En fråga om lymfangit..

Thera

Trådstartare
Ja, min fråga är helt enkelt om man bör hålla sårytan öppen till svullnaden gått ner eller om det bara är bra om det börjar läka innan?

Det verkar inte komma ut mer äckel-päckel ur såret nu, fast det är svullet runt omkring fortfarande. Är svullnaden sådant som måste komma ut genom såret eller tar kroppen hand om det invärtes, om såret läkt ihop?

Eller bör jag försöka hålla det öppet med Jodopax?

Hon har fått en penicillinkur, vilken avlutades idag, nu har jag lagt på Socatyl.

Sv: En fråga om lymfangit..

Du bör dagligend, helst flera gånger om dagen tvätta det, med koksalt eller dylikt, jag antar att du kan låta det läka om du är säker på att inget finns kvar inuti. Men för säkerhetsskull hörmed din vet, tycker nästan vet borde berättat för dej hur du skall sköta om det från början.

skulle inte använda jodopax då det är aldeles för starkt och dödar läkande antikroppar - om det inte ser infekterat ut. Fortsätt med alsolsprit som tvättmedel och sen sociatyl, fast helst ska såret ju inte vara mjukt/geggigt som det blir av salva.

när det gäller sticksår är jag jättenoga med att tvätta ganska aggressivt för att låta det läka innifrån och ut, och inte tvärtom, det är då lymfangit löper störst risk att bildas, dvs om det läker på ytan men inte innuti - vilket du verkar ha full koll på.

eftersom det är rötmånad får man vara extra extra försiktig.
när du väl är hundra på att såret läkt innifrån, dvs ingen svullnad annat än på ytan, så bevaka såret med tex, tjärspray/plastspray som skyddar mot flugorna. men inte förrän det som sagt är hundra att det läkt "rätt väg".
skulle oxå kolla med vet. för säkerhetsskull!

Du bör dagligend, helst flera gånger om dagen tvätta det, med koksalt eller dylikt, jag antar att du kan låta det läka om du är säker på att inget finns kvar inuti. Men för säkerhetsskull hörmed din vet, tycker nästan vet borde berättat för dej hur du skall sköta om det från början.

Jo, alltså det är svullet, men kommer inte ut mer av sig själv. Det jag antar att man kan göra är i så fall att lägga utdragande omslag för att dra ur skiten, men då läker det ju å andra sidan inte.

Men måste allt komma ut eller tar kroppen hand om svullnaden själv?

Problemet är att jag inte haft kontakt med veterinären, denne hade redan kollat på henne när jag hämtade henne.

Men det ser fint ut i övrigt, det är bara att det är svullet fortfarande. Socatylen lägger ju sig som en hinna, så det kanske hindrar gojset från att komma ut om det nu skulle vilja göra det trots allt.

Jag testade att lägga omslag med alsollösning igårkväll och redan idag hade mycket av svullnaden lagt sig. En del av svullnaden borde kroppen ta hand om själv. Men det kanske inte skadar med ett omslag som drar ut en del till?

Så din häst har haft/har lymfangit men du har inte pratat med vet? Eller är han bara svullen runt såret fortfarande? Svullnaden borde ge med sig efter ett par dagar och jag tycker du ska hålla det öppet. Är det ett sticksår vi pratar om så borde du ta en spruta med typ koksalt och spruta in i såret eller med väteperoxid. Sen det där med socatyl tycker jag inte du ska ha! Åtminstånde inte för mkt, salvan stänger in bakterierna.
Lycka till /C*

Alltså, som jag sagt tidigare så är det min nyinköpta häst som drog på sig detta precis innan hämtning, det är alltså försäljningsstallet som haft veterinär ute.

Ingen vet vad hon har gjort, men det är inget djupt sticksår, ser mer ut som hon skrapat mot något eller fått en spark.

Såret är stort som en 50-öring ungefär.

Egentligen borde jag veta sånt här, min gamla häst hade lymfangit i tid och otid, men det slutade alltid med minst två veterinärbesök, penicillin i två omgångar, och till slut att vi fick ge penicillin direkt i såret.

Nu försöker vi undvika att det blir så.

Men som sagt, det jag är orolig för är om såret läker och svullnaden inte försvinner. För då kanske det stängs in en massa gojs. Eller kan kroppen ta hand om det inifrån?

När min häst hade ganska svår rasp fick hon lymfangit, det tog ett tag innan svullnaden la sig efter det trots att benet var helt utläkt.
Svullnaden hade alltid lagt sig under dagen när hon gick i hagen, men kom tillbaka under natten när hon stod i box.

Min erfarenhet är att det hjälper att dränka in bomull (som en padd) i alsolsprit o linda benet med gasbinda eller självhäftande linda.
Jag har lite samma problem som dej just nu... Min häst har ett ganska litet sår på ena bakbenet med svullnad som följd. Problemet är bara att han fjantar sej så in i helvete när jag ska linda benet så det är risk för att få en hov i fejjan :smirk: ...men det är väl bara att försöka med nya friska tag antar jag...

Vet iallafall att den behandlingen har hjälpt på en annan häst jag hade för ett tag sen.
Hoppas du får ordning på det.

Ja, hon är fortfarande lite svullen, men såret har läkt så pass att det är en "skorpa" över. Så inget kommer ut därigenom längre, nu är det bara att hoppas att svullnaden går ner ändå.

Hade det fortfarande varit ett varigt sår så hade jag testat alsolomslag, men nu känns det dumt att "öppna" det igen när det börjat läka.

En vet. tipsade mig om att massera med vanlig grönsåpa och låta verka i ca 20 min. två gånger om dagen. Har funkat mkt bra!

Om det ser fint ut- spraya med klorhexidinspray.
Rör på den flera ggr om dagen så går svullnaden ner.

Håll koll.

Ja, hon är fortfarande lite svullen, men såret har läkt så pass att det är en "skorpa" över. Så inget kommer ut därigenom längre, nu är det bara att hoppas att svullnaden går ner ändå.

Nähä.. det sprack. Bokstavligt talat.

Idag rann en strid ström av gojs ur såret igen. Skorpan var borta, även om såret är mindre nu.

Tvättade rent med alsolsprit, och gick en lång promenad.

Nu vet jag inte hur jag ska göra, blir det värre blir det såklart vet, men frågan är om det inte är bäst att bara hålla det rent och röra på henne. Alltså inte lägga på nåt.

Angående penicillinspruta som Ancan sa så har jag bara goda erfarenheter av det med, det var det enda som hjälpte på min förra häst. Hittade två st. oanvända Juvanesta, men de gick ut 2005 så jag vågade inte lägga på det. Öppnade en och den såg riktig ut, någon som vet om de klarar sig längre?

Jag får se hur det ser ut imorgon, har man tur kanske allt äckelpäckel rinner ut så svullnaden går ner.

Annars blir det vet. :smirk:

Min häst fick oxå ett sår som gjoorde att hon lbev väldigt svullet. Såret var kanske 2-3 cm långt, 1,5 cm brett och rätt så djupt.
Tog kanske en vecka innan all skit kom ut och såret kunde läka ihop. Blev en skorpa en gång som sprack upp och det kom ut mer skit, men sen läkte det fint och svullnaden gick ner allteftersom såret läkte.
Jag tvättade såret med vatten och lactacyl/hiboscrubs (stavning) och sprutade på alo-vera sårspray. Blötte även ner en kompres med sårsprayen som jag la runt såret med självhäftande bandage som hon fick ha i hagen. När såret väl att "stängts" så var det typ bara att tvätta med vanligt vatten, och så sprutade jag på lite alo-vera för säkerhetsskull.

Veterinären tyckte inte vi skulle ha ngn pencelinsalva.

Senast ändrad:

Idag hade jag veterinären ute, då damen hade feber igår kväll.

Ibland undrar man om en del får sin veterinärlegitimation i cornflakespaketet?

Eller, ja, riktigt så illa var det väl inte, men det första hon säger är att hästen bör sövas.
Va, sa vi? För ett sår, stort som en femtioöring ungefär? Men där backade hon, men endast på grund av att hästen hade feber, och det kan vara farligt att söva dem då.

Sen bestämmer hon sig för att lägga ett spritomslag, som sitter ungefär en timme efter hon åkt, sen hänger det runt hoven. På en häst som stått inne, stilla i box. Trots att hon satte några remsor tejp från bandaget och rakt uppåt, såg ut som strumpeband ungefär. Hur tror man att det ska hålla? :confused:

Innan dess har hon hunnit fråga oss om vad vi tycker att man ska göra, och vad vi skulle gjort? Eh, ringt dig??

I alla fall lyckades jag till slut tjata mig till en spruta penicillinsalva, men endast på grund av mina tidigare goda erfarenheter av det.
Fick också Penovet, men med fel kanyler, då hon "inte fick med sig sina grejer ut".

Aja.. Nu får damen stå inne till senare ikväll med nytt spritomslag, sen får hon ut och röra på sig i natt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 888
Senast: Jahaja
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 291
Senast: mars
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
774
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 479
Senast: Anonym15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka