En fråga angående tillridning

Malcolm

Trådstartare
Om du skulle skicka iväg din häst/ponny på tillridning, vilka krav ställer du som hästägare på utbildaren? Skulle du kunna tänka dig att överlåta ansvaret på någon som saknar egentlig utbildning, men som du anser har god hand med hästar samt är kunnig på området?
Anledningen till att jag frågar är att jag på senaste tid har fått förfrågningar från olika ponnyägare som har diverse problem med sina ponnyer, alltifrån ridskoleponnyer till privathästar. Oftast är det mindre väluppfostrade ponnyer som rids av barn som inte riktigt klarar av utmaningen om man säger så. Tillägnas bör nog att jag är vuxen men att jag har längden för att kunna rida mindre ponnyer.

Sv: En fråga angående tillridning

Jag skulle inte lämna till någon som inte driver verksamheten i seriös form. Som firma, med ansvarsförsäkring. Skatter och redovisning i ordning.

Jag skulle bara lämna till någon med bra meriter och företag för ändamålet.
Skulle aldrig våga lämna ifrån mig min häst till någon privat, och knappt till någon som har det som seriöst företagande heller. Men det är jag det.

Jag skulle bara lämna till någon med bra meriter och företag för ändamålet.
Skulle aldrig våga lämna ifrån mig min häst till någon privat, och knappt till någon som har det som seriöst företagande heller. Men det är jag det.

mitt konstaterande utifrån ditt inlägg är att det finns väldigt många som har både företag och verksamhet och säljer sig som beridare och har utbildnings/sälj verksamhet osv som öht inte har några meriter och väldigt lite kompetens oavsett.

känner åtskilliga som är allt mellan 21-30 år som egentligen inte har ngn utbildning öht, de har endera profilerat sig utifrån några placeriningar i msv hopp /dressyr, alternativt har det gått ngn hästskötarkurs och varit i tyskland som hästskötare ngt år och därmed ridit många hästar. sen skapar de eget företag hemma igen och är skäligt drivna i att sälja sina tjänster på ett för amatörers ögon någorlunda professionellt sätt och vips så får de kunder. Vissa har inte ens gått ngn hästrelaterad utbildning öht men kan profilera sig på ngt sätt ändå som amatörer tydligen köper och tror på - träningar här och där, kurser osv utan att klubbarna som faktiskt annamar dem egentligen kollat upp ngt öht utan även de faller för sälj teknik och drivet hos utövaren som har en kompetens i att sälja sig själv .

så svar nej: aldrig att jag skulle lämna ngn häst öht till ngt sånt. har bra koll på sammanhangen i övrigt då jag ser flera såna husera runtomkring och det är inte direkt ngt jag skulle klassa som ngt att betala för enligt profilen de säljt sig själva som.

Senast ändrad:

Min ponny är idag hos en icke-etablerad person för vidare utbildning. Ponnyn är 4 år och det är samma tjej som red in henne i somras. Hon är över 18, men inte klar med gymnasiet än. Hon har ponnyn hos sig. Jag har fullt förtroende för henne och tvekar inte en sekund på att lämna min ponny med henne.

Jag har känt den här tjejen sen hon var 8 år ungefär och känner mig lika trygg med henne som med mina egna ungar.

Men en random person - nej

Och din pålla blir ju fin med :love:
Du har tur med den tjejen du!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 574
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 987
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka...
2
Svar
35
· Visningar
2 917
Ekonomi & Juridik Vet inte om tråden hamnar rätt, och vet inte riktigt var den passar in... Hur är kvaliteten på ridskolorna runtom i landet? Vore...
Svar
11
· Visningar
1 330
Senast: Indiv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix