En fråga..

Seabaz

Trådstartare
Vad kan anledningen vara till detta... (galopp)

1. Tränsbett: Hästen bär sig inte alls, blir stark, försöker man få kontakt med munnen så tar han tag i bettet och springer...

2. Jaktkandar: Hästen bär sig själv i galopp på helt långa tyglar i e´n mycket samlad galopp.

HUR kan det vara så olika? Jag rider likadant men ingenting funkar med tränsbett även om jag rider med långa tyglar enligt westernprincipen på båda betten.
Lite kontakt vill man ju ha ibland ändå... I skritt och trav funkar det på båda betten + långa tyglar.
Men galoppen är enorm skillnad!

Gallop

Jo, det är såhär att jag har lite problem med gallopen på min vbls vallack, eller ja, gallopen är det igentligen inget fel på men ja..

Det är såhär, att om jag rider på bett så är det näst intill omöjligt att fatta gallop iöverhuvud taget. Rider jag därimot på hackamore så kan jag få till en riktigt bra och samlad gallop.
Vad kan detta bero på ? Tänderna är kollade så det är inget fel så, han är endå tjaffsig i munnen när man rider på bett, Har provat 1000 olika bett och det är inget som han funkar 100 på, och vågar ta stöd i.
Han har dock en tendens att krulla ihop sig och hamna bakom hand på hacket ibland, vilket inte heller är bra :crazy:
(kan tillägga att jag är väldigt mjuk i handen , så det har inte heller med det att göra.)

Någon som vet vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det ?
Kan även tillägga att anledningen att jag vill att han ska kunna ridas med bett är pga att vi satsar på att starta nån lätt dressyrtävling, och vad jag vet så får man inte rida på bettlöst då?

Sv: Gallop

Han trivs väl helt enkelt inte med bett?
Min ponny avskyr bett, det blir som att köra bil med handbromsen i, och då rider jag ändå alltid med hellånga tyglar (westernryttare som inte har något större behov av tyglarna). Jag bytte till sidepull, för att nu på sista tiden uppdatera till bosal. Det går helt kanon!

Hur det är med dressyrtävlande och bettlöst vet jag tyvärr inget om, och jag tror det beror på vilken nivå man är på med. Kan du inte prata med arrangörerna och se vad de säger? Eller står det kanske på en hemsida, måste ju finnas ett detaljerat TR.

Att han hamnar bakom med hacket kan bero på hävstångseffekten. Även om du är lätt på handen kan en "nosryggshäst" uppleva det som stakt och krulla ihop sig för att komma undan. Testa lägga ett finger mellan hacket och nosryggen och dra tyglarna försiktigt bakåt med andra handen så känner du lite hur det känns. Det är ju lite skänklar på det så det tar helt annorlunda än ett bett. Jag är inte helt 100 på själva konstruktionen, men det ska finnas en gammal tråd om det under western.

Sv: Gallop

Han trivs väl helt enkelt inte med bett?
Min ponny avskyr bett, det blir som att köra bil med handbromsen i, och då rider jag ändå alltid med hellånga tyglar (westernryttare som inte har något större behov av tyglarna). Jag bytte till sidepull, för att nu på sista tiden uppdatera till bosal. Det går helt kanon!

Hur det är med dressyrtävlande och bettlöst vet jag tyvärr inget om, och jag tror det beror på vilken nivå man är på med. Kan du inte prata med arrangörerna och se vad de säger? Eller står det kanske på en hemsida, måste ju finnas ett detaljerat TR.

Att han hamnar bakom med hacket kan bero på hävstångseffekten. Även om du är lätt på handen kan en "nosryggshäst" uppleva det som stakt och krulla ihop sig för att komma undan. Testa lägga ett finger mellan hacket och nosryggen och dra tyglarna försiktigt bakåt med andra handen så känner du lite hur det känns. Det är ju lite skänklar på det så det tar helt annorlunda än ett bett. Jag är inte helt 100 på själva konstruktionen, men det ska finnas en gammal tråd om det under western.

Jo, kanske det är så. Men jag har även funderat på att anledningen till att han har svårt för att aceptera bett kanske är pga att förra ägaren endast red på tredelat pessoa:crazy: ? När vi just köpt honom var han otroligt kännslig i munnen, tog man lite för mycket så slängde han med huvudet och stutsade runt på stället.. Så han har förbättrats väldigt mycket på den tiden vi haft honom. Vi bytte direkt till ett vanligt tredelat bett och skrotade pessoat när vi tog hem honom. Nu är han inte alls kännslig i munnen på samma vis som han var när vi köpte hono,, nu biter han istället tag i bettet och bara springer, men när han väl vågar söka sig nedåt och ta stöd så går han verkligen kanon.:)

Jo, så kan det ju vara, Fast jag rider på ett vanligt ponnyhack så skänklarna är inte långa alls. Rider även på sidepull ibland med då blir han välldigt strark och reagerar knappt när man tar i tyglarna.

Sv: En fråga..

Hästen kanske helt enkelt inte trivs med vanligt tränsbett?

Säger som ovanstående. Hästen kanske inte trivs med tränsbettet.

Det är ju så olika från häst till häst :)

Min ponny (westernrids) går också mycket bättre på bett med hävstångseffekt i galopp på ridbanan men när jag rider ut går det bättre med vanligt tränsbett i galoppen.. :p Knäppis

Det är min första tanke också! Hästen är kollad i munnen och kroppen..

Som någon annan med samma problem skrev, anledningen till att jag vill kunna rida på tränsbett är ju tävlandet..

Min tant är lika dan, funderade jätte länge på hur jag skulle göra och testade ett rakt tränsbett, det blev en helt annan häst! Hon rids nu på jaktkandar ute och vid hoppning och rakt tränsbett vid dressyr, hon avskyr delade bett!

Jag har också provat rakt och jag ska göra det igen, men frågan är om jag får tävla på det?

Dressyr?
Western?
Jag har inte tr här men ska kolla det sen...

Fast jag upplever min häst blir mer "hängande" med rakt bett men å andra sidan, det är lättare att korrigera...
Ska prova rakt tränsbett imorrn :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 571
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar