En gång för alla! Thorowgood

Sv: En gång för alla! Thorowgood

Varför inte satsa på en Bates Caprilli då till andra ryttaren, den är ju inte lika djup så där kanske ryttare får plats och sitter bra i samma str 16,5-17" för de är ju inte små sätesmässigt och 16,5 ligger på 46-47cm full längd. Tror att cobmodellen blir för rak, men därmot så kanske T8a dressyr kan vara ett alternativ de är ju mer svängda men å andra sidan längre än cobmoddlerna.

Tycker Caprillin ser jätterak ut på bild men det kanske den inte är? 17" är nog det minsta som går att klämma ner ryttaren i tyvärr...

Cob-modellerna brukar bli lite för raka så jag antar att det i så fall får bli en "vanlig" modell.

Frågan är om man vågar chansa på en T8 Dressyr. Finns det någon markand för en sådan om den inte skulle passa?

Just nu är marknaden i stort sätt död men köper du en ny och har möjlighet till retur är ju det ett alternativ.

Caprillin fungerar på rakare ryggar om hästen gillar sadeln och luften i sig. Men den är inte så rak att din häst inte skulle kunna ha den. Tror den skulle fungera riktigtfint på den ryggen så jag skulle absolut testa.

Men det beror även lite från ex till ex. Sadlarna har ju flexibelt material på bommen och har man haft en sadel och ridit regelbundet i den så formar den sig en del efter den rygg den ligger på, därför så kan vissa ex se rakre ut än andra som ser väldigt svängda ut.

*kl*

Fíck hem en T4 dressyr idag, tänkte fråga hur ni tycker att den ligger.

Den är vidare än min gamla sadel (äldre thorowgood allround), men ändå tyckte jag den låg högt över hästen och i bakvikt. Tyckte sadel låg bättre när jag hade ridit och jag upplevde inte att jag satt i bakvikt, hade minst fem cm till bakvalvet och då har jag ingen liten rumpa. Jätte skön sadel! Men den ska ju passa hästen också ;). Ska prova ett vidare imorgon och se om det blir bättre, men är rädd att den blir för svängd.

Har hört att syntetsadlar formar sig efter hästen och "sätter sig" efter ett tag. Vad är er erfaranhet av detta?

Gamla sadeln. Lite bakvikt, men jag tror hennes mage gör så att sadeln dras fram.
32831859.jpg

Nya dressyren innan ridning. Här ligger den ju definitivt högt över hästen och i bakvikt.
32834084.jpg

32834087.jpg

Efter ridning
32834091.jpg

32834093.jpg

32834095.jpg

32834097.jpg

32834100.jpg

Vad tror ni? Sätter den sig? Behöver jag vidare järn? Eller en helt annan sadel?

:)

Tycker den ser ngt svängd ut, men ändå tillräckligt bra för att faktiskt testa den några dagar till innan du fattar ett beslut. De formar sig väldigt fort.

Skulle dock sätta i ett vidare järn, men se bara till att den inte lägger sig för djupt när du sitter i den för om din häst har en rörlig manke så kan det då blir för trångt vid framvalvets sidor så känn efter.

Testa även att flytta stropparnas läge, skulle sätta första stroppen i andra ringen och sedan istället skaffa mig en anna bredare sadelgjord, hööks neopren med rund bred mittdel brukar fungera kanon för att få bättre läge.

Yes, har bytt järn nu så det ska provas imorgon på häst. Hoppas vädret är något bättre då. Ska även ta med mig en vän som nog har lite mer koll på var man ska känna.

Men visst blir sadeln mer svängd ju vidare järn man har?

Eftersom jag tyckte den såg mycket bättre ut efter ridning än innan så har den ju redan formas lite, så det blir förhoppningsvis ännu bättre. Har bara tre dagars öppet köp (Köpt begagnad med den var nyinköpt i somras och lite använd), men jag köpte den för 2500 och det tyckte jag inte alls var farligt så jag får väl känna efter lite och i värsta fall sälja vidare. Men jösses så skön den var, blev riktigt posetivt överraskad.

Sadelgjorden var en jag hade hemma bara, jag ska köpa ny har jag tänkt. Tack för tipset.

Sadelgjordsstropparna är fästa i andra och tredje ringen redan, det var det du menade va?

AA andra och tredje brukar passa bäst för då kan man ha den ngt vidare och låta den hamna djupare utan att kåpan låser fast framtill som den annars kan göra lite på kortryggade pållar.

Jag tycker inte att de ändrar sig och blir så pass mycket mer och bli märkbart mer svängda på de grader det handlar om, utan mer att de formar sig och blir svängda om du ex har en svängd rygg den rids in på och har du en rakryggad så formar den sig mer åt det hållet efter en stund. Dessa plastbommar är mer tacksamma på så vis på gott och ont.

Testa och känn hur hästen beter sig och hur det ser ut.

*kl*

Med det vidare järnet. Tycker fortfarande den låg högt, men ska ge det ett tag och se om den sätter sig. Gäller att hålla koll så den inte glappar bara, då den inte ligger an de sista centimeterna.

Bilderna är tagna efter ridning. Och det blev bara lite skritt för ridbanan hade frusit på.

32834654.jpg

32834653.jpg

Den ser alldeles för svängd ut för din hästs rygg. Japp de blir mer svängda ju mer du viddar den. Har en logisk förklaring. Tycker inte sadlen passar din hästs kropp alls. kan bli hemska konsekvenser av det tillslut. även om den sätter sig lite så blir den inte bra. Och den ligger för långt fram. putta bak den lite och ta nya bilder.

Nä det blev inte bra med ett vidare järn i. Att den glappar lite längst bak ser jag inte som några problem på en sadel som ligger rätt resterande del av ryggen. Men det där blev alldeles för svängt när den kom ner framtill så jag skulle inte testa vidare på den modellen utan istället i så fall försöka få tag i en äkta Cobmodell som är mycket rakare, framförallt de äldre modellerna alt testa en T6a som är rakare än T4 orna.

På vilket sätt låg den dåligt på resterande del på ryggen förutom att den var försväng ibak? Den ligger an förutom de sista cm.

Är en T6a dressyr spikrak eller liiite svängd? Kanske kan vara värd att prova, men den kanske är för rak istället? Hoppen kanske passar, men vill gärna ha en dressyr.

Och är den takformad? Min häst har rund rygg.

Jag tror hennes allroundsadel är en gammal cob modell, den har rakt bakvalv, utan utbyttbara koppjärn. Tror den motsvarar vid eller Xvid koppjärn. En cobdressyr blir väl svårt att få tag i sverige, känns jobbigt att behöva beställa hem den från hööks eller England om den inte skulle passa. Eller kan man få tillbaka pengarna om man säljer den eftersom det inte finns så många i sverige?

Ja, jag vet att det kan få konsekvenser av en dåligt tillpassad sadel. Hade jag inte brytt mig så hade jag ju knappast frågat eller hur? :).

Tror inte det skulle bli mycket bättre om jag drog bak den lite isf, men kan ju prova.

När jag provred senast så tyckte jag inte alls den inte var lika bekväm som jag tyckte första gången. Ändå en liten tröst. Den här får väl åka ut på annons igen.

Hästen i fråga har jag haft i ca 3mån nu och hon har redan gått ner en del i vikt och smalnat av över ryggen, hon var inte igång innan. Kan det vara värt att prova sadeln om några månader när hon smalnat av ännu lite? Med den första vidden på koppjärnet? Eller kommer det fortfarande bli för svängt när den kommer ner mer ifram?

Då är det en äldre cob allround eller den gamla hoppsadeln du har på första bilderna och de är rakare än dagens T4a dressyr. T6 hopp och dressyr är rakare än T4 men inte helt spikrak, hoppen har platta bossar och dressyren mer takformade. Jag ser dock inget hinder i att ha en takfomrad sadel som formar sig på en platt rygg då jag anser att sitter sadeln bra så är det att föredra för att då har hästen en chans att lättare komma upp med ryggen oc hjobba rätt. Likaså om den släpper ngt mot slutet, men den skall då inte ligga och trycka eller vara för tight på främre delen utan måste passa bra där.

Beroende på hur hästen rids och rör sig så blir ju också konsekvensen utifrån hur sadeln ligger, rider man bara i skogen så skulle jag inte oroa mig för att den där sadeln skulle skada hästen, men vill man rida en utvecklande dressyr å sträva åt att hästen skall röra sig i form på rätt vis jadå kommer sadeln att hämma ryggen då den inte ger något utrymme för höjning och rätt rörelse i muskelaturen.

Sadeln ligger helt klart bättre med smalare järnet i än med det bredare så visst kan det bli tillräckligt bra när hon smalnat av, men jag tror att om hon får en rak rygg så kommer ju den att bli ännu rakare när hon är vältränad och då blir T6 dressyren bättre. Coben får man beställa från utlandet, man kan skicka tillbaka den om den inte passar från många stället även där, men det är ganska dyr frakt tyvärr när man skickar från Sverige.

Det bästa vore kanske om du kunde få tag i ett gammal cobexemplar i dressyrmodell de är ju lika dana som den allrounden du har.

Senast ändrad:

Ja, jag vet att det kan få konsekvenser av en dåligt tillpassad sadel. Hade jag inte brytt mig så hade jag ju knappast frågat eller hur? :).

Tror inte det skulle bli mycket bättre om jag drog bak den lite isf, men kan ju prova.

När jag provred senast så tyckte jag inte alls den inte var lika bekväm som jag tyckte första gången. Ändå en liten tröst. Den här får väl åka ut på annons igen.

Kan inte minnas att jag skrev att du inte bryr dig? :confused: Tror jag absolut att du gör för annars hade du som du själv skrev inte frågat :grin: MEN nej, sadlen ligger inte optimalt på hästen då den är fel modell. Tror också du ska se om du kan hitta en rakare sadel.

OM du har tillfälle att testa Wintecs nya modell av 500 serien, dvs Wintec NEW dressyr, så gör det. den kan bli bred men andå hålla sig relativt rak. Mkt bättre an den gamla modellen. Eller Wintecs nya Wide modell (Bates?). Bara ett tips på sköna och bra sadlar ;)

Nej, det var ett svar på att du skrev att det kan få hemska konsekvenser till slut. Det är jag medveten om. En smirk tycker jag för övrigt känns ganska otrevlig att använda..

Tack för tipsen.

*kl*
Jag köpte en T4 för ett tag sen. Jag är helt såld! Den ligger bra på hästen och jag sitter bra. Fick beröm av min tränare att jag satt så himla bra. Kom åt hästen mycket bättre. Men har fått byta till ett vidare järn så nu ligger den som en smäck på hästen! jag är mycket nöjd!

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 022
Körning Hej! Eftersöker bilder på era sillettdäcklar framifrån så man ser passformen över ryggrad och ryggmuskler. Och info om vad det är för...
Svar
7
· Visningar
2 256
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hallå alla häst och sadelkunniga! Jag är på jakt efter sadel till min kallblodstravare och blir helt snurrig i detta sandelträsk🙈 Vill...
Svar
1
· Visningar
844
Senast: Monjana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka