En hovtråd till...

majola

Trådstartare
Inte så originellt, men de som ids får hemskt gärna kommentera mina hovbilder också.

Lite bakgrundsinformation:
Hästen är skodd för ca 4,5 veckor sedan av en ny hovis. Därinnan skoddes hon av Strömsholms hovis en gång, därinnan av min gamla hovis. Har haft problem med torra hovar och sprickor, men det börjar bättra sig.

Har varit konvalescent i ca 1 år (vilat och skrittat i omgångar) och är nu under igångsättning med, tyvärr, lite tveksam prognos (se min tråd om ataxi). Därav muskelfattigheten. Magen kommer sig av att hon går på bete... ;)

Hovalbum

Av någon anledning tog ja visst inga bilder på bakhovarna. Fråga inte varför... :confused:

Sv: En hovtråd till...

Är det privat album ? Går inte att kolla..man kommer bara till inloggningen.

håller med övriga talare + att jag tycker att strålen är förstorad och snevuxen, då den verkar ha sökt sig in under skon i ett försök att avlasta felaktig belastning som uppkommer extra tydligt vid längre tids felskoning.

jag kan föreslå att du testar att ha hästen barfota, MEN ta då kontakt med en BARFOTAVERKARE och inte en hovslagare som bara verkar hoven, hovslagarnas verkning är 'endast' till för att hoven ska passa skon. en BARFOTAVERKARE däremot har kunskap om hur en barfota hov skall verkas på ett korrekt sätt.

vet inte vart du bor men dessa grabbar håller till i stockholmsområdet, men åker även längre...
harmonyhorse.se

hoppas det löser sej!

Hurdana bilder hade varit bättre?

Jag tycker att skorna ser trånga ut bak i trakterna, är det det ni menar också? I övrigt är den skodd med ganska rejäla utlägg (ca 0,5 cm runt om och kanske 1 cm bakåt? Gissar.), men det syns inte så bra på bilderna.

Kan den brutna tåaxeln ha med tåriktningen att göra?

Nu ska den ju snart skos om, hoppas att det blir bättre då!

Titta på bilderna på den andra tråden, där kan man se mkt mer.
När du tex tar en bild underifrån skall den inte vara snett från sidan.
PL

Men vilket skitsnack..Vadå att hovslagare enbart verkar så hoven ska passa skon ?? HOVEN ska INTE anpassas efter skon, SKON ska anpassas efter hoven...Finns ju tusentals hästägare som aldrig skor oxå. Barfotaverkare..du menar..sånna som lärt sig verka på 3 veckor eller ?

Senast ändrad:

Snarare att strålen ännu inte blivit förkrympt än trots vad som ser ut som en trångskoning.
Strålen har inte sökt sig in under skon utan det är traktarmen som är felriktad.
Instämmer i övrigt med Mynta2.
PL

Utlägg på 0.5 cm :confused: var hittar du det, på bilderna underifrån ser det ut som om hoven är utanför skon och inte tvärt om :confused:
Ser ut lite som en typisk tysk "dressyrskoning", hög trakt o en vinkel på 55 grader är tänkt att ge ett luftigare steg med högre benlyft.
OBS!!! skriver ser ut som, det kan vara bilderna som ljuger men jag instämmer i tidigare synpunkter, trångt o felvinklat... o varför tåsidokappor :confused: :confused:

Ewe89 skrev:
håller med övriga talare + att jag tycker att strålen är förstorad och snevuxen, då den verkar ha sökt sig in under skon i ett försök att avlasta felaktig belastning som uppkommer extra tydligt vid längre tids felskoning.

jag kan föreslå att du testar att ha hästen barfota, MEN ta då kontakt med en BARFOTAVERKARE och inte en hovslagare som bara verkar hoven, hovslagarnas verkning är 'endast' till för att hoven ska passa skon. en BARFOTAVERKARE däremot har kunskap om hur en barfota hov skall verkas på ett korrekt sätt.

vet inte vart du bor men dessa grabbar håller till i stockholmsområdet, men åker även längre...
harmonyhorse.se

hoppas det löser sej!

I början på inlägget antyder hästägaren att hästen har ataxi och är konvalecent.
Hästen har alltså PROBLEM ,fotona visar en häst som är skodd för 4-5 veckor sen,hovarna kan mkt väl vara ett symtom på hästens skador så såna uttalanden som du gör här skrämmer mig,visst finns det klantarsel till hovisar ..men att uttala sig som du gör är inte så seriöst.
Jag har hittills inte mött en hovis som är anti till barfota.Däremot anti till trångsynthet .

Konstigt att mina hästar mfl (barfota) :eek: kan röra sig bra som är verkade på hovslagarvis?Stackars krakar :angel:

Vore jag hästägare skulle jag fortsätta med veterinärkontakt och Korta skoperioder då hästen tydligt "drar iväg" olika i framhovarna,säkert mkt pga sin skada,skoningen kan inte bedömas när det gått så lång tid efter skoning.

Stockholmsgrabbarna du nämner har enligt en som varit där på kurs nyligen noga påpekat att ALLA veterinärer och hovslagare är idioter..hon var dock klok nog att kunna tänka själv... vaddå är veterinärer och hovslagare en ras med med medfödda defekter eller?? trodde vi alla liksom hästarna är olika individer?Det finns klantarsel och genier inom alla yrken,punkt... :cool:

Om stockholmsgrabbarna är genier eller klantarsel har jag ingen aning om heller.. :rofl:

Men :confused: jag trodde alla visste att vi som hamrar fast järnbitar på fötterna på hästarna bara gör det för att plåga dom :devil: :devil: :devil:

Jag har precis slängt alla gamla hovisverktyg, o skaffat en Jonsered 5.5 hk med extra långt svärd, så nu kan jag verka 2 hovar åt gången utan att behöva hålla upp dom, bara rycka i snöret o kapa :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool:

:rofl: :rofl: :rofl: ska prova det receptet i morgon får vi se vad kunderna tycker...

Dom e lite skärrade men e man snabb går det, i värsta fall kan man knö bommul i öronen på dom,
funkar bra som charmoffensiv om ägarna inte vill betala oxå :devil: :angel: :cool:

Tyvärr är det lite knepigare att charma när man är kvinnlig hovis och 95% av kunderna är tjejer ;)

MMM förstår det kan bli lite krystat... Jag testade att ha hovknivarna i handväskan bredvid läppstiftet o den dan fick jag inte ens kaffe nånstans :confused:
O sen när jag var hos en manlig stallägare muttrade han något om fikusar, men jag såg inte en blomma i hela stallet :confused:
Tror du jag skall prova att jobba i kilt kanske :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka