Sv: En fråga till er som har/haft kotknackare till häst?
Generellt sett har alla som blivit behandlade fått två dagar med bara hage/skogspromenadsridning (lugn utan sadel -enbart gjord med stigbyglar). Ofta bara hage men om jag vetat vad som är gjort och vet att ridningen påverkar positivt så har det blivit skogen. Men som sagt -två dagar "ledigt" alltså.
Boxvila har jag ALDRIG varit med om. Tycker det skulle motverka syftet lite eftersom jag använder "kotknackare" för att hästen ska bli smidigare... Däremot ser jag ALLTID till att hästen hålls varm om rygg efter behandling, ibland även när jag tränar den den närmaste tiden (ländtäcke) men det är beroende på individen och var problemområdet varit.
Vill du ha ett tips om vad jag anser vara bra så vill jag säga att jag inte tror på att "fixa" allt på en häst "en gång för alla". Stora ingrepp tror jag inte på eftersom det blir för mycket för hästens kropp på en gång - muskler och leder måste successivt anpassas till bättre kropp om varit dålig länge. (Skillnad om akut åtgärd vid trauma på frisk häst.)
Inte fixa för STORT på en gång alltså. Sen tycker jag att hästen ska vara varm innan så musklerna är mjuka eftersom stela muskler håller emot mer och kan motverka syftet. Ungefär som att muskler ska vara varma när man stretchar... Dessutom ska "kotknackare" kunna ge bra konkreta tips om vad man kan hjälpa hästen med för att själv göra den bättre, både träning och i stall...
Kan tillägga att jag inte riktigt är förtjust i en som använder verktyg utan föredrar mjukare variant som en bra Equiterapeut kan erbjuda.. Värt att tillägga är att alla hästar jag varit med vid behandling har varit vältränade individer..