En gång för alla! Thorowgood

kolfinnur

Trådstartare
Ja, jag har fortfarande så svårt att få grepp om alla deras modeller, så nu vill jag veta hur det ligger till, en gång för alla! :p Observera att jag utgår från passformen på sadlarna i storlek XW (vitt järn).
Mina antaganden så här långt:
T4 låg manke är samma sadel som Cob GP
T4 låg manke är den rakaste, eller Endurance?
T6 är mer takformad, men rakare än vanliga T4?
Young Rider=Pony Club, och har samma passform som T4 låg manke?

Har kollat på engelska hemsidan, där finns Cob GP Plus - kortare och plattare bossor, är den också rakare? Finns även i T6 serien, är då bommen samma som i andra T6 eller som T4? Hur är Young Rider/Pony Club jämfört med Cob Plus? YR/PC var liiite för svängd för min häst.

Om det finns någon här som är haj på deras sadlar så dela gärna med dig! Har mailat tillverkarna men är inte säker på att jag får något vettigt svar :crazy: Är medveten om att jag nog får beställa ev. sadel från England

Sv: En gång för alla! Thorowgood

Följer gärna tråden då jag är sugen på en T6, men funderar på om den är för rak...

Har jag också funderat över! Gjorde en chansning och beställde en Young rider i måndags och hoppas att den har samma passform som T4 allround bara mindre sits:D

Ja vad jag förstått så ska de vara ganska lika. Har provat YR, jag själv tyckte den var lite obekväm men den var ju helt ny och efter en tid hade jag nog vant mig :laugh:

Är sugen på T4 Cob Plus, med kortare bossor och mer bogfrihet... Inte för att jag har en fet-cob men en liten islänning iaf :D Om den har samma passform som YR kanske jag nöjer mig med den, trots allt. Funderar på om det är värt att prova den igen...

Jag har ju beställt min från hööks och det är ju lite dumt där för om T4 allround-modellen står det ju att den är anpassad för att följa en bred rygg bra, men det står ju inget om det på young ridern! Där står det ju bara att den är anpassad för unga ryttare och inget om vad för rygg den är anpassad för.

Visst är det dessa som också heter/hetat griffin?

För jag har en sadel i källaren som heter "griffin cob/haflinger dressyr" som är xx-vid.

Den har platta bossor och bred kanal och ligger som gjuten på ALLA breda tunnor till hästar. Den har gjort det hittills i alla fall. Därför vägrar jag sälja den då den inte är värd något i pengar direkt men värd sin lätta vikt i guld när det kommer till problem-ponny-ryggar.

Detta är en äldre modell och järnen går inte att byta ut i den här. Har inte hittat motsvarande modell på hemsidan, med de platta bossorna.

Ja din sadel är en äldre variant till de nya Thorowgood. Hade velat ha en sån :(

Någon som kan svara på om YR är rakare än Cob Plus, eller tvärtom? :crazy:

En fråga till de som har erfarenhet av Young Ridern:

Skiljer det i passformen på den som säljs nu och den som såldes för ett par år sedan, utan koppjärn men med fish?

Visst är den värd pengar. Jag sålde en sådan fast allround modellen för något år sedan och fick lätt ut 2500 kr för den.

Följer gärna tråden då jag är sugen på en T6, men funderar på om den är för rak...

Jag har precis köpt en T6 dressyr till min häst och den är väldigt rak och passar för markerad manke. Nu letar jag hoppsadel T6 oxå.
Men så nöjd jag är med mitt köp :D, och för dom pengarna dessutom.

Visst är den värd pengar. Jag sålde en sådan fast allround modellen för något år sedan och fick lätt ut 2500 kr för den.

Ja det beror väl kanske på hur man värderar. 2500 är ungefär vad jag skulle få för den, dvs "inga pengar" ;)
Då är den mer värd för mig att ha liggande i källaren och kunna plocka fram den om det dyker upp tillfälle.

KL

Varför finns inte det xx-vida järnet hemma nånstans??:devil: Hur får man tag på det om inte hööks har det?

Vet inte om det finns andra butiker som säljer Thorowgood? Men har inte Hööks några alls? :crazy:

Om någon är intresserad så har jag fått veta att Cob sadlarna och Young Rider är byggda på samma bom! På YR är allt lite mindre dock.

Skulle vara enormt tacksam om någon som har en T6 Hopp i 17" kunde mäta anläggningsytan :bow: !

Jag har en äldre YR som bara har fish (W-XW), den har inte riktigt samma passform som de som säljs nu. Tror de som säljs nu är lite rakare

Ja det stämmer, de är rakare. Synd för de begagnade som finns är av den äldre :(

_Eulalia_: YR är byggd på samma platta bom som Cob sadlarna!

Det finns inga hemma på postorderlagret och inte på den butiken som är närmast mig. Såg att det fanns på några andra men frågan är om dom kan skicka dom till mig?
Nu tvivlar jag ganska mycket på att sadeln kommer passa över huvud taget, så det kanske inte kommer spela någon roll:p Frågan är vad man ska prova härnäst för mina ideer på breda sadlar har tagit slut:(

[QUOTEHar kollat på engelska hemsidan, där finns Cob GP Plus - kortare och plattare bossor, är den också rakare? Finns även i T6 serien, är då bommen samma som i andra T6 eller som T4? Hur är Young Rider/Pony Club jämfört med Cob Plus? YR/PC var liiite för svängd för min häst. ][/QUOTE]

Alla Cob-modeller är rakare än de övriga T4 modellerna men inte spikraka utan de nyare modellerna är ngt lite mer svända i sin rakhet än äldre modellerna som jag upplevt det. YR och Cob modellerna är de som är mest lika bommässigt och mot raka hållet medan övriga T4 är mer svängda. T6 dressyr mer rak men takformade bossor T6 rak med plattare bossor.

T4 allround är märkbart mer svängd i bommen än vad YR är. YR passar breda rakare platta ryggar, den nya modellen är dock ngt längre än den äldre var.

Köp utomlands, men testa först för dessa sadlar har en tendens att skjunka ihop en del när man sätter sig i dem så ibland räcker det med ett smalare järn.

Köp utomlands, men testa först för dessa sadlar har en tendens att skjunka ihop en del när man sätter sig i dem så ibland räcker det med ett smalare järn.

Hejsan Sissu <3
för snart två år sedan hjälpte du mej med att rekomendera en sadel till min ponny. Det blev som du rekomenderade en YR. Den har varit toppen till honom. Kort anläggnings yta och den ger mycket bogfrihet!!! Den är tyvärr lite i vidaste laget. Passar bäst när han är sommar fet :o övrig tid använder vi en Mattes korrigerings pad och det funkar jätte bra. Jag tänker ofta på dej och hur tacksam jag är för din hjälp <3

mvh Liselott

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 022
Körning Hej! Eftersöker bilder på era sillettdäcklar framifrån så man ser passformen över ryggrad och ryggmuskler. Och info om vad det är för...
Svar
7
· Visningar
2 256
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hallå alla häst och sadelkunniga! Jag är på jakt efter sadel till min kallblodstravare och blir helt snurrig i detta sandelträsk🙈 Vill...
Svar
1
· Visningar
844
Senast: Monjana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka