Araminta

Trådstartare
Hej!
Hur ska en bra under- resp överlinje se ut? Vad menas egentligen med begreppen?:confused: Skicka gärna in bra och dåligt bilder. Blir jätteglad för alla svar :love:

Sv: En fråga

Överline är helt enkelt hästens övre linje, från nacke till svans. Undelinjen är undersidan av hästen som går från hakan till ovansidan av bakbenen. Kan visa en del bilder för att illustrera.

Hästens överlinje på den här bilden är ganska bra. Han har en mjukt rundad hals, och ryggen är inte sänkt. Man skulle kanske kunna önska att ryggen var lite mer höjd, men bilden visar en unghäst som inte rids samlat än. Därför krävs ingen riktigt rundad rygg.

Hans underlinje är också ganska god. Halsen är inte spänd mot tygeln, och man ser hur magmusklerna jobbar.

P1013501.jpg

På den här bilden har överlinjen en fulkrok vid 3-4 halskotan. Man ser inte annat än halsen så bra dock.

P1013466-1.jpg

Här ser vi en karastrofal underlinje. Underhalsen putar. Överlinjen går åt samma=fel håll.

P1013474.jpg

Här tycker jag att man ser att hästen inte höjer ryggen. Hästens tycks inte heller helt acceptera tygellängden, för ryttarens armar åker fram. Jag tror jag krävde för mycket av honom när bilden togs. Han klarade inte av den samling som krävs för den korta tygeln. Därför blir ryggen sänkt, och överlinjen faller isär.

P1013426.jpg

Här har vi klockren putande underhals. Underlinjen är spänd.. Hästen har dock höjt ryggen.

P1013427.jpg

Här ör undrlinjen lite mer avslappnad och överlinjen mer rundad. Fast tygeln ser väl kort ut och hästens hals tycks vara spänd.

P1013434-1.jpg

Sedan kan man naturligtvis diskutera bra/dålig överlinjer exteriört sätt. Min bruna ponny har en dålig överlinje. Han har lågt ansatt hals och medfödd grop framför manken. Kolla hans underhals och hans svankiga rygg. Det är väldigt lätt för honom att gå på bogarna. Det krävs en del koncentration för att få honom att jobba rätt med över och underlinje. Han ser mycket bärre ut nu. Jag kan dock konstatera att det tar tid att modellera om en sådan hals som han har :crazy:.

Bild010-1.jpg

Skäckens över och underlinje är bättre, om än inte helt bra. Han har en naturligt högre ansatt hals och starkare rygg.

P6261082-1.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
783
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
711
Senast: Tuvstarr
·
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Hästmänniskan Hej! Jag har fått tid att operation för att ta bort min gallblåsan via titthål, Jag undrar när ni har börjat rida igen? Men oxå jobba...
Svar
4
· Visningar
520
Senast: Mirach
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka