En iaktagelse

C

Cecely

Nu när jag har haft min häst i lösdrift för första gången i vinter så har jag konstaterat att hästarna inte blir feta...
De får fri tillgång till hö hos oss och det står olika sorters hästar, små å stora och ingen är fet...De som blivit riktigt tjocka i somras har tom gått ner i vikt...
Detta har konstaterats även i ett annat stall med lösdrift.
Hur kommer det sig?
Man blir ju så proppad med info om att man ska rälna å räkna hela tiden och ändå är många hästar överviktiga som står i stall där man verkligen kan kontrollera hur mycket de får i sig!
Egentligen borde ju detta vara tvärtom?

Sv: En iaktagelse

Hästarna i mitt förra stall blev då som tunnor allihopa, riktiga späcklager hade dom. :crazy: :D De gick dock på fri tillgång på hösilage. Jag skulle gissa på att värdena på höet inte är tipptopp?

Jo det är kanon! Har aldrig haft så bra hö!
Det andra stallet fodrar också med hösilage och det är samma sak där, ingen av dem är tjocka längre!=)

Det går ju åt energi till att hålla värmen, och en lösdriftshäst rör sej ju garanterat lite mer.
De som står i en box i 8-12 h/dag står ju ändå STILLA, plus att det är varmare och så vidare.
Sen kan jag ju tycka att det nästan verkar som om många hästar som får fri tillgång faktiskt inte blir fetare utan så att säga väger upp med ökad ämnesomsättning eller något? Mitt mörka kallblodssto var likadan i hullet på 55 MJ som på 130 MJ - hur förklarar man det när inget annat är annorlunda (snarare jobbade hon mindre när jag ökade upp fodret, stod inne mer etc)...

Jag kan inte annat än hålla med evis.
Det mesta går åt till att hålla värmen, resten motionerar hästen själv bort på lösdrift.
Hästarna har svårt att äta så stora mängder hö som behövs för en viktökning på lösdrift på vintern.
Dock har jag sett ett par nordisar som lyckats göra detta.

tjockis hästar som som tex shettisar, fjordingar mm har en liten vana att gärna äta lite för mkt om de har fri tillgång på hö även om de går på lösdrift.
Min connemara går på lösdrift med fri tillgång han äter så mkt som han vill ha och han har ett perfekt hull :love:

mina shettisar är faktiskt inte feta , en del är runda men de är ju dräktig ;-)

hmm ja min häst är nog en nordsvensk den tjockisen? ;)

En del av vitsen med att ha en lösdrift är ju faktiskt den att hästarna lär sig att äta sig mätta, inte okynnesäta! De lär sig fort att det alltid finns mat, alltså behöver de inte äta dygnet runt...
En fet häst mår inte bra, lagom är bäst...

En sak jag märkte, när jag hade min gamling på lösdrift, var konditionen.
Hans kondition blev mycket bättre. Har du märkt av det?

Ja det är nog sant, min polle har fått mycket finare kropp också för vi har lite kuperade hagar

Gick över till fri tillgång med utevistelse 13-15 timmar/dygn för ca 3 månader sedan.
Många har tidigare sagt till mig att jag aldrig kommer få bort min skruttas bulimiska tendenser och övervikt, men tji fick ni!
Nu är hon superfin i hullet och reagerar knappt när hon ser vårt hösilage. Eftersom hon alltid är mätt vräker hon aldrig i sig maten, utan äter lite i taget när hon är hungrig, när som helst på dygnet.
Hon har omvandlat hela kroppen, inte bara gått ner i vikt. Hon har musklat sig på vissa ställen, och förlorat fett på andra ställen.
En helt ny häst!
Ett annat tillägg:
Man läser alldeles för ofta att folk ursäktar sina hästars hull, muskelmassa och kondition med att de inte rids eller tränas så mycket just nu.
I vårt stall rids för tillfället 2 av 8 hästar, men ALLA HÄSTAR är SÅ fint musklade och fina i hullet! Även unghästarna som aldrig ridits!
Deras foder och det liv de lever gör dem fina och glada, de behöver inte "gå på gym" för att få fina kroppar!

Kan inte annat än rekommendera fri tillgång till ALLA, även för de som inte vill ha sina hästar på lösdrift. Däremot ska man väl vara lite nogrannare med VAD man väljer för grovfoder, så att det näringsmässigt passar för den/de hästar man har.

Fri tillgång ger

ett naturligare liv för hästen
mindre jobb för dig (färre fodringar m.m.)
en mätt häst = en glad häst
en lugnare häst

MVH/

Josefine

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 400
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 072
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 859
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 051
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?