En fästingfundering

P

Pälskling

Jag undrar hur många det är som regelbundet - säg varje höst - tar borrelia- och erlichiaprov på sina hästar?

Under betet blir det ju en hel del fästingbett, och även om man är där och plockar bort dem är det ju lätt hänt att man missar en liten otäcking.

Så hur gör ni?

Sv: En fästingfundering

Mina hästar har på sin höjd 2 fästingar per sommar, vi har Switch pour on på dem och slipper de flesta äckelkryp. Bor heller inte i något utsatt område så vi tar inte några prov, nej.

Samma som Mitrolle. Använder Switch och är noga med om doseringarna hela sommaren igenom. Har inte haft EN fästing i år som resultat. VÄL värt det!

Bra tips! Jag hade faktiskt "glömt av" Switch. Det får bli till nästa sommar!

Vad tycker ni är rimligt när det gäller provtagning, förutsatt att man har haft fästingbett?

Jag har också haft switch på mina, nästan överdoserat ibland är jag rädd, för shettisen började bli lite skorvig i manen och på ryggen.

Men det regnade så mycket i sommar så det var jättesvårt att avgöra när man borde hälla på igen.
Tyvärr så har jag hittat ganska mycket fästingar på mina ändå, så jag är besviken på switch.
Ibland har de suttit längst upp mellan bakbenen och varit jättesvåra att upptäcka men att hålla på och ta såna prov varje sommar kan man ju nästan inte göra.

Nu är fästingarna ännu svårare att upptäcka. Hästarna börjar få päls igen och det finns fortfarande långt gräs i hagen= fästingar eftersom de inte dör förrän kanske i slutet av oktober.

Man kan ju inte hålla på och ta en massa prover innan hästen verkar sjuk. Jag fick också en fästing i sommar och jag har inte tagit nåt prov för jag känner mig inte sjuk.

Angående när man ska fylla på switch så spelar inte regn någon roll om du inte slänger ut hästen i ösregn 2 sek efter du haft på det.. det går ner i huden och ut i fettet/blodet så det kan regna hur mycket det vill!
Så följ det som står på förpackningen.

Finns INGEN anledning att ta prov bara för att. Det är ganska menlöst. De flesta hästar som kommer i kontakt med borrlia/erlichiosinfektion klarar nämligen av den själv helt utan symptom/problem. Men de kommer att ha förhöjda titrar på blodprov. Det man ser på blodprovet (annat än det som tas i AKUT fas) är nämligen just titrar. Och titrar är antikroppar och säger ingenting mer än att hästens immunförsvar kommit i kontakt med och reagerat på infektionen. Dvs en häst med förhöjd titer behöver inte alls vara sjuk/ha minsta lilla problem av erlichios/borrelia.

Så att ta 'rutinprov' skapar bara oro och huvudvärk hos djurägaren och säger ingenting.

Däremot SYMPTOM i kombination med titerstegring då är det en annan sak. Så här tas inga prov förrän det finns symptom som kan indikera en borrelia/erlichiosinfektion som hästen(s immunförsvar) inte klarar själv.

/Alexandra - med en valack som haft erlichios. Och vars hästar haft en upptäckt fästing var i sommar (sen hur många jag INTE upptäckt kan jag ju inte svara för.). Bägge switchade rejält var fjärde vecka.

:bow: :bow: :bow:

Kunde inte sagt det bättre själv....

Tyvärr så blev det lite strul med "Switchandet" när vi skulle på semester...
Vi lugnade oss med att det bara skulle ha gått 6 veckor sen vi "Switchade" dom när vi kom hem igen...
Och vad hade hästpassarna fått göra...
PLOCKAT FÄSTINGAR... :devil:

Vi bor ju inte i något högriskområde, men ändå.... :(

Det är väl just det att jag har haft stor osis. Det har nästan aldrig slagit fel. Har jag nyss hällt på switch så nog tusan kom det ett spöregn inom en halvtimme efteråt innan det hunnit gå in i pälsen ordentligt.

Min fundering beror mest på att hästen varit lite annorlunda det senaste året. Ridningen har gått bakåt - ordentligt. Hästen känns inte helt hundra. Dock är han inte halt och han är även kollad av osteopat. Därav min fundering kring provtagning.

Tycker verkligen att du ska ta prov om hästen känns annorlunda. Min 19 åriga val. har haft erlichias 3 ggr. men nu verkar han ha klarat sig i år. Symtomen har kommit vid olika tillfällen. En gång på vårkanten och en annan gång på sensommaren så det tar väl olika lång tid innan det bryter ut. Jag skulle aldrig ta prov om inte hästen har symtom. Har den en gång haft sjukdomen så finns ju värdena kvar och då visar provet ingenting.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar