En hemuppgift!

S

samtson

Här kommer ett önskemål från minsida eller kanske en bön till alla er ryttare som regelbundet vistas i stall och har tillgång till sadlar. Skulle vi inte gemensamt kunna upprätta ett "Bibliotek" med sadelmodeller och dess längd/bredd? Jag skulle vilja veta således, vilken modell det är på sadeln, samt hur lång anläggningsytan är mot hästen. Jag är själv då självklart på jakt efter en kort kort sadel, men inte en dressyrmodell (för djup, för stor rumpa) utan en flatare med stor plats men liten anläggning.

Jag hoppas att moderatorn låter min tråd ligga kvar, för trots att det rör sig om utrustning gäller detta islandshäst modeller och islandshästar i synnerhet. ;)

Tack för er hjälp och med hopp om många svar!

Denne danske butikken har en fin oversikt! Ellers så synes jeg at Griffin Cob/Haflinger dressur har ganske flat sits, og 17" er bare 44cm mot hesten! :)

Apropå sadlar och allt prat om bomlöst, så här stod det på hemsidan du hänvisade till. Detta har jag aldig sett på svenska hemsidor om bomlöst.
"Den bomløse sadel egner sig ikke til unge heste, der endnu ikke har opbygget nok styrke i rygmuskerne. Til anvendelse på trænede heste anbefales det at bruge den bomløse sadel i 30-60% af træningen, og derudover en almindelig sadel."
Vad säger ni om det, ni som kan bomlöst?

Her i Norge er folk også VELDIG negative til bomløst, men så er vi i steinalderen når det gjelder hestesport óg...

Hmm.. jag svarade på det där på Utrustning, men kan ju ta det kort igen...
De vill säkert bara ha torrt på fötterna, så att ingen ska kunna komma och stämma dem för att de har ridit sönder sin unghäst i en bomlös sadel..det kan ju ha gått snett ändå..

Min åsikt är att det är bra att rida hästar under uppbyggnad i bomlösa sadlar, eftersom man då inte har något som begränsar musklernas utveckling. Sen är det ju så, att på en omusklad häst ska man ju inte sitta länge överhuvudtaget, varken med eller utan bom, just för att de är såpass omsuklade att de inte orkar bära sig själva plus ryttare så länge. En häst ska kunna byggas upp från marken till stor del, innan man sitter upp. Om sitter man sedan endast korta pass så anser jag att det är bättre med en bomlös sadel.

Jag rider i dagsläget enbart barbacka och i bomlöst, och hästen har aldrig varit så fin i ryggen och i gångarterna! :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka