En hopphäst SKA INTE gå på tygeln...

TeamLundVer

Trådstartare
Japp det var det jag hörde igår när jag och pållen harvade runt i ridhuset.. Nu är det inte vi som är hoppekipage utan det var en kommentar från en kvinna som höll "lektion" för några ungar som höll på och hoppa samtidigt som jag "dressyrade". Ryttaren försökte få ponnyn att gå i form mellan hindren (dvs på den sträcka av totalt 60 meter som det inte fanns några hinder. Detta ansåg då kvinnan i fråga var "total waste of time" och kläckte sonika ur sig: En hopphäst SKA INTE gå på tygeln...

Dressyrnörd som man är hade jag lite svårt med koncentrationen efter detta uttalande :angel: Nu undrar jag hur ni ställer er till detta? Jag kan förstå att en häst kanske inte ska gå på tygeln ända fram i hindret men de här längre sträckorna?

Sv: En hopphäst SKA INTE gå på tygeln...

Att hitta en bra rytm och ha hästen framme för hjälperna är de viktigaste för mig.
Naturligtvis strävar jag efter att jobba hästarna i korrekt form för att bygga muskler osv, men när jag hoppar bana tex, så är inte de viktigaste att hästen böjer på nacken(som många anser är att gå i bra form).

Senast ändrad:

Beror på hästen, alla hästar har ju olika form och man får kolla vad som fungerar bäst på den hästen:D hellre ingen form alls än fel "form". Men jag undrade vad dendär kvinnan tänkte, ridhästar behöver ju ryggmuskler

Japp det var det jag hörde igår när jag och pållen harvade runt i ridhuset.. Nu är det inte vi som är hoppekipage utan det var en kommentar från en kvinna som höll "lektion" för några ungar som höll på och hoppa samtidigt som jag "dressyrade". Ryttaren försökte få ponnyn att gå i form mellan hindren (dvs på den sträcka av totalt 60 meter som det inte fanns några hinder. Detta ansåg då kvinnan i fråga var "total waste of time" och kläckte sonika ur sig: En hopphäst SKA INTE gå på tygeln...

Dressyrnörd som man är hade jag lite svårt med koncentrationen efter detta uttalande :angel: Nu undrar jag hur ni ställer er till detta? Jag kan förstå att en häst kanske inte ska gå på tygeln ända fram i hindret men de här längre sträckorna?

I vissa situationer när man hopptränar kanske det inte är prio 1 att hästen "går i form" (i alla fall inte det som vissa menar med att "gå i form", dvs fin böj på halsen men med bakdelen 1 km bakom). Lite överdrivet var det kanske av instruktören att säga så, men jag förstår vad hon menar.

Sedan är det naturligtvis eftersträvansvärt att en även en hopphäst är lösgjord, lydig, reaktionssnabb, stark o välriden. Men det är kanske något man främst prioriterar i markarbetsträningen ;)

Hoppas du förstår vad jag menar!

Hästen ska givetvis jobba med ryggen och ha bakbenen under sig samt vara eftergiven i halsen, men behöver för det inte går med huvudet i lod á la dressyrhäst.

Illustrerar:

"Dressyrform"

"Hoppform"

(OBS, demonstrerar endast huvudets position, allt annat kan ni bortse ifrån)

För mig är det viktigaste att hästen går i ett balanserat tempo, svarar för hjälper och jobbar rätt med kroppen, om den "går på tygeln" i just den bemärkelsen är mindre viktigt för mig om jag hoppar bana. Däremot så ska ju självklart även hopphästen kunna gå på tygeln i vardagsarbetet.

Tycker annars att uttalandet verkar knepigt... Ungefär lika konstig kommentar som en jag fick för många år sedan av en dressyrande klubbkompis: "Hoppryttarna i den här klubben skiter ju fullständigt i allt vad dressyr heter, det är ju så man skäms" Jag och ett par till tog lite illa vid oss av kritiken och beslutade oss för att få tyst på personen i fråga, så vi anmälde oss till KM i dressyr som gick en vecka senare. Resultatet: Jag vann, en av de andra kom 2:a och en kom 4:a. Den som hade kritiserat oss blev oplacerad, 20poäng sämre än segerresultatet (kan säga att det är första och enda gången jag tävlat dressyr, man ska sluta när man ligger på topp ;))

Visst 17 ska även hopphästar gå på tygeln. Däremot ska de inte gå i samma form under hoppning som i dressyr eftersom ögats konstruktion gör att de behöver ändra huvudets höjd för att kunna fokusera hindren.

Att gå på tygeln har mer med lösgjordheten och 'lyssna på ryttaren' att göra än med formen.

Det hon troligtvis menade var att hästen inte bör vara särskilt eftergiven i nacken när man hoppar, annars ser inte hästen sa bra. Sen är en bra form viktig och formen när man hoppar är att hästen lyssnar, framat och bakat och gar att reglera i steglängd och tempo.

jag anser så här..
hoppar man bana så e det inte viktigt att ha hästen i ''dressyr'' form elelr gå på tygeln.. så länge den e mellan skänkel och hand..
men en häst som går lite i avslappnad form fram mot hindret så i vissa fall hoppar den bättre..
men e inte så för alla..

Har oxå hört sådant uttalande, men då var det riktat mot mig.
Jag låter givetvis hästen "räta ut sig" när jag rider upp emot ett hinder,
men däremellan vill jag gärna rida hästen i form, men jag rider i en hög form när jag hoppar och i en oftast låg form när jag rider dressyr.
Olika hästar rids i olika former, men aldrig låg vid hoppning.

Jag rider min häst som vilken dressyrhäst som helst när jag inte hoppar. Men när jag hoppar bana är det inte formen som är viktig, det viktiga är att hästen är mellan hjälperna o svarar för hjälperna.

Det där har jag också fått höra. Jag och några tjejer var i väg på en utbytestävling och jag red en jättetrevlig ponny. Det räckte med att jag kortade tyglarna och höll om så gick han i en trevlig form. Det var under uppvärmningen och jag får kommentaren "det är en hopptävling, inte en dressyrtävling :grin:" Vad skulle jag göra? Släppa benen och tyglarna och hoppas att vi klarade oss runt banan helskinnade när det var dags? Den ridläraren har jag väldigt lite respekt för, i fler sammanhang kan jag ju säga.

Jag rider min häst som vilken dressyrhäst som helst när jag inte hoppar. Men när jag hoppar bana är det inte formen som är viktig, det viktiga är att hästen är mellan hjälperna o svarar för hjälperna.

Håller helt med!

KL

nu gick den här ponnyn i en typisk form som man kan se på många ponnytävlingar dvs med huvudet uppåt och i full fart.. som sagt jag förstår att en häst kanske tar upp huvudet när den närmar sig hindret men.. jag vet inte om jag kan se nyttan med att ha en häst som rusar runt i en form alla giraff (dvs med huvudet/mulen nästan rätt upp i luften, tror ni vet vad jag menar), att man sedan kanske inte rider hästen i en "dressyrform" är en helt annan sak. "banan" bestod av en kombination längs ena långsidan (that's it) och det var längs den andre långsidan som ryttaren försökte få ponnyn att ta ner mulen från molnen. Kan säga att jag blev så paff av kommentaren att jag fortsatte resten av passet med att kväva små fnissanfall. :rofl:

*KL*

Enligt mig ska den gå i ändamålsenlig form.
Där även typen och exteriören spelar in. låg ansatt hals kanske lite högre form, högt ansatt hals, kanske lite lägre osv.
Men som många påpekat innan är det inte det absolut viktigaste man tänker på inne på banan utan då är det att den är lyhörd för dina hjäler och mellan hand och skänkel, är den där så brukar den "ändamålsenliga" formen komma automatiskt känns det som.

När jag hoppar bana så fokuserar jag inte på huvudets position alls, utan hästen ska jobba ordentligt över ryggen, ha igång bakbenen och vara framme för alla hjälper.
Vid övrig ridning ska den gå i dressyrform precis som vilken dressyrhäst som helst.

Eftersom det var ponnyryttare (barn?) som tränade tror jag det var ett förenklat sätt av tränaren att få barnen att sluta försöka joxa ner huvudet på ponnyerna mellan hindren. Istället för att koncentrera sig på takt, tempo och vägar för att komma bra på hindrena blir det ju lite distraherande om man fokuserar på eftergift i nacken istället. (Förstår precis, jag hade den föreställningen när jag var liten att jag skulle försöka böja och trycka ut hästen med skänkeln i svängarna och ha den "på tygeln" så som ett barn tycker att en ponny går när den går fint, men när jag blev tillsagd på skarpen av medryttarponnyns ägare att bara rakställa och koncentrera mig på vägarna blev det 100% bättre. )

Tror knappast hon menar att en hopphäst inte ska ridas i form, utan syftade nog mest på huvudställningen mellan hindrena. Inte vara där och störa ponnyerna. Lite olyckligt kanske om ungarna tar det ordagrant, men de rider nog bättre på hoppbanan om de tänker på rakriktning istället för att böja och joxa.

nu var jag inte där och såg, men beroende på hur det såg ut kan jag förstå att tränaren uttryckte sig på det sättet. Troligen (vilda spekulationer nu eftersom jag inte vet hur det gick till) så störde ryttaren hästen genom att försöka få ner huvudet på den, få den att "gå på tygeln" osv. Därmed inte sagt att hopphästen inte ska gå i form och jobba korrekt när hästen inte är på hoppbanan. På hoppbanan tycker jag inte att "på tygeln" är så himla viktigt, mycket viktigare att rida väl, bra vägar, bra tempo och känna att man har med sig bakbenen. På vissa hästar kan "på tygeln" till och med störa/vara till nackdel för hoppningen då hästen inte är fokuserad på/ser hindret (alltså endast i samband med hoppning, på dressyrbanan/markarbetet är en annan sak).

Så sa en hopptränare till min medryttare när hon var med.

Men det kan ha varit för att få upp hennes självförtroende lite mer också :)

Men självklart ska hästen gå i form men "tar det över hoppningen" på en hoppträning så slänger man pengarna i sjön tycker jag.

Hästen jobbas i form alla andra gånger den rids utom på hoppträning (jo, uppvärmningen en aning då).

Men av den enkla anledningen att med hinder framme på banan blir det mer en kamp.
Då ställer vi hellre fram hinder hemma och jobbar på dressyren mellan hindrena men när man är iväg på hoppträning så skit i det för att det ska gå så smidigt och man ska få ut så mycket som möjligt av det! :)

När jag hoppar bana så fokuserar jag inte på huvudets position alls, utan hästen ska jobba ordentligt över ryggen, ha igång bakbenen och vara framme för alla hjälper.
Vid övrig ridning ska den gå i dressyrform precis som vilken dressyrhäst som helst.

Fast hästen över ryggen, bakbenen med och framme för hjälperna, det är typ min definition av en eftergiven häst, häst på tygeln. Har du hästen över ryggen så kommer den automatiskt få en välvd överlinje. Sen måste ju hästen naturligtvis få chans att ta fram näsan innan hindret för att se ordentligt.

En häst som springer som ts beskriver, dvs som en giraff, kan aldrig vara över ryggen. Galopperar hästen över ryggen kommer sprången att bli bättre.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama