En häst på träning, en annan på tävling...

Livvia

Trådstartare
Hejsan, jag har en ponny som är helt underbar, han är perfekt pigg ( i min smak ) i dressyren, och något het vid hoppning, men vi har ett problem - han hoppar glatt på träningar o framhoppningar, men väl på tävling kan vi stanna ut oss, och det bör inte bero på hans nerver eller så, han har gått upp till msv B med föregående ryttare med kanon reslutat. Jag själv rider precis som på framhoppningen som på banan, håller ihop och lägger honom helt rätt, men ändå kan han stanna. Han har haft en skada i höstas, men nu är den helt utläkt och så tänte vi att han borde tappa det dåliga beteendet. Det behöver inte vara ett läskigt hinder vi talar om, utan ett helt vanligt räcke eller oxer, och höjden verkar inte heller spela någon större roll, LC eller LA kvittar. Om det är någon som har några erfarenheter utav liknande ponnyer så hör gärna av er med tips och förslag!

Sv: En häst på träning, en annan på tävling...

Sådär gjorde min kompis häst, hemma, på träning och på framhoppning hur lekande lätt somhelst!

Inne på banan vägrade dom ut sig. Efter andra eller om det var tredje tävlingen detta hände så tog hon hästen till veterinären.
Kotledsinflammation på båda fram.

Det syntes/kändes alltså inte förrän vid ordentligt böjprov på klinik att hästen var halt!

Veterinären förklarade att hästen antagligen älskade att hoppa och gjorde det trotts att han hade ont. Men hemma och på träning är det inte lika spänt som på tävling. Både häst och ryttare blir aningens mer spända och alerta på tävling och då gör det för ont för att kunna hoppa...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 910
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Jag har ett problem med min 9 åriga ponny valack. Jag har ägt honom i 3 år. Vi tävlar hoppning just nu upp till 100cm och placerar oss...
Svar
7
· Visningar
1 464
Senast: Askur
·
Hoppning Hejsan! Idag var jag på min första hoppdebut! Gick absolut så dåligt man kan komma... Skulle hoppa LD och LD+ Och blev utesluten i båda...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 707
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.