en fundering angående foderrutiner ,höst/vinter

lovehorses

Trådstartare
Jag har alltid haft att på morgonen får hästarna kraftfoder, sätter på täcken och sen komma ut och få hö ute i hagen. Blivit en rutin och funkar bra men nu blev jag och fundera på er som har de längre inne på morgonen hur gör ni?
Våra hästar får käk oftast mellan 6 och 7 på morgonen och kommer ut direkt efter det.

Alltså hästarna äter sin frukost inne, hö och kraftfoder och sedan kommer ut i hagen.
Vilken tid får de frukost?
vad får de serverat, gärna mängd?
hur länge står de inne och äter frukosten?
Får de något i hagen sen?
Hur jobbar ni själva som har så? Tänker mig att det blir ett himla rännande fram och tillbaka till stallet.
Varför har ni så?

Nyfiken i en strut! :D
 
Jag släpper ut hästarna på morgonen och så äter de hö i hagen. När de kommer in på kvällen får de betfor, mineralet och ev kraftfoder plus sitt natthö.
 
Våra får ca 1-2 kg hö först som de börjar tugga på och sedan får de hinkmaten efteråt. Därefter täckas de och släpps ut till en större högiva i hagen.
 
Lägger ut dagens grovfoder (mängd beroende på hur länge tills någon kommer hem o vi kan ge mer vid behov samt väder) antingen kvällen före eller på morgonen (beror på väder). Fixar m täcken o öppnar dörrarna ut. Klart! Mer än så orkar jag inte hålla på med när jag ska börja kl 6.

På kvällen fixas vatten i hagen (har värmebalja m lock som är på över natten vid minus) och morgondagens ranson grovfoder vägs upp. De får lite kraftfoder vid intag, krubbskrammel eller vid behov lusern men det är så lite och blött samt att de äter typ fri tillgång i hagen (o har pill i hagen året runt) så vi bemödar oss faktiskt inte med o ge grovfoder en stund före kraftfodret. Släpper bara in till färdig mat eller så serveras den när den blir klar. De brukar gilla o komma in när man pysslar i stallet o väntar snällt på sina grejer :)
 
Min går ute hela dagar och nätter med fri tillgång på hö. :cool:

Haha nej, men när han stod installad fixade vi hö ute kvällen före i tre-fem slowfeeding nät (ska räcka hela dagen som fri tillgång, är man sen i stallet på dagen så fyllde man på näten om de började bli tomma) och fyllde på vatten. På morgonen nästa dag gav vi de deras kraft medans vi satte på täckena, släppte ut de och slog hål på isen ute. :) Så himla skönt att ha vatten och hö gjort dagen innan så man slapp när man är seg på morgonen. Vi körde dock i skift så den som släppte in hästarna fixade mat och vatten på kvällen, och det var sällan samma person som släppte ut på dagen innan. Så man delade på arbetet. :p

Alltså, inga fodertider att ränna fram och tillbaka till. Bara om man hade utsläpp eller insläpp som man hade en tid att passa.
 
Här när hästarna stallas in, så får de inget inne på morgonen, de släpps ut runt 7-tiden och får hö ute, vintertid får det mellanmål vid 11 och runt 15-16 någongång och sen när de släpps in framåt 22 får de kraft och hö.

Under sommaren går de ute dygnet runt och äter gräs, den som då vill ge kraft till sin häst får göra det när den tar in och rider. :)
 
Vi har stallet på gården. En vanlig dag då vi jobbar: mannen släpper ut på morgonen 6.30, hö i nät som räcker hela dagen. Mera hö i nät efter jobbet 16 tiden. In i box med hö i nät samt krubbskrammel åt shettisen och kraft åt pensionären runt 21. Pensionären har dock sin boxdörr upp (utebox) så han strosar in och ut som han vill.

Nu i sommar har den äldre gått på bete på dagen,medan shettisen gått i hagen brevid med lite gräs att knappra samt hö. Annars samma rutin.
 
I mitt nuvarande stall åker hästarna ut någon gång mellan sex och nio, beroende på väder, vind och vem det är som släpper ut (någon jobbar skift, någon jobbar inom vården, några jobbar kontorstider och några går i skolan). De har hönät i boxarna som fylls på kvällen, och de är sällan slut på morgonen. Då äter hästarna frukost ute i hagen. Ingen av hästarna i stallet äter kraftfoder på morgonen, de som gör det får vid insläppet.

I ett tidigare stall hade vi dock den rutin jag och mina hästar trivdes allra bäst med. Frukost (hö, återigen var det ingen häst som åt kraftfoder på morgonen i det stallet) vid sex, av den som körde till jobbet först. Sen utsläpp och stor fodergiva ute i hagen vid nio. Gick enbart p.g.a. att jag pluggade mycket hemifrån och en annan i stallet hade en mamma som var pensionär och som skötte hästarna, men det var utan tvekan det bästa vi haft. Sen kom de in vid 16-18 (beroende på vem som kom först, och om de skulle ridas), fick mat efter ridningen, och så sista grovfodergivan vid 22.
Det bästa med det var att hästarna kunde äta sin frukost inne i lugn och ro, och det spelade ingen roll om det var någon häst som var ranghög/ranglåg eller om de hade olika behov av mat, för de fick tre av fyra mål inne i sina boxar. Att blanda ponnyer och stora hästar brukar annars vara förenat med att slita sitt hår av frustration av att ponnyerna bara blir tjockare och tjockare.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 496
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 581
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp