En häst i varje hage?

H

Honey

Nu var man då inne på täckessäsongen igen. Vi har två hästar som går i samma hage (gör det året runt) och står tillsammans i stallet. MEN den andra hästen biter/drar/sparkar sönder min häst täcke JÄMT! jag blir galen. så nu undrar jag, hur pass "olämpligt" är det att dela hage om de får gå precis bredvid varandra en o en i stället för tillsammans? jag ORKAR inte laga täcken en säsong till och jag har inte RÅD... vad är era erfarenheter av att ha en häst/hage?
 
Jag har mina hästar i varsin hage av andra skäl....

Men andra i stallet har ofta särat på hästar som normalt går tillsammans just därför att alla täcken gick sönder.... Visst är det tråkigt för hästarna, men vad har man för val egt?? :confused: Låta hästen gå utan täcke eller lägga ut massor med pengar på nya täcken hela tiden....

utan täcke är ju inte aktuelt med en klippt häst...
Förstår att folk gör som dom gör... :smirk:
 
Jag skulle defintivt överväga att ha hästen utan täcke. Personligen tror jag hästen är lyckligare naken och med sällskap än tvärsom.
 
Åååååh..! :bow: Tänk att inte kommit på det tidigare! Du har helt rätt, varför klippa hästen och lägga på ett täcke, när alternativet är att låta en svettig häst inte komma ut alls eller att helt enkelt låta bli att anstränga hästen så den inte blir varm och svettig. :smirk:
 
Testa att spraya (utspädd) äppelcidervinäger på täcket! Hade samma problem en gång, tills vi fick det tipset. Inga fler sönderbitna täcken sedan. :)
 
Förra vintern hade jag detta problemet med min hästs täcken, de blev sönderbitna av hagkompisen!
Testade med tabasco, hjorthonsolja och äppelcidervinäger men inget av detta funkade. Hästen började i stället att bita OCH slicka på täckena :crazy:
Men jag köpte in krubbitningsmedel som smakar apa och detta funkade :idea:!
 
Är dom dina båda två? Annars kan du lägga ditt täcke på bithästen och hans på din så får ägaren till den andra hästen laga och mecka efter sin häst/ köpa nya täcken. Oekonomiskt? Visst men du slipper att ha trasade täcken titt som tätt, risken om dom går brevid varandra i egna hagar är att dom gör som mitt förra "pucko", lååååång hals över eller mellan trådarna för att bita och dra i kompisen :devil:.
 
Så hästen ska inte få umgås med sina artfränder för att du vill ha hela täcken? Nej tyvärr, det kan man inte gå med på..!

Det finns flera utmärtka medel man kan ha på täcket. Jag har no-bite på mitt, när ena unghästen bet på min hästs täcken. Visst- inte kul att laga, men sen jag haft på medlet så har det funkat prima.

Sedan kan ni ju lägga ut pinnar o grenar i hagen som hästarna kan pilla och bita på- om de inte har nåt att göra i hagen alltså.
 
Man låter inte flockdjur gå ensama för man inte orkar laga täcken, det är välldigt egoistiskt och elakt.

Så därför får du lov att komma på något bra så den andra hästen slutar äta dina dyra täcken.

du har ju redan fått en massa bra råd, så jag tänkte bara säga att tvål smakar apa,, pröva med det,, kanske..
 
Ett tips! Min yngre häst hade som "sport" att demolera sina egna täcken när han var ung.
Köpte då på Lantmännen ett medel som är som salva, och heter "No bite". Det har ingen färg när det smetats på, är luktfri, men smakar :devil: .
Han slutade bita på sina täcken och stallbandage! :bow:
Kanske funkar det på din hästs täcken också?

Om inte, så skulle inte heller jag ha råd eller möjlighet att få mina täcken demolerade hela tiden!
Men jag anser att är det EN häst som demolerar de andras täcken, så kan DEN få gå själv under täckessäsongen!
Men är det bara EN häst som får sina täcken demolerade av ALLA andra, så får den gå själv under täckessäsong.
 
Med min förra häst delade vi på dem vintertid i det första stallet vi stod i. Det fanns en valack som alltid skulle bita i de andra hästarnas täcke, vi andra tröttnade på att alltid laga täcke så delade på våra hästar så de gick själva med ändå sidan om varandra. Det funkade bra. Min nya valack har alltid gått själv vad jag vet (köpte honom från Holland). Han får gå själv här hos mig med eftersom de andra hästarna var lite taskiga :crazy: mot honom när vi provade släppa i hop dem. Han trivs bättre av att gå själv än i hop med hästar som jagar honom.
 
min ponny gick alltid själv,och hästen jag har nu går oxå själv och de har/är hur glada,lungna och busiga som helst

De har ju kompisar på andra sidan staketet
 
Jag har min häst i en egen hage och det funkar bra. Jag behöver inte oroa mig för skador av andra hästars broddar, täcken som blir sönderrivna och jag vet hur mycket mat hon äter per dag och jag vet att hon får äta.

Visst är det mest naturligt för en häst att gå i flock utan tvekan och det gör hon på sommaren men på vintern får hon stå själv.

Jag har svårt att förstå påhoppen om att man är nån slags djurplågare som låter hästen gå själv i hagen. Jag har en tävlingshäst inte en vildhäst och det är en viss skillnad.
 
Om det är tvunget pga intensiv träning att klippa hästarna, skilj hästarna åt.
Då slipper du också eventuella skador ifrån broddar etc samtidigt.
Jag vet att vissa inte gillar om hästar går ensamma men i det här fallet så har den ju hästar nära intill sig i andra hagar och av säkerhet så kan det vara bra att ha den gå ensam.
Malin B:s Flippan går ju ensam i hagen, det har de ju visat på TV. :angel: :banana:
 
tack alla för svaren om egna erfarenheter, och tips på bitmedel. vi ska nu dela hagen mittitu och se vad pållisarna tycker om det. kanske nöjer de sig med att pussas över staketet och frossa i varsin egen höhög. :D
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp