en fråg ang bett bara...

Scandi

Trådstartare
Om man har en häst som hänger i handen, kan det bli bättre om man använder ett skarpare bett? just nu går hästen ifråga på ett rakt silikonbett.

Sv: en fråg ang bett bara...

Det är ju lätt hänt att dom blir lite sega i munnen och hänger i handen på silikon/gummibett.
Varför har du detta bett?
Jag börjar alltid med ett vanligt tvådelat, massivt bett och bytar ev. sen till ett annat. Kanske ett tredelat?!

tillfälligt? Ja.
I längden? Nej.

Hästen kan inte hänga i handen sålänge du inte går med på att bära upp honom/henne. Du får helt enkelt vägra att att ställa upp på det, o istället försöka förklara att "här bär vi våra egna huvuden."
Hästen kan inte ta mer stöd än vad du erbjuder.

Självklart kan det finnas andra bett som hästen trivs bättre med, men att "bettsla upp" skapar oftast bara mer problem.

Om du inte redan gjort det skulle jag prova med två/tredelat, Jag tycker ofta att hästarna kan flyta iväg framåt/nedåt på oledat.

Senast ändrad av en moderator:

Framåt/nedåt, där har vi min häst! xS

haha ja, jag får försöka förklara för den lilla damen att hon skall bära sitt eget huvud :>

Ska nog prova med ett tredelat imorgon isf och se om det blir bättre! tack!

Skarpare bett är inte en lösning. Prova ett tredelat bett. Var sen noga själv med när du rider att inte "fastna" med handen. Utan lätta på tygeln då o då och gör mkt halter, igångsättningar så att du får den att lyssna.

Lycka till!

Jag vill påstå att huruvida hästen jobbar med bakdelen visar sig i handen.

Står bakdelen kvar i boxen, hästen går på bogarna, så kommer den att hänga i handen. Det har lite att göra med vad du stoppar i munnen på hästen att göra.

Står bakdelen kvar i boxen, hästen går på bogarna, så kommer den att hänga i handen. Det har lite att göra med vad du stoppar i munnen på hästen att göra.

:bow: Precis vad jag tänke :bow:

Det lär (förmodligen) inte bli bra redan första ridpasset om det var det du syftade på ;)

inte bra, men lite, liiite bättre kankske? :O

Skarpare bett är inte en lösning. Prova ett tredelat bett. Var sen noga själv med när du rider att inte "fastna" med handen. Utan lätta på tygeln då o då och gör mkt halter, igångsättningar så att du får den att lyssna.

Lycka till!

Tredelat är väl skarpare än ett rakt silikon bett? Så då byter jag ju till skarpare ändå, om jag byter. Tack för tipsen, försöker tänka på detta men ibland funkar det inte jättebra ändå..

Och du har med all säkerhet rätt i det du säger. Hon går på bogarna, och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, är nog den svåraste hästen jag ridit i hela mitt liv. Vill ha lätt kontakt med handen och att hon skall bära sig själv såklart. Hon är så springig och tar skänklar som ännu mer full fart frammåt, var en tanke att hon kanske skulle lyssna lite bättre på handen med skarpare bett, så att jag kan samla henne och få igång bakdelen?

Men som sagt javene :/

Ta reda på istället varför hästen hänger i bettet. Du ska inte behöva använda handen för att hästen ska hitta korrekt placering av huvudet. Den kan hästen hitta helt utan huvudlag.

Hon går på bogarna, och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, är nog den svåraste hästen jag ridit i hela mitt liv.

Börja med att inte låta hästen hänga i handen, dvs läng tygeln!

Sedan kan du leta reda på en bra tränare som du kan få hjälp av.

Skarpare bett kan jag iallafall säga att du skall utesluta. Sedan är jag väl inte så bra på resten, har aldrig haft någon "hängig" häst. Arbeta mer med ditt kroppspråk och hästen, så kanske det funkar? Men som sakt, jag vet inte hur sitationen ser ut, och har aldrig varit med om det. Det löser sig säkert, det finns ju massa bra buke-folk :)!

Börja med att inte låta hästen hänga i handen, dvs läng tygeln!

Sedan kan du leta reda på en bra tränare som du kan få hjälp av.

Hänger i handen iallafall, om tyglarna inte är nästan helt långa :(
Ja, jag får nog träna mer för instruktör. Just nu har jag inte råd dock :/ men till våren .. frågan är hur vi skall göra tills dess. Det kändes bättre idag dock :D använde mer "kroppshjälper" haha. Det går nog åt rätt håll iaf ... troor jag.

Hur mkt stöd är normalt att hästen tar i handen? har mest ridit hästar som är lättlättlätta i handen på senare tid, bortsett från denna då<3.

Gissa vilken häst som fick bära sitt eget lilla huvud idag då? :D

Bytte till tredelat bett nu på kvällen, hela ridpasset gick så himla mycket bättre! hon kändes mera avslappnad och visst, man fick påminna henne då och då att "försök inte!" men hon svarade direkt. Kändes som hon trampade under sig mer också.

tack så mkt allihopa.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30