en funderare

K

Kamjin

Vet inte riktigt om tråden är rätt ute om inte kan mysko lägga den där den ska!

De har ju pratat en hel del om att man övervaccinerar djuren.. man har börjat att kommit på att tex hundars vacc troligen håller ända upp till 5 år och att vacc varje år är onödigt!

Man vet ju att stelkrampen håller i sig i upp till 5 år ocvh man börjar ju forska i om hästinfluensan med håller så länge och att man igentligen inte alls behöver vacc varje år!

Fler som hört och läst om detta och vad tror och tycker ni i denna fråga??

De vore onekligen väldigt praktiskt/billigt om så fallet var eller om man kan forska fram ett vacc som håller 5 år :)

Finns ju hästar som inte kan vaccineras av olika anledningar allergiska mm..
Hur gör ni som äger en häst som inte tål vaccinet?? får ni dispans för att tävla eller hur funkar de??

Ni som har stuterin på över 50 hästar vaccinerar ni alla hästar??

Sv: en funderare

Jag kommer fortsätta vaccinera min häst varje år tills det kommer ett officiellt utlåtande om att det inte behövs :idea:

Ja men vad tror du om denna fråga?? var mer de jag ville få fram självklart vacc man hästen varje år om inge annat sagt men som sagt man håller nu på att ev få fram att man EV inte behöver.. Bra eller dåligt??

Jag har ju glömt och sagt mina egna åsikter ju :o

Jo jag tycker väl att de vore rätt bra om de nu var som så att man bara behövde vaccinera var 5:e år. Sånt klagar amn ju inte direkt på .Allt som blir billigare är ju bra :D

Men man är ju lite skeptisk eftersom man är så inpräntad inlärd att man ska vacc varje år!

Och jag säger som en innan sa jag tänker iaf fortsätta vaccvarje år tills de är bekräftat helt klart att någe annat skall ske!

När det gäller stelkramp så vara den 10 år på människan så då borde den vara länge på hästen också, men med influensan har jag bara hört att man diskuterar att korta intervallerna eftersom många av dom vaccinenerna har ett för dåligt täckande skydd efter ett år som det är idag.

Men vet inte hur stor skillnad det gör att man vaccinerar, man kan jämföra med travet som inte har något vaccinations krav, vet inte om dom har så många fler utbrott än vad vi har på ridsida som har vaccinationskrav.

Mvh
Camilla

Hästar sägs vara bra mycket känsligare än människor för just stelkramp, därav tätare intervaller. Angående influensavaccinet så har man väl kommit fram till att det inte alls håller särskilt länge, både FEI och FEIF (islandshästvarianten) kräver ju sedan årsskiftet vaccination var 6:e månad för de hästar som tävlar internationellt.

Vart finns forskningen om att så inte alls skulle vara fallet att läsa?
Peter_L (hoppas du tittar hit!) vet du nåt mera om detta?!

ang skrev:
Hästar sägs vara bra mycket känsligare än människor för just stelkramp, därav tätare intervaller. Angående influensavaccinet så har man väl kommit fram till att det inte alls håller särskilt länge, både FEI och FEIF (islandshästvarianten) kräver ju sedan årsskiftet vaccination var 6:e månad för de hästar som tävlar internationellt.

Jo tack!! Och på travet vaccineras det inte alls.

där har du fel, det vaccineras även i travet , men det är inte obligatoriskt...många tränare vaccinerar sina hästar ändå.

Influensavaccinen ger endast fullt skydd i ca 6 månader tillverkarna har ofta den rekommendationen att man skall vaccinera var 6,e månad däremot kräver ju svenska ridsportsförbundet bara en gång om året utomlands har de dock ändrat till 6 månader så det kommer säkert här också.
Har själv sett med egna ögon att inte vaccinet funkar helt i mer än ca 6 månader. Fick in influensasmitta med en ny häst och de som var vaccinerade mest nyligen av de andra fick ingenting men 2 hästar som låg ca 9 månader ifrån sin vaccinering blev båda lite sjuka, hostiga, snuviga och lite små febriga. Så helt klart har de inte fullt skydd i ett år även om de inte blir lika sjuka som när de är ovaccinerade.

martha skrev:
där har du fel, det vaccineras även i travet , men det är inte obligatoriskt...många tränare vaccinerar sina hästar ändå.

Nä men det var ju så jag menade, fattade du inte det :angel:

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 716
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Lite trött och gnälltråd: Jag halkade förra våren. När vi vaccinerade hästar. Det var lite halt ute i hagen och jag hade precis släppt...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Hundhälsa Jag har en avlivningstid i morgon till den ena av mina tikar, dotter till den andra hunden jag äger. Det har funkat bra fram tills...
Svar
9
· Visningar
2 016
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama