En fråga till er som har/haft kotknackare till häst?

E

Erika82

Hejsan!

Undrar vad er kotknackare haft för råd till er efter behandling.
Ska hästen röra på sig direkt efter behandlingen (ledas) och sedan ridas dagen efter eller ska hästen in i boxen direkt efter behandling och sedan ta det lugnt/vila i ett par dagar?

Motivera gärna varför:) Har ni fått andra råd får ni gärna berätta om dem:)

Mvh
Erika

Sv: En fråga till er som har/haft kotknackare till häst?

Det beror på vad behandlingen varit för nåt !
Allt i från Boxvila i 5 dagar -utevistelse i hage

Hej från Hambo

Generellt sett har alla som blivit behandlade fått två dagar med bara hage/skogspromenadsridning (lugn utan sadel -enbart gjord med stigbyglar). Ofta bara hage men om jag vetat vad som är gjort och vet att ridningen påverkar positivt så har det blivit skogen. Men som sagt -två dagar "ledigt" alltså.

Boxvila har jag ALDRIG varit med om. Tycker det skulle motverka syftet lite eftersom jag använder "kotknackare" för att hästen ska bli smidigare... Däremot ser jag ALLTID till att hästen hålls varm om rygg efter behandling, ibland även när jag tränar den den närmaste tiden (ländtäcke) men det är beroende på individen och var problemområdet varit.

Vill du ha ett tips om vad jag anser vara bra så vill jag säga att jag inte tror på att "fixa" allt på en häst "en gång för alla". Stora ingrepp tror jag inte på eftersom det blir för mycket för hästens kropp på en gång - muskler och leder måste successivt anpassas till bättre kropp om varit dålig länge. (Skillnad om akut åtgärd vid trauma på frisk häst.)

Inte fixa för STORT på en gång alltså. Sen tycker jag att hästen ska vara varm innan så musklerna är mjuka eftersom stela muskler håller emot mer och kan motverka syftet. Ungefär som att muskler ska vara varma när man stretchar... Dessutom ska "kotknackare" kunna ge bra konkreta tips om vad man kan hjälpa hästen med för att själv göra den bättre, både träning och i stall...

Kan tillägga att jag inte riktigt är förtjust i en som använder verktyg utan föredrar mjukare variant som en bra Equiterapeut kan erbjuda.. Värt att tillägga är att alla hästar jag varit med vid behandling har varit vältränade individer..

Direkt efter behandling antingen lite vila i box eller ut i hage igen. 50/50 ca på det. Alltid varm med täcke dock (om inte högsommar för då får solen sköta värmandet).

Min häst har jag kunnat släppa i hagen direkt efter behandling och har även fått ok att rida dagen efter men då lugnare pass som t ex skrittur alt lätt jogging. Musklerna mår bra av rörelse om det sker på ett sansat sätt.

Jag har också fått väldigt bra stretch- och massageövningar av min ET att göra själv i förebyggande syfte för att hålla muskulaturen smidig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar