En fråga om sjukintyg

KarinStarfighter

Trådstartare
Hej,

Jag var hemma mån-tors i förra veckan eftersom jag varit dunderförkyld och helt tappat rösten. Jobbar inom vården så har heller inte velat jobba utifrån smittorisk. Var inne och jobbade i fredags, vilket var på gränsen av vad jag klarade av, men hade ett viktigt möte med en kollega som slutar om ett par veckor.

Har vilat hela helgen men är fortfarande risig. Hostar hela kvällarna och sover dåligt, är förkyld och har ont i halsen. Nu till min fråga: om jag inte kan jobba imon behöver jag sjukintyg från läkare då? Tror det står efter fem dagar, men jag var ju bara hemna 4 dagar förra veckan. Vad gäller?

Hej,

Jag var hemma mån-tors i förra veckan eftersom jag varit dunderförkyld och helt tappat rösten. Jobbar inom vården så har heller inte velat jobba utifrån smittorisk. Var inne och jobbade i fredags, vilket var på gränsen av vad jag klarade av, men hade ett viktigt möte med en kollega som slutar om ett par veckor.

Har vilat hela helgen men är fortfarande risig. Hostar hela kvällarna och sover dåligt, är förkyld och har ont i halsen. Nu till min fråga: om jag inte kan jobba imon behöver jag sjukintyg från läkare då? Tror det står efter fem dagar, men jag var ju bara hemna 4 dagar förra veckan. Vad gäller?

Iom att du är hemma för samma sjukdom inom så kort tid räknas det som samma sjukperiod. Troligen vill ag därmed ha in sjukintyg av dig.

Kutym är att lämna in sjukintyg efter den 5e dagen dvs dag 6 utan uppmaning. Men AG kan begära intyg från dag ett om den vill, det är ju dock inte så vanligt om inget särskilt skäl föreligger, typ sjuk varje måndag :angel:

Om det var jag skulle inte räknat med att jag behövde lämna in ett intyg eftersom jag var inne och jobbade på fredagen.

Ringde nu och sjukanmälde mig. Det räknas som 5e dagen idag iom att jag var hemma 4 dagar förra veckan. Behöver jag vara hemma imon är det sjukintyg som gälller...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 993
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 533
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17