En foderfråga

MiniLi

Trådstartare
När vi köpte Camaro var hon helt galen i mat. Hon kastade i sig maten, hetsåt nästan. Jag började ge henne bukfylla osv för att lugna henne och det blev lite bättre.
Sen i samband med hennes första löp försvann en del av hennes enorma matlust. Hon började lämna mat, åt lite grann för att sen äta upp resten några timmar senare.
Efter löpet har det hållt i sig, hon är inte alls lika glad i sin mat längre.
Vi ger morgon och kväll och brukar låta maten stå kvar även om hon inte äter direkt. Oftast äter hon frukosten någon gång på dagen, ibland sent på eftermiddagen. Kvällsmaten äter hon alltid upp, även om hon nyss ätit upp frukosten också.
Ibland får hon ägg i maten och då slinker det ner direkt!
Jag skulle egentligen vilja ge henne lite mer mat, hon är rätt så fin i hullet men med tanke på att det är vinter och hon fortfarande växer så skulle det inte skada om hon åt mer.

Har några funderingar nu på hur jag ska göra för att bäst få i henne mat.
1. Ska jag gå över till att ge mat enbart på kvällen? Men hur mycket kan jag ge då?
2. Ska jag byta foder till något som verkar vara godare?
3. Ska jag ge något tillskott eller så istället och mindre torrfoder?

Hon äter idag Standart Extra. Äter lite mindre än vad som står i tabellen..
Funderar på att prova Standart Vilt då det ska vara väldigt smakligt.. Men det är ju magrare än Extra..

Tycker annars att Standart är ett väldigt bra foder och det funkar toppen på alla andra sätt.

Sv: En foderfråga

Jag skulle servera henne mat morgon och kväll men bara ge henne tillfälle att äta under kanske 10-15 min och sen plocka bort skålen oavsett om hon ätit upp allt eller bara ätit några kulor. Jag har upplevt att hundar som har ett svalt intresse för mat kan bli ännu mer "ointresserade" om de har skålen nere hela tiden, då finns ju maten där oavsett om de äter upp på en gång eller inte.

Mina egna hundar har varit extremt kinkiga med maten, tills jag slutade svammla med foderbyten, blanda i annat osv. och istället gav dem 10 min morgon och kväll att äta. I början så åt de kanske inget alls eller bara någon enstaka foderkula men när de efter ett tag insåg att "ojoj, skålen försvinner ju :eek: " så blev de mer intresserade. Fortfarande äter de sämre på morgonen än på kvällen så på morgonen ger jag dem inte en full giva utan tar igen det på kvällen istället.

Ett annat tips jag fått från andra är att bara ge så mycket mat som du tror hunden äter upp, hellre för lite än för mycket alltså och sen plussa på allt eftersom. En del hundar med dålig aptit eller svalt intresse för mat kan tycka att en halvfull skål med foder "blir för mycket", de kan äta bättre om de bara får nån dl åt gången osv.

Håller med tidigare skribent!

Varför hålla på och "problemlösa" när du inte har något problem?

Hunden är pigg, fin i pälsen och hullet men äter inte så mycket som DU (tillverkaren?) tycker?!

Dra ner lite på portionerna under någon vecka så hunden får bli HUNGRIG mellan måltiderna och ge henne endast en kort stund att äta upp maten på annars plockas den bort!
Mat äter man när den serveras annars blir man utan.

Ingen frisk hund svälter ihjäl, men vi tvåbenta kan lyckas få den mest sunda hund att få en märklig relation till foder genom att krångla till det = byta foder flera ggr/blanda i "något gott"/mata ur handen osv.

Om du under vintern märker att hon faller ur pga kyla (?) så kan du ju öka givand då om det skulle behövas.

/Swat

Det är mer att jag har tyckt mig se att hon tappar lite. Hon är fortfarande rätt så fin i hullet men jag skulle önska att hon var lite rundare. Vill absolut inte att hon ska bli smalare iallafall.

Men kanske överdriver..

Ska iallafall prova att ta bort skålen om hon inte äter!
Men, om hunden då inte äter på morgonen - ger ni dubbelt på kvällen?

Öka på lite skadar ju inte, framförallt på kvällen då hon äter.

Testa du att ta bort skålen, det är väl allmänna "rekommendationen" om hunden inte äter upp. På alla funkar det dock inte, jag har gett upp vid det här laget (efter typ 1½ år), min hund får i sig mer om kvarbliven mat står framme. Men att börja krångla med foderbyten, blanda i saker etc är nog inte spec bra.

Det är mer att jag har tyckt mig se att hon tappar lite. Hon är fortfarande rätt så fin i hullet men jag skulle önska att hon var lite rundare. Vill absolut inte att hon ska bli smalare iallafall.

Men kanske överdriver..

Ska iallafall prova att ta bort skålen om hon inte äter!
Men, om hunden då inte äter på morgonen - ger ni dubbelt på kvällen?[/QUOTE]

När min hund var kinkig med maten så ställde jag fram frukosten, den fick stå framme i ca 10 minuter. Åt han så åt han, åt han ingenting så fick han vara utan tills kvällsmålet och då fick han kvällsgivan bara, alltså inte kvällsgivan + det han skulle ha ätit till frukost.

Mina hundar får hela sin giva på kvällen, DSGn fjantade med frukosten o då skippade jag den :)
Efteråt ger jag alltid ett ben så de tar det lugnt efter maten.

Jag gör nog tvärtom mot de flesta härinne. Har en aktiv flat som inte är mager men absolut åt det tunna hållet. Han får fri tillgång på foder och vilken tid/tider han äter är ganska olika, men en 15-kilos säck går alltid åt på ungefär 4 veckor.

Jag läser en nutritionskurs på SLU just nu, och det som sägs är att rekommendationerna på säckarna är just det och att alla hundar är individer ur matbehovssynpunkt. Är hon inte för smal kanske det inte är nån idé att lägga energi på "problemet"?

Jag ökar INTE givan om hunden valt att hoppa över en mål!
Som jag ser det så är HUNGERN den bästa vännen i dessa lägen. :D

/Swat

Är hon inte för smal kanske det inte är nån idé att lägga energi på "problemet"?

Fast jag tycker ju att hon har börjat tappa och vill absolut inte att hon ska bli tunnare än hon är nu. Snarare tvärt om, hon får gärna gå upp lite.

Öka på lite skadar ju inte, framförallt på kvällen då hon äter.

Testa du att ta bort skålen, det är väl allmänna "rekommendationen" om hunden inte äter upp. På alla funkar det dock inte, jag har gett upp vid det här laget (efter typ 1½ år), min hund får i sig mer om kvarbliven mat står framme. Men att börja krångla med foderbyten, blanda i saker etc är nog inte spec bra.

När min hund var kinkig med maten så ställde jag fram frukosten, den fick stå framme i ca 10 minuter. Åt han så åt han, åt han ingenting så fick han vara utan tills kvällsmålet och då fick han kvällsgivan bara, alltså inte kvällsgivan + det han skulle ha ätit till frukost.

Jag ökar INTE givan om hunden valt att hoppa över en mål!
Som jag ser det så är HUNGERN den bästa vännen i dessa lägen. :D

/Swat

Tack för era svar!

Idag på morgonen gav jag halv giva och hon åt upp allt efter några minuter.
Får se hur det går framöver, men ska iallafall tänka på det ni sagt!

*kl*

Oj massa tips! Super!

Min vovve som inte gärna äter serverar jag morgon och kväll och det är verkligen tjorvigt att få i honom på morgonen, bäst går det om han får prestera lite genom att köra lite trix för käket men det är lite knivigt att hinna med ibland. Vi pendlar dessutom långt så antingen äter han hemma ibland eller så ger jag honom när vi kommit till jobbet och då få skålen stå framme tills vi åker hem.
Jag kan dock inte ställa undan skålen efter tio minuter eftersom han spyr lätt om han är helt tom i magen. Och ge ett litet kex direkt på morgonen går inte heller då han endast får äta sin mat pga allergi.

Men ska prova att ge mindre på morgonen, faktum är att ibland när vi kommer till jobbet och hans matskål så har han ibland ätit upp direkt om det funnits lite rester eller om jag räknat fel och bara har en liten skvätt mat kvar i påsen i mitt skåp! Skall genast prova!

Uno åt dåligt ett tag men efter att jag börjat med att ta bort fodret direkt han slutar äta (sätter alltså ner skålen gång per dag och så fort han går iväg och gör något annat än att äta tas den bort) och tom ibland har hela dagar med fasta ibland så äter han nu alltid ordentligt och snabbt.

kl
jag gjorde helt tvärtom och bytte helt enkelt foder till Klass, fryst köttfärsfoder.

Det åt min magra tik med aptit under och efter löpet... fick äta det ett tag och sen gick jag över till torrfoder igen...

nu kastar hon i sig maten både morgon och kväll...

Hon lade även på sig när hon åt Klass vilket verkligen behövdes då
hon var nästan mager när jag köpte henne 14 månader gammal.

Lycka till med din hund, det kommer säkert att bli bra...

MMBetsybabe

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
521
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 872
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 600
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 288
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka