar