en fråga angående karpaltunnelsyndrom.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bodbäckspålle
  • Startdatum Startdatum
B

Bodbäckspålle

Anser ni att det är okej/dumt att avla på en häst som lider av denna åkomma? varför? är den ärftlig? (hon är en Kallblodstravare kanske skall nämnas)

anledningen till att jag undrar är för att vi har ett sto som visat sig ha detta. Hon är endast fyra år och har visat sig ha fart som få, men racklat enormt mycket...och nu har vi alltså fått svaret på varför. Men Personligen är jag lite negativ till att avla på hästar med deffekter, men nu vet jag ju inte om detta är ärftligt. Så jag undrar...vad anser ni? Hon kommer antagligen inte kunna gå som ridhäst ens som det ser ut idag. Dessutom så är det tydligen inte möjligt att operera (givetvis ska vi konsultera annan veterinär innan hon nu döms ut helt).

Sv: en fråga angående karpaltunnelsyndrom.

Ingen som vill säga något?

Jag tycker att du ska rådfråga en veterinär. Hoppas att det blir bra!

Vi har pratat med våran veterinär, han säger att det bara är att sätta henne i avel. Men jag är lite tveksam. Hade varit trevligt och veta om det är en defekt man bör undvika att avla på.

Klarar dom att gå dräktiga? Det kan ju vara tungt för dom sista månaderna.

Oj, såg att du svarat först nu.

det är lite det jag också funderar över. Veterinären beordrade ju fyra månaders vila och om hon inte blivit bättre efter det så sa han att det går inte att opperera. Men nu har det gått 1 1/2 månad och hon är väldigt oren fram ännu. Både jag och min far är tveksamma över att avla på henne. Man vill ju få fram hållbara individer.

Vi har allternativen att ge henne som promenadhäst/avelshäst till någon (och det känns ju egentligen inte som ett allternativ, jag vill inte att hon skall bli någon vandringspokal) eller avla själva ( vilket kanske inte är riktigt snällt mot hästen och frågan kvarstår...är det bra att avla på det?) eller ta bort henne och det här allternativet känns extra trist med tanke på att det är en helt underbar häst som vi fött upp själva från scratch.

Egentligen vill man ju inte avla på några defekter. Man kan ju fundera, är det medfött och kan det då vara ärftligt? Eller är det något som uppkommit genom träning + svaghet.

Vet inte riktigt vad karpaltunnelsyndrom är.

Människor kan också få karpaltunnelsyndrom och det brukar vara en belastningsskada orsakad av enformigt arbete/belastning. På människor går det att operera och det är såvitt jag förstår inte ärftligt utan just en följd av enformig belastning. Vet förstås inte om det är samma för hästar?...

Det enda jag vet om karpaltunnelsyndrom på hästar är att det kan uppträda om de har "taggiga" tillväxtzonen i underarmens nedre tillväxtzon.
Det i sin tur kan har flera orsaker, men beror oftast på kraftig tillväxt tillsammans med överansträngning. Alltså "levt f-n i hagen".
Denna tillväxtzon förbenas olika sent på olika hästar, vissa har aktivitet upp i 2½ - 3 års ålder.

Människor kan också få karpaltunnelsyndrom och det brukar vara en belastningsskada orsakad av enformigt arbete/belastning. På människor går det att operera och det är såvitt jag förstår inte ärftligt utan just en följd av enformig belastning. Vet förstås inte om det är samma för hästar?...

På människor är det alltid delvis ärftligt betingat. Borde vara samma på hästar. Det handlar (i människors fall) om att det från början är trångt för nerverna, med mer belastning än leden klarar av svullnar den och nerven kommer i kläm. Belastningen utlöser problemet, men är egentligen sällan grundorsaken, på människor i alla fall.

Jag skulle inte vilja avla på en sådan häst eftersom jag vet hur dåligt en häst med karpaltunnelsyndrom kan bli. Du vill inte tvingas ta bort stoet med föl i magen av djurskuddsskäl när hon blir för tung. Det är 11 månader med "ingen återvändo". Personligen skulle jag aldrig våga.

Tack...det är sånt där jag behöver veta. Jag har ingen erfarenhet av Karpaltunnelsyndrom sedan tidigare...och jag har ingen lust att hamna i den situationen du beskriver. Vi disskuterar nu fram och tillbaka och mest troligt kommer hon att få avsluta sina dagar ifall det inte går att göra någonting åt. Vi ska konsultera annan veterinär för att vara på den säkra sidan att det inte går att operera.

Enligt veterinären så säger han att hon alltid måste ha varit "för trång" och att det sedan blivit värre av träning. Tyvärr verkar hon ju inte heller bli bättre av vila :(

Det är just detta som jag själv är lite negativ emot, alltså att avla på hästar med defekter som är såhär allvarliga. Dessutom, om hon inte ens klarar av att gå i hagen utan att ha ont, då måste hon ju få ont av att vara dräktig också? Hujja, synd på min fina häst :(

Enligt en tråd på Trav, fungerar det bra med laserbehandling på karpaltunnelshästar. Du kanske kan få fart på märren igen?

Oj, det kanske man borde testa! tack för tipset.:)

Man ska nog inte vara allt för snabb att jämföra kts hos människa och häst. De går och står på våran motsvarighet till långfingrets nagel. Taggiga förbeningar i tillväxtzonen (som inte alls behöver vara ärftligt) retar nervernas skyddande skida, den inflammeras och svullnar vilket resulterar i att nerverna "kläms".

Men skulle du välja att avla på en sådan häst? varför/varför inte? Jag menar, hon kan ju få större problem då hon blir tyngre. Hon är ju oren i travet fortfrarande trots längre vila...hon har inte blivit ett dugg bättre. :(

Men skulle du välja att avla på en sådan häst? varför/varför inte? Jag menar, hon kan ju få större problem då hon blir tyngre. Hon är ju oren i travet fortfrarande trots längre vila...hon har inte blivit ett dugg bättre. :(
Taget från Hippson: " En strålande Minna Telde vann idag Grand Prix Special och blev igår tvåa Grand Prix, vilket ihop blev en seger i Agria Svenskt dressyr derby, med hästen Don Charly. Trots att Minna för en och en halv vecka sedan fick en spricka i bäckenet. På marken hoppar hon omkring med kryckor, men till häst så rider Minna lika fantastiskt som utan skador.
- När jag rider fram går jag in i fokus, då tänker jag inte på det, inne på banan känner jag ingenting, då är jag helt fokuserad på vad jag gör, säger Minna.
Även hennes häst Don Charly har varit skadad tidigare, men detta har utretts och de har opererat karpaltunnelsyndrom på honom. Därför var detta bara hans fjärde GP start.
- Just nu övar jag på att han ska hålla på alla fyra ben, säger Minna som kommer veterinärkolla benen igen efter denna tävling.
- Jag sitter på en världshäst, nu gäller det bara att matcha honom så han håller, säger hon."

Källa: http://www.hippson.se/blogs/Hippsonredaktionen/40844.htm

Enligt en tråd på Trav, fungerar det bra med laserbehandling på karpaltunnelshästar. Du kanske kan få fart på märren igen?

Det är tyvärr en individfråga. Jag vet att det inte har fungerat...

Till TS. Som någon skrev ska man självklart inte vara för snabb att jämföra människa och häst. Själv har jag bara mycket begränsad kunskap om karpaltunnelsyndrom på häst. Jag kände inte ett sto som varit dräktigt utan en unghäst som inte fungerade i ridning och som genom att bara gå i hagen tillslut blev så dålig att han fick avlivas. Då hade han inte ens den extra belastning som en dräktighet innebär... Därför skulle jag personligen inte våga betäcka ett sto med karpaltunnelsyndrom.

Svar till clownen och dig.

Minnas häst gick ju tydligen att operera, men våran veterinär menar att detta inte skall vara möjligt att operera. Av vilken anledning sa han dock inte.

Irish: jag förstår hur du tänker...och jag är precis som du fundersam över just det eftersom hon visar att hon är påverkad trots längre vila...och hon verkar inte bli bättre, snarare sämre :(

Svar till clownen och dig.

Minnas häst gick ju tydligen att operera, men våran veterinär menar att detta inte skall vara möjligt att operera. Av vilken anledning sa han dock inte.

Irish: jag förstår hur du tänker...och jag är precis som du fundersam över just det eftersom hon visar att hon är påverkad trots längre vila...och hon verkar inte bli bättre, snarare sämre :(

Problemet med nerver som hamnar i kläm är ju tyvärr att musklerna tillslut blir allt svagare för att sigalerna inte går fram ordetligt. Det är ju den långsiktiga effeekten av nerver i kläm.

Liknande trådar

Avel Hoppas tråden är okej, annars får moderator skälla på mig, den passar inte in i någon av de trådar som finns, då diskussionen uppkommit...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 575
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka