En hyllning till vildkatterna!

salladfinger

Trådstartare
Jag är precis hemkommen från en veckas semester i Tunisien, och något som verkligen värmde mitt hjärta där var alla dessa underbara vildkatter!
Just runt hotellet hade en viss katta och hennes (tror jag då) kattunge sitt revir, kattungen höll sig ute vid poolen och minglade, sov gärna i solstolen och än hellre i någons famn. Ren och fin liten misse.
Mamman hade sitt uphälle runt uteserveringen där hon gick och tiggde mat. Jag tänkte i min enfald att mamman faktiskt var hungrig, men tydligen inte hungrig nog för att nöja sig med varken tonfisk på burk eller i frityr, utan det skulle prompt vara kyckling!:p

Längre in i bostadsområdena fanns det gott om missar, och inte var de petiga med maten inte, köpte nog tonfisk för närmare 100 svenska kronor och ställde ut lite var stans, man hann bara blinka till så var det slut.. Under hela veckan hann jag se x antal katter, men bara en enda med skabb, och ingen av dem såg undernärda ut. De flesta var inte heller rädda för människor utan ville snarare följa med hem, vilket förvånade mig.

Hotellkatterna ses självklart efter, hotellen vill ju inte förknippas med skitiga magra stackars skabbkatter, men att de övriga katterna var så i överlag välmående var litet "ahaa", aldrig att jag såg någon tunisier jaga eller skrämma eller på något sätt vara elak med någon katt, om de så satt på borden och åt rester så var det okej, man torkade bara av borden efter dem i princip.

Så summan på kardemumman, skulle jag i nästa liv återfödas som vildkatt skulle jag vilja bo i Sousse, Tunisien, och kanske framför allt vara en liten hotellmisse som minglade runt poolen :bow:
 
Sv: En hyllning till vildkatterna!

Nu är jag nog lite cynisk, men tror du inte att det är så dom behandlar djuren när turister ser?
Du skriver själv att maten tog slut i ett nafs, varför skulle den göra det ifall djuren hade det bra?

Hoppas att din bild av djurhållningen stämmer, min erfarenhet är inte den samma, utan snarare att man är snäll mot djuren när turisterna tittar och jagar iväg dem sen. Man vet nämligen att de flesta turister från västvärlden har ett hjärta av guld när det gäller hemlösa djur.

/B
 
Sv: En hyllning till vildkatterna!

Du skriver själv att maten tog slut i ett nafs, varför skulle den göra det ifall djuren hade det bra?

/B

Haha! Du skämtar? Jag känner massor av välgödda, goa katter som KASTAR sig över maten om det skulle vara tonfisk på tallriken. Mina beter sig som de inte fått mat på år och dar när det vankas något extra gott.
 
Sv: En hyllning till vildkatterna!

Och så finns det min som ger onda blickar om man lägger upp fel mat :angel:

Men jag hoppas verkligen att dom har det så som TS beskriver, året runt.
 
Sv: En hyllning till vildkatterna!

Och så finns det min som ger onda blickar om man lägger upp fel mat :angel:

Men jag hoppas verkligen att dom har det så som TS beskriver, året runt.

Jo, det hoppas jag med. Tror att det inte är maten som är problemet, turister matar gärna katterna och det finns det gott om.. Men på Teneriffa (Där jag sett iallafall) dricker katterna ur poolen för att det inte finns så mycket annat vatten att dricka, blir de sjuka så självdör de, det är ingen som tar dem till veterinären. De förökar sig som .. tja, katter också. De lever ett kort, hårt liv oftast, även om de är välgödda.
 
Sv: En hyllning till vildkatterna!

Haha! Du skämtar? Jag känner massor av välgödda, goa katter som KASTAR sig över maten om det skulle vara tonfisk på tallriken. Mina beter sig som de inte fått mat på år och dar när det vankas något extra gott.

Mina med, dom jamar och skriker som om dom inte fått mat på flera dagar när något extra gott plockas fram!! :eek: 2 gånger om dagen duger icke!
 
Sv: En hyllning till vildkatterna!

låt oss säga att de enbart var snälla med katterna när turister såg på, varför skulle de då vara så kontaktsökande och keliga? : )
Det var inte heller så att vi bara hängde på turistgatorna heller, var på ett lokalt café i en saloul (stavning?) det var verkligen ingen turistvänlig förort så sett, men likaså satt där en gubbe och rökte vattenpipa med en liten vildmizze utbredd bredvid honom i soffan : )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp