En fråga om parning

Thrandur

Trådstartare
Jag och en kompis dividerar om varför honkatten rullar sig efter parning. Hon hävdar att det är för att sprida sperman så att så många ägg som möjligt blir befruktade, men jag har läst att honkatten släpper äggen 20-50 timmar efter parning och att dom rullar sig samt tvättar sig för att vara redo för nästa "omgång".

Hur står det till med rullningen egentligen??

Sv: En fråga om parning

Jag vet inte varför honkatten rullar, men har svårt att tänka mig att det har med befruktning att göra. Det är ju hanen som stimulerar ägglossning så det sker ingen befruktning omedelbart. Äggen befruktas inte förrän 12-24 timmar senare.

Sv: En fråga om parning

Hanen har tusentals små små hullingar på sin penis, och när han drar ut den så gör det ONT....

Men samtidigt så stimulerar det homkatten till att släppa sina ägg.

Honkatten får alltså ingen ägglssning innan denna "smärta".

Därför har det varit svårt att göra konstgjord befruktning på katter.
Det har lyckats dom gånger som man lyckats göra denna stimulering.

Alla honkatter rullar sej inte efter parning, men det betyder inte att dom inte blir dräktiga.

Jag har haft honor som gjort bägge sätten.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 509
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama