en fundering

Messy

Trådstartare
Läste i typ aftonbladet eller expressen här om dagen om en tjej som blivit våldtagen och nu fött barnet... då blir ju barnets far såklart dömt till våldtäkt.

Men om en kille medvetet gör hål i kondomer och tjejen bli gravid, borde inte det räknas som något liknande?
Nu kanske själva bevisdelen blir lite svår, men säg OM tjejen verkligen har bevis, vad blir killen fälld till då och skyldig till senare?

Samma scenario fast tvärt om?

(ps jag är inte på smällen :p ;) )

Sv: en fundering

men då är det ju "bara" att göra abort :confused: (i det andra cenariot)
Det är väl inte olagligt att göra någon gravid, även om det är "utan deras vetskap"??

Men intressant fråga ändå...

Fast alla kanske inte känner "bara göra abort".

Jag tillhör skaran som TROR att jag "lätt" skulle klara det, just för att jag inte är speciellt fötjust i tanken att skaffa barn. Men någonting säger mig att när man väl inser ATT man är gravid (vilket lär ta längre tid att inse om man tror att man kört safe med kondom), då är det nog inte samma sak! Hormoner och andra saker lär ju spöka i tankarna om inte annat...

Å andra sidan, sex - även med skydd - innebär ju en risk att bli gravid. Vill man absolut aldrig i helvetet riskera att bli förälder gör man ju bäst att avstå från sex. Som tjej kan man ju göra abort om situationen ändå skulle uppstå, för killar som inte vill ha barn är det ju lite värre.

Jo men missförstå mig rätt, med kondom ÄR man ju ändå "säker"... iaf i jämförelse med att köra utan... Man kör ju med kondom av en anledning...

Olyckor kan hända när man kör bil, men man behöver ju inte utmana ödet och köra i 250, typ ;)

Men våldtäkt är ju något helt annat än frivilligt sex mellan byxmyndiga som resulterar i en graviditet. Av scenario nr 1 blir det ju rättsliga följder, av scenario 2 enbart ekonomiska. Även om det blir lika moraliskt orätt som när en tjej sticker hål på kondomer eller hävdar att hon käkar p-piller.

jo men det är ju det jag undrar, det måste ju finnas NÅGOT mot det... ??

Jag tror inte rubriceringen skulle bli våldtäkt eftersom själva samlaget då är frivilligt. Eventuellt kan man väl tänka sig egenmäktigt förfarande eller grovt egenmäktigt förfarande.

ah där har vi det!! *tackar*

vet du vad straffsatserna för sådant är?

jo men det är ju det jag undrar, det måste ju finnas NÅGOT mot det... ??

Jag tror faktiskt inte det. Jag tror just att om man har frivilligt sex är man medveten om risken och skall se till att skydda sig själv om man inte vill bli gravid (ex. som kille använda kondom, inte bara lite på att tjejen äter p-piller. Och som tjej får du väl använda pessar om killen använder kondom, eller något).
Intressant fråga iallafall. Jag har ytterst svårt att tro att det är straffbart att sticka hål på gummit ...

Läste i typ aftonbladet eller expressen här om dagen om en tjej som blivit våldtagen och nu fött barnet... då blir ju barnets far såklart dömt till våldtäkt.

Men om en kille medvetet gör hål i kondomer och tjejen bli gravid, borde inte det räknas som något liknande?
Nu kanske själva bevisdelen blir lite svår, men säg OM tjejen verkligen har bevis, vad blir killen fälld till då och skyldig till senare?

Samma scenario fast tvärt om?

(ps jag är inte på smällen :p ;) )

Han kan inte bli fälld för något för han har inte begått ett brott. Det är inte ett brott att vara dum.

Det är dumt att "göra sig gravid" eller "göra någon ofrivilligt gravid" men det är inte brottsligt. Det handlar om individuellt ansvar. Vill man inte ha barn ser man till att skydda sig från det, man puttar inte över ansvaret på någon annan.

Varför skulle killen i scenario ett så självklart bli dömd för våldtäkt bara för att kvinnan födde hans barn? Det är ju inget bevis för att hon inte ville ha sex med honom.. Förstår överhuvudtaget inte varför du blandar in våldätkt i ett resonemang om att göra någon ofrivilligt till förälder, det är ju, tack och lov, inte straffbart. Att ha sex innebär alltid en risk för graviditet, kan man inte leva med den risken får man undvika sex. Svårare än så är det inte.

Senast ändrad:

Eventuellt kan man väl tänka sig egenmäktigt förfarande eller grovt egenmäktigt förfarande.
Det hade det inte blivit. Rekvisiten (kriterierna( för att det ska vara egenmäktigt förfarande är att någon "olovligt tager och brukar", "olovligen tillgriper" eller "rubbar annans besittning".

Att göra hål i en kondom för att göra en tjej gravid kan aldrig bli något av ovanstående.

Det kan heller inte bli bedrägeri, eftersom mannen inte tillägnar sig någonting....han ger ju!

Senast ändrad:

En våldtäkt handlar ju inte om att spruta i någon annan, utan om att "tvinga någon till samlag". Det är i din situation aldrig fråga om en våldtäkt, så kvinnan samtyckt till samlaget. Däremot är det ju fråga om att mannen har lurat kvinnan att tro någonting som inte är helt sant.

Är det kvinnans kondom kan man kanske dra det till att det är skadegörelse av annans egendom....fast det är enormt långsökt då kvinnan antagligen gav kondomen till mannen och det då kan anses vara hans kondom.

Varför skulle killen i scenario ett så självklart bli dömd för våldtäkt bara för att kvinnan födde hans barn? Det är ju inget bevis för att hon inte ville ha sex med honom.. Förstår överhuvudtaget inte varför du blandar in våldätkt i ett resonemang om att göra någon ofrivilligt till förälder, det är ju, tack och lov, inte straffbart. Att ha sex innebär alltid en risk för graviditet, kan man inte leva med den risken får man undvika sex. Svårare än så är det inte.

alltså det står om killen har VÅLDTAGIT... så ja... därför :)

om tjejen sedan har fött barnet eller ej är oväsentligt, men i artikeln i AB som jag hänvisade till så hade hon det :)

Grattis på födelsedagen :D (OT) :)

Det lär alltså aldrig gå att döma varken en tjej eller kille för en sådan händelse?!

Jag tycker det är hemskt om någon ska bli så lurad... en tjej KAN ju göra abort om hon upptäcker det i tid, men en lurad kille är verkligen körd :crazy:
Använder man kondom så tycker jag att man har skyddat sig! (sen visst kan de gå sönder, men då kan man ta dagen-efter-piller, lite svårt om man inte VET att det är småhål i den :crazy:)

Det lär alltså aldrig gå att döma varken en tjej eller kille för en sådan händelse?!
Nej, jag tror att det blir jättesvårt att få personen att dömas för något brott. Däremot kan du ju absolut stämma personen och försöka få ekonomisk kompensation för tex att du måste ta föräldraledigt, blir sjukskriven om du har komplikationer med graviditeten, etc. Du kan även få kompensation för sådant som du missar att göra, tex inte få flyga eftersom du är gravid mm, missar utlandsstudier för att du är gravid/fått barn etc.

Men det är ju en bevisfråga. Du måste ha bevis på att killen verkligen har lurat dig.

Liknande trådar

G
Gravid - 1år Det här är bakgrunden: I november förra året träffade jag en man som jag tyckte var "the one" på alla sätt och vis. Men efter en kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV