En fundering - igen rumsrenhet.

Yrja

Trådstartare
En hona, 3 år gammal. Föddes i ett hem där det, enl bekanta, just under den kullen inte var speciellt fräscht där. Det var bajs på golvet osv.

Denna misse har varit rumsren hela livet men börjar plötsligt bajsa bredvid lådan. Kissar i men bajsar bredvid. och är lådan inte på plats bajsar hon också på golvet. Har efter det flyttat till nytt hus, samma sak. Provade att stänga dörrem till badrummet och ha lådan på annat ställe, bajsade då på golvet bredvid lådan.

Hon kan gå på lådan, kissa och sen kliva ur för att bajsa på golvet.
Har bytt sand och låda... Hon går gärna ut och utför sina behov om hon får det också.

Vad kan det bero på och vad kan jag göra?

Sv: En fundering - igen rumsrenhet.

Finns det två lådor?

Många katter vi inte kissa och bajsa på samma låda. Mina två har "kommit överens" om att vår vänstra låda är "kisslådan" och den högra är "bajslådan" :idea:

Sv: En fundering - igen rumsrenhet.

Jag har funderat på det. För den lösningen har vi faktiskt inte provat än. Frågan är om den andra damen i huset kommer att fatta att hon också ska göra så, och om det kommer att spela ngn roll.

Sen har vi ju ett gäng kattungar som någon/ra av dem kanske blir kvar.. Men det får lösa sig. Om vi har råd denna månad införskaffar jag mig en till låda så fort som möjligt. Numera jamar hon om att få gå ut när hon behöver bajsa - hon verkar hellre gå ut än göra det på golvet. Men det är ju inte alltid det finns möjlighet och då sker det olyckor. :cool:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 406
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
2 247
Senast: annie_cool
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 236
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama