En jag känner...

C

cysgodol

En jag känner vill rida min häst, men hon sågar hästen i munnen och jag vill absolut inte att hon rider min häst!
Men jag vet inte hur jag ska säga snällt åt henne att hon inte får rida? :confused:

Sv: En jag känner...

Säg att du inte vill ha ryttare som inte rider som du, för det blir jobbigt att hästen ska försöka förstå två olika ridstilar.

Okej, hon är mycket erfarnare än mig och kommer nog säkert påpeka det också! Hon är väldigt bestämd av sig.

Då får du repa mod! :) Du kommer att märka att det inte var så svårt, och få lättare att säga nej nästa gång.

Om du är rädd att hon kommer att "angripa" ditt argument till varför du inte vill låna ut hästen så ange inget. Säg bara i vanlig samtalston "Nej, jag vill inte låna ut honom", du behöver inte alls tala om varför, inte ens om hon pressar dig på ett varför. "Jag vill inte" svarar du på hennes fråga.

En utmärkt övning i att lära sig säga nej! ;)

Då får du repa mod! :) Du kommer att märka att det inte var så svårt, och få lättare att säga nej nästa gång.

Om du är rädd att hon kommer att "angripa" ditt argument till varför du inte vill låna ut hästen så ange inget. Säg bara i vanlig samtalston "Nej, jag vill inte låna ut honom", du behöver inte alls tala om varför, inte ens om hon pressar dig på ett varför. "Jag vill inte" svarar du på hennes fråga.

En utmärkt övning i att lära sig säga nej! ;)

Okej, tack :) Får väl ta mig i kragen och säga nej!

Säg bara nej, det är din häst och du har ingen som helst skyldighet att förklara varför för någon om du inte vill. Det är bättre att inte förklara alls, än att försöka slingra sig om man inte vill berätta hela sanningen.

Jag hade sagt "nej tyvärr, min häst klarar inte av ryttare som är ostadig och hård i handen..."

Och jag är ju lite feg av mig :confused:
Det är din häst och det är således du som bestämmer. Jag kan säga av erfarenhet (andra situationer, inte just denna) att det känns betydligt värre att låna ut hästen när det inte känns bra än att ta mod till sig och faktiskt vara ärlig mot sig själv. Nej, jag vill inte låna ut hästen.

Stå på dig och gör det DU tycker känns bäst för dig och din häst. Du har full rätt till att säga nej om så ryttaren rider på elitnivå. Följ din magkänsla!

Det är ju bara att säga nej! Du behöver inte ha någon speciell ursäkt eller anledning - det är ju din häst, som du förmodligen har köpt för att du skall rida på.

Okej, hon är mycket erfarnare än mig och kommer nog säkert påpeka det också! Hon är väldigt bestämd av sig.

Sitter hon och sågar i din häst så är hon nog inte såvärst erfaren, och det där "bestämda" brukar mest vara en fasad har jag lärt mig.

Strunta i vad hon tycker - det är din häst, och du bestämmer vem som ska rida på den. Vill du undvika en eventuell konflikt kan du ju säga som någon ovan föreslog, att hästen blir förvirrad av olika ryttare.

Jag hade bara sagt åt henne att hon inte fick rida. :cool:

Det är din häst och det är bara du som bestämmer över den. Om du inte vill så har du ingen anledning till att säga ja. Inte ens om hon hade varit jätteduktig. Säg Nej.

Jag skulle nog vara "ärlig" och säga att jag inte vill ha folk som är dumma i handen på min häst.. :angel:

Men du behöver knappast förklara dig. Bara att säga att du sköter helst ridningen själv.

Du får ta och säga att du inte vill att hon rider för hon är hård i handen och sågar. T.ex. kan du inte säga att du inte vill att andra ska rida din häst. För hon kanske kommer komma ihåg det och blir sur/ledsen om du skaffar medryttare eller låter någon annan rida din häst.

Jag tycker inte heller att du behöver förklara dig.

Men är hon den sorten som kräver förklaringar till allt så tycker jag att du bara ska säga att du inte vill låna ut honom för att du vill rida själv (eller att han behöver en vilodag).

Och fortsätter hon då att tjata så kan du bara vänligt säga att du tycker det är jobbigt när folk inte respekterar dig.

Tar hon då illa upp så är det hennes problem, du har inte varit det minsta otrevlig!

En jag känner vill rida min häst, men hon sågar hästen i munnen och jag vill absolut inte att hon rider min häst!
Men jag vet inte hur jag ska säga snällt åt henne att hon inte får rida? :confused:

Jag vänder lite på det.

Har hon ridit din häst innan? Och var det din häst hon sågade i munnen?

Om inte kan det vara så att när ryttaren kommer upp på en annan häst så är det ju inte säkert hon rider den likadant. Jag har aldrig ridit en häst likadant.

Men vill du inte är det bara att säga nej.

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern