En funderare..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sweet_extraa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 330
S

sweet_extraa

Okej, jag har funderat fram och tillbaka flera gånger nu. Jag har ett sto e. Amiral 764 ee.Napoleon 625
ue.Herkules 504

Hon har 88888 på omdömen och är AB premierad. Diplom. Är fux och 161 cm. Hon har en stark personlighet, är mycket social och är stallets drottning.

Skulle kanske vilja ha avkomman en aning större så något som lämnar större kanske skulle var något. hon har inte speciellt grov kropps byggnad, men inte heller ädel.

Jag är jätte intresserad av Carland och har varit nu i ett par år. Och ett annat sto tänkte jag skulle gå till honom. men han är ju helt underbar. är det ett sto som skulle passa?

Sv: En funderare..

Jag skulle nog ta en mer dressyrinriktad hingst till ditt sto om jag var du, hennes stam är ju väldigt mkt dressyr.

Carland är ju väldigt mkt hoppning....

Vad har stot själv presterat?

Jag gillar också Carland men till et sto e. Amiral...nja skulle nog tänka lite annorlunda där

nja, tycker också att du ska använda en gångartshingst. Troligen passar en hingst som är högställd, lätt i typen och som rör sig med lätta fräscha gångarter.

Är förresten Carland kvar i Sverige?

går att få fryst :d

själv är jag ju hopp ryttare rätt igenom :angel:
vilken gångartshäst skulle ni rekommendera?
- i det fallet intressant för försäljning

i fallet mer hoppning som är min del då jag vill ha en bra hopphäst men MED bra gångarter. Själv har hon inte hunnit prestera något då hon fick borelia som 3 åring. Hon har ju tränat mycker dressyr, hoppning och terräng. då hon har ett väldigt bra steg men ett bra och klokt hopp huvud. dock har hennes avkommor presterat väldigt bra inom både dressyr och hopp!

Är ingen dressyrhingstexpert, men...

Om hon inte är skarp i temperamentet så gillar jag Sandakan. Mkt bre exteriör, gång och hopp (för att vara dressyris...:smirk: .7-7 om jag inte har fel)

Bocelli är också fin tycker jag.

Vilka hingstar har hon avkommor med innan??

lite om avkommor samt hingstar som andvänts:

1994 Beach Boy 814 Sto Klass I som föl & 3-åring Regionfinal talangjakten i löshoppning, Bohuslän 1997 15:e plac i finalen 5-års Breeders Fälttävlan 1999 9:e plac i finalen 6-års breeders fälttävlan 2000 12:e plac i finalen Unghäst VM i Frankrike 2000 MSV A Fälttävlan 2001

1995 Midt West Ibi Light 853
hingst Klass I som föl & 3-åring Regionfinal talangjakten i löshoppning

1997 Corrado WL 919
hingst Klass II som föl & 3-åring 3-årstest (Strömsholm) 7 8 7 7 8 7 = 44 p, Hoppning 8 7

1999 Beach Boy 814 hingst 3 årstest (Uddevalla) 8 7 7 7 8 8 = 45 p, Hoppning 8 8

2000 Quite Easy 958 Hingst
2001 Lanciano Sto Klass 1 som föl
2003 Oldtimer xx Klass 1 som föl såld
2004 Comefast xx Hingst Klass 1
2005 Stravinsky xx Hingst Klass 1
2007 Sandakan Sto

tack =)
har jag faktiskt inte ens haft i tanke. skall kolla upp honom. tack för svaret :D

men du...det är ju en dressyrhäst...haha. ;)

dressyrhingst på den!

du nu lugnar vi oss!

vi har redan disskuterat det här: Ja jag skaffar och får bara dressyrhästar fast jag är hoppare själv! haha.. fy fasiken..

ja, jag får helt enkelt göra en ren dressyr hingst och tävla hoppning :D

Hur är Sandakan fölet då??

Annars var det en blandad kompott på hingstarna måste jag säga...:angel: (Oldtimer =:love:)

Nobel är också fin

hahaa, jaa skojja inte =)

ja den är trevlig i allt. hon har ju ett bra temperament så han är ju på samma nivå som mor.

När jag läste ditt första inlägg så tänkte jag att självklart så ska det vara dressyrhingst på den, som kanske hoppar bra också. Tex Richfield, fick inte han 8 or i hoppning?

Men sen när jag läste vad ditt sto har lämnat så vettiskjutton om jag inte skulle ta en hopphingst iallafall med god gång istället! Ditt sto verkar ju överlag ha gett bättre hopp en dressyravkommor, så kanske det vore klokt att då fortsätta på det spåret eftersom hon verkar förärva sig bra där o du vill ha en hopphäst.

Hopphingstar med god gång är ju bl.a. Quite Easy, Corlensky G och Niveau vad jag kommer på nu.

Du gillade Carland men han är ju rätt grov, jag gillar honom med men skulle inte välja honom på ett grövre sto.

Mvh Maria

Vad vet du om avkomman e QE? Efter att ha läst om hennes avkommor så verkar hon ju lämna bra hopphästar så ren gångartshingst är kanske lite slöseri på talang?

Eftersom du vet ganska väl vad hon lämnar så går det att använda en hyfsat oprövad hingst. Mina förslag är:
Tsarevitj
Corlensky G
QE (är lite kär i honom...)

Om man skulle köra på det helsvenska spåret och inte är rädd för att det ska bli för stort hade jag valt Okeanos.

hahaa, QE har väl aldrig varit någon favorit i mina ögon men dock måste jag erkänna att den vart grymt fin och lätt att ha och göra med på alla sätt. hoppade om inte annat som en gud. men jag har inte sett något speciellt hos QE någon gång, men värt att testa kan jag tänka mig igen. jag som är speciell kanske :angel:

-97 var fädern: Corrado WL 919
-00 var fädern: QE

kan jag anta att du menade?
-96 fick hon inget föl.. blev inte betäckt.
-06 samma där, blev inte betäckt pga. av flytt osv.

Finns beach boy på fryst sperma?

hahaa, QE har väl aldrig varit någon favorit i mina ögon men dock måste jag erkänna att den vart grymt fin och lätt att ha och göra med på alla sätt. hoppade om inte annat som en gud. men jag har inte sett något speciellt hos QE någon gång, men värt att testa kan jag tänka mig igen. jag som är speciell kanske :angel:

Alla kan inte gilla QE även om jag gör det! Men det verkar som om man ska hoppas på ett sto med honom eftersom det just är stona som har utmärkt sig. Han passar, tycker jag, väldigt bra med lite "omoderna" ston av gammal stam.

Men vad gillade du de andra förslagen?

Corlensky har jag själv haft en fundering på faktiskt. men vore ju kul med hel svenskt också som du nämde. Stoet är ju alltid 100% framåt. Backar aldrig, hon lämnar ju fina avkommor för speciellt fälttävland. helt orädda.

Beach boy har hon ju fått bästa fölet med =) men jag gillar QE´s avkomma också då den var väldigt trevlig i hanteringen. Hoppade stenmuren i hagen bara några dagar gammal :angel:

Jag skulle titta på QE eller en nära släkting, med tanke på hur bra den avkomman blev. Vad tycker du om hans halvbror Casir Ask?

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
971
Senast: viltmilla
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: Cambrie
·
Avel Vi är nog en hel del som har ett sto av lite äldre modell, jag tycker min är tjusig som hon är, men samtidigt kan jag inte låta bli att...
Svar
10
· Visningar
1 297
Senast: Masse
·
S
Avel Hoppas på lite hjälp. Känner mig så där lagom vilse när det gäller sånt här. :angel: Gick in och tittade på Blup statistiken för Briar...
Svar
17
· Visningar
1 555
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka