En fråga om havre!!

Pumba

Trådstartare
Har en liten snabb fråga, en bekant som hyr boxplats hos oss har en clydesdale som hon ger 10 kg hö om dagen men också en 0.8 l havre, morgon och kväll :confused:

Jag är inte så bra på det här med foder men det känns överdrivet mycket. Han rids inte så mycket hästen, utan hon rider max 3 gånger i veckan och kör honom 2 ggr/vecka.

Hur ska jag säga till henne vad jag tycker? :(

Sv: En fråga om havre!!

Jag tycker det låter lite för en Clydesdale. 0,8 liter havre x 3ggr/dag ger alltså 2,4 liter havre om dan, det är lite mer än ett kilo, alltså inte särskillt mycket. Hömängden känns också kanske i minsta laget.

Så egentligen borde hon ge honom mer? Med tanke på hur lite han rör sig och så?

Det är bara 1.6 LITER. Kanske motsvarar 1 kg.. bara. Till en häst som väger närmare 1 ton.

Varför ska du säga åt henne vad hon SKA ge?
Ser hästen ut att vara i dåligt hull?

Mer hö kan man ge- om man äger hästen:D

Åtminstone mer hö, tycker jag. Kraftfoder kan man alltid anpassa efter aktivitetsnivå, men kom ihåg att det är en Clydesdale - de kan väga uppemot ett ton och det krävs mycket energi för att underhålla en så stor kropp.

Det låter som att den hästen får för lite mat, i alla fall grovfodret.

Mitt halvblod som går på lösdrift och inte rids särskilt mycket äter ca 20 kg om dagen.

Va, skojar du? För MYCKET?? Jag skulle säga att 10kg hö + 1.6 liter havre är allt för LITE till en sån stor häst! Och tar man med TS beräkningarna så får hästen för lite hö per dag, och då är det uträknat på absolut MINSTA TILLÅTNA högiva! Absolut minsta tillåtna högiva per dag till en sådan häst är 12kg hö per dag, om man räknar på en TS-halt på 84%! Har ni våtare hö än så, så måste han få ännu mer än dessa 12 kg! Skulle man räkna ut det på det viset jag gör med alla mina hästar så skulle han behöva ha minst mellan 15-18kg hö per dag!

Jag är inte så bra på det här med foder men det känns överdrivet mycket.
Och då tycker inte jag att du ska uttala dig alls angående andras sätt att mata heller, inte före du kan och vet vad du pratar om. Och om man läser ditt inlägg, så framgår det ganska bra att du varken kan eller vet något just nu.

Och nej, jag klankar inte ner på dig på något sätt, jag säger bara sanningen rakt ut som det är.

Senast ändrad:

Men jössus! Det är verkligen, som de andra sagt, i minsta laget! Den mängden mat är inte mycket för den hästen, även om den, som du säger, inte motioneras så mycket.

Som jämförelse ger jag min lilla arab (D-ponny) ca 2 kg havre (och även annat, tex. betfor och sojamjöl) + 8 kg hö om dagen.

Tycker varken man kan säga att det är för lite eller för mycket. Det beror helt och hållet på hur hö analysen ser ut.

Det är för lite grovfoder, det är helt klart. Om det inte är så att den äter stora mängder halm som komplement.

Med rätt grovfoder i rätt mängd behövs inte alltid kraftfoder, så havredelen finns inte så mycket att säga om.

Jag tycker i och för sig att hästen rör sig rätt så normalt... rids tre gånger och körs två gånger i veckan, då står den ju bara två dagar i veckan! Det är ju inte hela världen.. och alldeles för lite mat!! Eller rättare sagt hö! Mitt halvblod får 11 kg hö och hon väger 550 kg... Clydesdale måste väga mycket mer!!

Men är hästen mager eller tjock, eller varför är du bekymrad över mängden foder?

Håller med dem andra, tycker det låter som alldeles för lite hö. Min lilla arab och travaren får nästan 15 kg om dagen (alltså "fri tillgång", dock uppvägt) och halvblodet 12. Sen är det kanske normalt sätt lite mycket för såpass "små" hästar, men ändå. :p

Ska se om jag kan ge ett sammanfattande svar:
Hödelen kan jag hålla med om att det är för lite, skrev aningen fel där och såg det inte förän nu.
Men jag har alltid fått uppfattningen om att havre skulle vara farligt att ge i för stor mängd?
Hästen är benig men har en uppblåst mage. Inte vidare pigg heller för den delen. En annan stallkamrat har pratat med ägaren om det, men hon påstår att hästen inte tål för mycket mat då den tidigare haft fång.
Tycker fortfarande att det känns märkligt. Hästen ska väl ändå kunna få sin kvot fylld?

Höet är kanske så bra att kvoten är fylld? Om värdena är höga så kan det räcka med 10 kg om hästen har halm att tugga på.

Jag har tre kallblod som inte får annat än hösilage (och det får de i princip fri tillgång till). Hösilaget är mycket torrt, och som jämförelse med clydesdalen kan jag nämna att mina 700-kiloshästar äter mellan 15 och 20 kilo/dag. De är pigga, blanka i hårremmen och mår allmänt bra.

Tidigare, när jag bara hade en häst och den stod inackorderad, åt den hästen som mest 3 kg havre/dag. Men hon blev slö av det, inte pigg som man annars skulle kunna tro. Vi minskade ner på havren och när vi kom ner till 0,5 kg blev det perfekt.
Några år senare drabbades hon av fång, och det var efter det som vi slutade ge kraftfoder öht.

Kl.

Visste inte att ni hade det så jobbigt där borta :( Som dem andra sa, det är på tok för lite. Men det hjälper ju inte dig, och eftersom jag vet hur ni har det i ert stall så vet jag att det kan vara känsligt att ta upp det. Men jag kan ta mig en sväng dit och se om jag kan prata lite med ägaren. Hon är ju inte helt omöjlig, bara lite svår :p

Hödelen kan jag hålla med om att det är för lite, skrev aningen fel där och såg det inte förän nu.
Men jag har alltid fått uppfattningen om att havre skulle vara farligt att ge i för stor mängd?
Hästen är benig men har en uppblåst mage. Inte vidare pigg heller för den delen. En annan stallkamrat har pratat med ägaren om det, men hon påstår att hästen inte tål för mycket mat då den tidigare haft fång.
Tycker fortfarande att det känns märkligt. Hästen ska väl ändå kunna få sin kvot fylld?

Benig häst med uppblåst mage låter absolut som proteinbrist. Inte övervikt. Har den haft fång så tål den förmodligen inte stärkelse och socker men lämpligt protein tål den garanterat.

1,6 liter havre är verkligen inte för stor mängd.
Om nu hästen är illa i hullet så skulle jag inte kunna låta bli att kommentera det till ägaren, men det gör man ju som man vill - det kan ingen på ett forum säga varken bu eller bä om.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 831
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama