En helt vanlig dag i hagen *bildbomb*

skogsridmulle

Trådstartare
utan NH-tränade hästar i NH-lek bemärkelse. Det finns ju massa bilder på uppmärksamma NH-hästar o ville visa mina som motpol. Plåtade hästarna idag, synd på vädret - sol o snö hade ju varit trevligare både för årstiden o fotomässigt.

Jag kommer in i hagen, får kontakt direkt.
julen2007101copy.jpg

När jag kommer närmare möter han, blir lite bländad av kameran.
julen2007105copy.jpg

Intill mig stannar han o hälsar
julen2007106copy.jpg

Jag går vidare o får kontakt med D också
julen2007107copy.jpg

Även när jag kommer närmare behåller han kontakten
julen2007109.jpg

När jag o D går följer K med
julen2007113copy.jpg

Vi lämnar hagen o K har följt med fram till grinden
julen2007115copy.jpg

Sv: En helt vanlig dag i hagen *bildbomb*

Nu är det som någon skrev, att det inte går att bedömma kontakt med stillbilder, men vill ändå visa att hästar kan vara uppmärksamma o följa efter en utan en massa följa-john träning eller andra övningar.

är väl inte någon nångång som skrivit att de bara är nh tränade hästar som man får bra kontakt med?
eller vad menar du?
du kanske har missuppfattat meningen med nh?

kopierat inlägg från andra dubbelpostade tråden^^

Okej? Men vadå hästen kan väl komma fram till en om den tycker att man är trevlig, vill in eller blir glad när man kommer. Min häst komme också fram till mig i hagen utan att jag behöver be henne att göra det.

Leka med hästen gör man väl för att man tycker att det är kul och för att bygga upp ett fint samspel och förtroende mellan sig och hästen, så att man tillslut kan dansa ihop

Får man problem (t ex att hästen inte vill komma när man hämtar den i hagen) löser ju leken också det eftersom man då bygger upp det förhållandet och samspelet och gör det för att häst och människa tycker det är kul!

Det är så jag ser det. Jag vill kunna få min hästs koncentration, men det viktigaste är ändå att hon vill vara med mig och tycker det är kul. Annars är det ingen idé och vi kommer aldrig att kunna dansa och utstråla kärlek, harmoni och stolthet om inte hästen tycker det är kul.

det vet jag inte, alla verkar ha sin egen uppfattning om vad NH är o forumet svämmar ju över av NH-bilder. Är det inte okej med andra?

jo men eftersom du skrev speciellt att de inte va nh tränade hästar som endå kommer fram o vill ha kontakt i hagen så lät de på dej som om du vill bevisa att hästar vill ha kontakt trots "vanlig" hantering utan nh.

klart de är okej med vanliga hagbilder, men vad har de med nh att göra överhuvetaget?

Senast ändrad av en moderator:

Ja man kan ha roligt med sin häst o umgås på många olika sätt.
Problem får man handskas med utifrån vad det är för problem, vad det beror på o individen.

Vem har sagt att hästen inte kan vara uppmärksam eller följa efter en utan att man lekt med den. Man kan ha ett bra förhållande med sin häst iaf!

Men jag upplever att förhållandet och samspelet mellan mig och min häst har förbättrats supermycket sen jag började leka med henne. Hon är mycket mer uppmärksam på mig och jag kan göra mig förstådd bara med små, små signaler och hon lyder dem direkt :) Jag leker med henne för att bygga upp denna koncentration och samspel, så att vi så småningom ska kunna dansa tillsammans.

Kan förrästen ta bilder på när jag hämtar min häst i hagen imorrn.

Här är en från igår iaf^^

Och här är en bildserie där hon stått och betat innan, och sen bara med en liten signal kommer hon fram till mig.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17180000-17189999/640x480/17189349.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17180000-17189999/640x480/17189350.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17180000-17189999/640x480/17189351.jpg

Detta är något jag byggt upp genom positiv och rolig lek. Tycker inte Ella att det är kul slutar jag och frågar mig själv varför. Vill hon bara inte så slutar jag. (men observera att detta inte betyder att jag inte KAN leka med henne just då, men jag accepterar på en gång om jag ser att hon inte har lust.)

Många vill stärka sin relation till hästarna genom övningar/lekar.
Jag kanske ville visa att man inte MÅSTE det för att få en bra relation. Många skriver att de tränar med sina hästar för att få det, o det finns säkert människor som tror att dessa lekar är grunden för god hästhållning. Daglig trevligt umgänge o hantering kan räcka långt det med.

Jag kanske ville visa att man inte MÅSTE det för att få en bra relation. Många skriver att de tränar med sina hästar för att få det, o det finns säkert människor som tror att dessa lekar är grunden för god hästhållning. Daglig trevligt umgänge o hantering kan räcka långt det med.

de är väl ingen heller som skrivit att man måste göra de..de är en rolig grej men inget man måste göra för att få bra kontakt..men man kan alltid utveckla kontakten om man vill..men de behöver man ju inte göra med lekar på de sättet..får man väl göra hur man vill.

KL

skulle ni kunna utveckla begreppet "NH-tränade hästar" lite?
NH är inget man tränar en gång i veckan i en paddock, NH är en grundsyn på hästhållning/hantering. NH för mig är helt enkelt sunt förnuft.
Hur NH-tränar man en häst?
Min häst följer inte efter mig för att det är inövat, han rids inte utan träns för att det är inövat, han kommer inte galopperande i hagen för att det är något vi tränat på?
Han gör det för att han vill det, och för att han litar på mig.

Det jag ser på bilderna är inget annat än hästar som är nyfikna, respekterar dig, och vill komma till dig ..
Varför skulle det krävas TRÄNING? vem har påstått det? Det är ett förtroende man bygger upp, och man får av hästarna vad man förtjänar som hästägare..
Visst, vissa hästar är knepiga i hagen, kanske av dåliga tidigare erfarenheter eller liknande, och då krävs det träning/arbete för att bygga upp förtroendet.
:idea:

Vem har skrivit att man måste göra det? Dock underlättar det ju om man vill lära sig kommunicera med hästen att man verkligen anstränger sig. Hästen kan lära en jättemycket, och enligt mig är då det bästa sättet att man leker med hästen, då man bara kommunicerar genom rent kroppspråk utan linor och annat som man kan dra i och ändå få sin vilja igenom. Man kan lära sig att styra sin häst genom att bara vrida sig. Man kan lära sig att stanna den bara genom att höja ett finger, men jag tror aldrig att man lär sig detta av hästen om man inte försöker... Hästen kan säga mycket till en, bara man lyssnar på den :idea:

är ju de ja skriver att de inte krävs någon träning för att få hästar att vilja vara med än.
men vill man veta mer o få bättre kontakt med hästen och utveckla relationen med hästen och få den att lita mer på än osv då kan man ju träna på den kontakten..och att vilja kunna komunicera med hästen på hästens språk är ju kul att kunna..plus att de är lättare om de är svåra hästar som kanske inte är lika nyfikna och sociala o har så bra relation med människor.

men tyckte bara att vilja visa att hästarna vill komma till än utan att dom är nh hanterade på något sätt..de är ju liksom ingen som skrivit att nh hantering är ett krav för att få en trevlig häst.

Vet inte vad join-up definieras som för er; lek eller? men vissa av bilderna i den tråden gjorde mig lite ledsen iaf. Och någon där skrev att många hästar brutits ner i NH-s namn. Och det är tråkigt. Det här är inte menat som ett påhopp mot alla NH-utövare, jag vet att korrekt NH inte är tänkt så. Bla har Ella lagt ut mycket bilder och många tycker om dem. Jag ville väl bara skriva att daglig hantering, varierad träning o massagemys ibland också ger kontakt och jag tycker själv att mina hästar uppmärksammar mig såpass mycket att jag inte behöver stärka det.

join up är ingen lek nej..de är nåt man utför kanske 1 gång..sen gör man ingen mer join up..ska inte behövas iallafall.
de är nåt man tar till med hästar som man inte får kontakt med och med hästar som inte litar på människor.
de är vad ja fattat om join up iallafall, och de som olika tränare säger om join up..de är nåt dom tar till vid kanske första mötet med hästen..men efter en bra join up som funkat så behövs inget sånt nåt mer.

jag gör aldrig de med min häst..har gjort de en gång och de hjälpte mej mycket.
annars den bästa kontakten ja fått med min häst har vart när ja nu i ett halvår vart ute o gått 1 timma om dan och massa massage och bara varit med honom.
nu har vi bättre kontakt än nånsin.

sen har ja fattat om nh är att de är bra metoder med hästar som har problem med männsikor o inte litar på dom..eftersom de är på hästens språk man gör saker då och får hästen att lita på än..då är nh hantering bättre än "normal" hantering som att bli sur på dom o smälla till dom när dom inte vill nåt osv..då tycker ja nh hantering och de sättet att lösa problemen på är bättre..och de är väl då man har som bäst använding av de.
ett bra sätt att lösa problem på helt enkelt.
ja tror inte nh tränare och sånna hanterar hästar på något annat sätt än "normala" gör, dom gör väl som vanligt med att binda upp hästen o leda den o rida den och hanterar den precis som "normala" gör..de är ju när problemen kommer som nh är bra tycker jag.

Nej, man behöver inte träna. Man kan få kontakt med hästen och kommunicera med den bara genom att lyssna på den och iaktta den.

Men för att dansa med hästen (tänk typ Klaus Ferdinand Hempfling som jag anser vara väldigt duktig utifrån det jag sett och läst om honom och hans tankar/teorier), så krävs det ju träning. Det krävs att man har hästens fulla uppmärksamhet och kan kommunicera med den med pyttesmå signaler. Det krävs att man har förståelse och lyssnar till hästen hela tiden, samt att både människa och häst respekterar varann.

Jag vill inte bara utvecklas i ridningen med min häst. Jag vill något mer... Jag vill inte bara att hon ska komma till mig i hagen och inte sparka mot mig eller bitas. Jag vill ha denna kärlek och förtroende mellan oss. Denna underbara osynliga tråd. Där vi blir ett och dansar tillsammans. Där både jag och hästen förstår och litar på varann till 110%.

Dock skulle jag aldrig leka, gosa eller liknande om inte min häst vill. Om jag ser att hon inte tycker om det, ja då respekterar jag det! Jag gör inte saker bara för mitt eget välbefinnande eller tillfredsställelse. Jag blir bara glad om min häst är glad.

Jag kräver att hon respekterar att det är jag som dominerar henne, men sen är det hon som väljer om jag är en bra eller dålig ledare. Det kan jag aldrig tvinga hästen att göra. Hon talar alltid sanning mot mig, och därför är det så lätt att lära sig! :)

KL

skulle ni kunna utveckla begreppet "NH-tränade hästar" lite?
NH är inget man tränar en gång i veckan i en paddock, NH är en grundsyn på hästhållning/hantering. NH för mig är helt enkelt sunt förnuft.
Hur NH-tränar man en häst?
Min häst följer inte efter mig för att det är inövat, han rids inte utan träns för att det är inövat, han kommer inte galopperande i hagen för att det är något vi tränat på?
Han gör det för att han vill det, och för att han litar på mig.

Det jag ser på bilderna är inget annat än hästar som är nyfikna, respekterar dig, och vill komma till dig ..
Varför skulle det krävas TRÄNING? vem har påstått det? Det är ett förtroende man bygger upp, och man får av hästarna vad man förtjänar som hästägare..
Visst, vissa hästar är knepiga i hagen, kanske av dåliga tidigare erfarenheter eller liknande, och då krävs det träning/arbete för att bygga upp förtroendet.
:idea:

Tack Hanna:bow::bow::bow: Du har definierat min syn på NH som jag inte klarade att sätta i ord :bow::bow::bow:
Men det finns människor som tror att NH är en rad lekar, det var därför jag skrev att de inte är tränade i NH-lek bemärkelse... kunde inte uttrycka det så bra som du!!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag tönkte prova lite NH på min unghäst, men behöver lite tips på övningar om man säger rent grundmässigt och anpassade f´ör det vi har...
Svar
4
· Visningar
1 494
Hästvård Har funderat över detta en stund nu. Alla våra hästar i stallet blir rätt stillastående hela dagarna under vinterhalvåret. De gör...
2
Svar
26
· Visningar
3 137
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur