En hov som är mindre

Sv: En hov som är mindre

enligt min hovis så kan det bero på en skada antingen i den hoven/benet (att hästen avlastat)eller att hästen avlastat från ett annat ben till den hoven.

Hästen belastar den hoven mindre, ev pga ngn skada, lr har ont ngnstans. Är det din häst? Kolla upp det. Vissa säger att hästar enbart föds med bockhov, och som vid ett tidigt stadium går att få ordning på. Men jag har sett en häst utveckla bockhov i vuxen ålder, pga smärta i knät/belastade mindre/hoven växte sig cylinderformad/bockhov/fick inte ordning på hoven, men funkar normalt idag.

Min lånehäst har en framhov lite större än den andra. Det är för att hon ömmar mer i den vänster fram och därmed avlastar den lite mer än den högra (hon går barfota och har gjort så i några år tydligen, och hon ömmar mycket, men ägaren vägrar sko så jag kan ej göra något åt detta. Mer än att hjälpa hästen så länge jag har henne med att anpassa ridningen, gå på mjukare underlag och ha boots. Så att ni vet anledningen, innan någon får dåndimpen av detta).

Hon är kollad på klinik i förgår, hon är inte skadad någonstans, det är bara ömhet i hovarna.

Att en hov är mindre kan bero på sk framdelssyndrom, att fölet vid födseln blivit klämd, då blir den ena hoven mindre.
Men också pga snedbelastning och smärta som gör att hästen belastar sina hovar olika och pga det har en som är mindre.

Min häst har en mindre hov och har haft hela livet vad jag vet.
Skoningen är väldigt viktig på en häst med olika hovar!!
En bra hovslagare kan hjälpa hästen även om det inte går att få hovarna helt lika.

Tack för era svar!
Min moster har köpt en häst vars högra framhov är mindre än den vänstra, och hon frågade mig vad det beror på och om det är skadligt. Jag har tidigare hört både att en mindre hov belastats mer och att den belastats mindre.

Min häst har ganska jämnstora hovar, framhovarna är lite större än bakhovarna. Min förra häst fick ibland en storlek större skor fram än bak, ibland samma runt om.

Min hästs högra framfot är markant mindre än den andra, så har det inte alltid varit. Detta beror på att hon haft väldiga problem med höger fram, alltså avlastat denna fot. Nu har hon varit frisk ganska länge men vänster hov förblir nog större.

Tilläggas kan ju också att det inte behöver vara något fel på hästen just nu. Det kan vara en gammal skada som hästen haft oxå. Och det är inte alltid så att hovarna blir lika stora igen. Men som redan sagts så är det troligt att hästen haft/har någon defekt som gjort att den avlastat den mindre hoven.
Den större hoven har belastats mer, hårdare belastning = mer stimulering för hoven = växer mer.

att en mindre hov belastats mer eller mindre har jag hört av min hovis kan variera från idivid/skada. det kan räcka med ett mindre hålrum för att det ska bli så länge efter :crazy: ibland kan visst den "skadade" hoven bli större just pga. av att den avlastas och slits mindre. det är således tydligen inte "solklart" utan bakgrundsfakta

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
750
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka