En fråga om longering..

Elma_vip

Trådstartare
Hur ska man börja lära en häst att bli longerad?

jag har ett varmblodigt sto på 9 år som ej går att longera, för ca ett år sedan gick hon felfritt i båda varven i alla gångarterna och nu går det knappt alls. :S Hon vänder sig mot mig och "fryser" fast i marken, stegrar sig eller så springer hon bort från mig i full galopp.. hjälp mig snälla nån, vad ska jag göra??

Mvh Diana

Sv: En fråga om longering..

Elma_vip skrev:
Hur ska man börja lära en häst att bli longerad?

jag har ett varmblodigt sto på 9 år som ej går att longera, för ca ett år sedan gick hon felfritt i båda varven i alla gångarterna och nu går det knappt alls. :S Hon vänder sig mot mig och "fryser" fast i marken, stegrar sig eller så springer hon bort från mig i full galopp.. hjälp mig snälla nån, vad ska jag göra??

Mvh Diana

Jag tror inte att du behöver "lära" din häst att bli longerad, för det kunde hon ju för ett år sedan?
Endera har hon ont nånstans eller så har hon helt enkelt tröttnat på att springa runt på en volt. Eller har hon helt enkelt kommit på att hon slipper undan om hon gör på det här viset?
När hästarna går på volt belastar de innerbennet lite mer än på rakt spår, hon har inte ont i något ben?
(Jag har själv en travare som går jättekonstigt på volt pga att hon inte orkar bära upp sig själv + ryttare, på rakt spår och vid skogsridning märkar man ingenting.)

Har du andra problem med henne än vid longering? Är hon kollad så att hon inte är utsatt för smärta?

Lycka till!
//Lillan

Okej.. tack för att du svarade.. :) Jag är ganska säker på att hon har ont i ryggen och kanske i ena benet( hon föddes med ett "vridet" ben, vet ej om det har nåt med det att göra men) tyvärr så kunde veterinären inte komma förrän den 29 december så jag får vänta till då och se vad han/hon säger..

jag frågade detta ifall hon skulle fortsätta göra så här även när hon blir bra och ej har ont nånstans.

vet du några roliga övningar man kan göra nu när jag ändå inte rider henne??

Mvh Diana

Hm låter som min kuse. Jag tog två lonerlinor, fäste ena som vanligt och sen fäste jag den andra på andra sidan och lät den gå över halsen och varje gång hästen försökte vända/gå emot mig tog jag lite i bortersta longerlina så hästen var tvungen att gå utåt.
Longerspö hade jag ett litet för att styra upp mena använde knappt

Okej.. :) slutade den med att gå in mot dig sen eller måste du göra så varenda gång när du longerar?

Om jag inte longerat på ett tag kommer det tillbaka, men jag övade ofta, korta stunde på detta och plockade så småning om bort linan eller lät den vara var och styrde bara upp med spöet. Han var kanonfin att longera tillslut :)

Okej.. :D vad roligt.. jag ska prova det sen när veterinären har kollat henne så att hon ej har ont.. så får jag hoppas att det sättet funkar.. :)

Elma_vip skrev:
Okej.. tack för att du svarade.. :) Jag är ganska säker på att hon har ont i ryggen och kanske i ena benet( hon föddes med ett "vridet" ben, vet ej om det har nåt med det att göra men) tyvärr så kunde veterinären inte komma förrän den 29 december så jag får vänta till då och se vad han/hon säger..

jag frågade detta ifall hon skulle fortsätta göra så här även när hon blir bra och ej har ont nånstans.

vet du några roliga övningar man kan göra nu när jag ändå inte rider henne??

Mvh Diana

Risken finns att hon kommer att göra så här även om hon bir behandlad mot sina smärtor (om hon har några) Det skulle jag tro beror på att hon fortfarande tror att hon har ont. Dock är detta långt ifrån säkert.
Kan du tömköra henne på raka spår? Tömkörning är jättebra för hästar med ryggont eftersom man kan få dem att jobba med ryggen utan att man belastar dem med en ryttare.

Men om du vill göra mer hjärnaktivitet på henne så gå ut och gå med henne och testa lite "läskiga" grejer, tex att gå över en pressening.
Dock måste du känna att detta är nåt som både du och hästen klarar av, en pressening kan ju vara ganska läskig så det kan behövas tid innan hästen ens vågar sig i närheten.

Har du lika mkt problem i båda varven när du longerar eller krånglar hon mindre åt nåt håll?

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du har en frisk häst till nästa år.

//Lillan

Om du inte kan rida eller jobba! Gör roliga o mysiga saker med henne.! Försök få henne att verkligen lita på dej genom att göra som innan nämt, gå över läskiga saker. Lära henne följa efter dig utan grimma. Finns inget som kan stoppa dej. Ta vara på tiden! Och hoppas att det inte är något allvarligt med hästen!

Hon krånglar mer i vänster varv just nu, men hon byter liksom varv, några månader går hon jätte bra i höger varv men dåligt i vänster, och några månader går hon super i vänster men ej i höger.. :S nu går hon nog inte i nåt, har inte longerat henne på ett halvår eller nåt..

jag har inte provat tömköra henne än men, ska la göra det nån gång snart, vad behöver man då?

Till tömköring behöre du väl bara två tömmar, och en gjord med ringar som du kan dra tömmarna igenom!

lilla_edvardsson skrev:
Till tömköring behöre du väl bara två tömmar, och en gjord med ringar som du kan dra tömmarna igenom!

Jag håller med. Jag brukar fästa i en brösta för att förhindra att gjorden åker bakåt, men det är smaksak, likadant med svanskappa.

Tömmar kan man göra av lite smalare rep och fästa i hakar framtill, eller så kan du köpa tömmar (om du inte redan har) Ett tips är att ha några vantar på sig, dels slipper man frysa och dels bränner man sig inte om hästen blir rädd.

Lycka till med din pålla. Jag vet hur det är att stå med skadad häst.
Berätta vad veterinären säger sen.

kram Lillan

Okej, tack så jätte mycket alla som svarar, det betyder mkt fr mig.. :) ja det ska jag göra.. :)

Mvh Diana

Försök tömköra henne på raka spår och undvika volter eftersom hon antagligen har ont i nåt ben. Sen är man ju tvungen att svänga ibland ändå =) Kan ju bli lite konstigt att "svänga rakt fram" som min kompis brukar säga.

Kram Lillan

Okej, jo hehe, det kan ju bli lite svårt.. :P men vi har en hel åker vi kan träna på så.. :P

Mvh Diana

Nu har veterinären tittat igenom henne, och hon hade inga fel eller ont nånstans. Han sa att hon hade så mkt överskottsenergi så hon blev lite tittig och kunde vägra gå för det m.m. Han sa också att jag ska longera henne i tio minuter innan jag rider för att värma upp henne ordentligt..

=) är så himla glad att dt inte var något med henne. =)

(Älskar den hästen så jävla mkt :love: )
Mvh Diana

Fröken_Skåne skrev:
Hm låter som min kuse. Jag tog två lonerlinor, fäste ena som vanligt och sen fäste jag den andra på andra sidan och lät den gå över halsen och varje gång hästen försökte vända/gå emot mig tog jag lite i bortersta longerlina så hästen var tvungen att gå utåt.
Longerspö hade jag ett litet för att styra upp mena använde knappt

Vad smart :)

Kan ni ge mig lite tips då?
Jag försöker longera min häst, men jag tror inte hon förstår att hon ska gå på en volt. Försöker jag longera henne försöker hon bara följer efter mig, som joinup i NH ungefär.

Turali skrev:
Kan ni ge mig lite tips då?
Jag försöker longera min häst, men jag tror inte hon förstår att hon ska gå på en volt. Försöker jag longera henne försöker hon bara följer efter mig, som joinup i NH ungefär.

Be en kompis gå med henne på volten. Du står i mitten o longerar o kompisen leder henne på volten. Då lär hon sig att inte följa dig.
Eller om du har möjlighet att du bygga en rundkorall, då kan du löslongera.

Lycka till!

//Lillan

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama