En fångfundering till...

Tussemaja

Trådstartare

Om man har en fångbenägen häst (haft fång för två år sedan) som går på antiinflammatorisk medicin pga annan orsak än fång, Vad kan hända då? Risk att man missar smärttecknen om han skulle få fång under behandlingen? Medicinen verkar förebyggande så att han inte får fång (och då talar jag om de inflammatoriska processerna) ?

Sv: En fångfundering till...

Jag antar att risken är ganska stor för att man missar tecken på ett ev fånganfall. Sedan finns det studier som visar att NSAID kan ha en viss förebyggande effekt mot fång. (Men detta är mediciner som man inte bör ge i onödan och som samtidigt kan påverka grovtarmen - bara så ingen missförstår mig).

vilket bra svar :crazy: som de flesta när det gäller fång - vem vet :crazy:

Men om jag hade medicinerat min fångponny med NSAID för ngn annan anledning än fång så hade jag försökt att vara mkt uppmärksam på ev nya fånganfall och inte utsatt henne för ex extra bete eller annat som jag misstänker att hon är känslig för.

Sv: En fångfundering till...

Jag antar att risken är ganska stor för att man missar tecken på ett ev fånganfall. Sedan finns det studier som visar att NSAID kan ha en viss förebyggande effekt mot fång. (Men detta är mediciner som man inte bör ge i onödan och som samtidigt kan påverka grovtarmen - bara så ingen missförstår mig).

vilket bra svar :crazy: som de flesta när det gäller fång - vem vet :crazy:

Men om jag hade medicinerat min fångponny med NSAID för ngn annan anledning än fång så hade jag försökt att vara mkt uppmärksam på ev nya fånganfall och inte utsatt henne för ex extra bete eller annat som jag misstänker att hon är känslig för.

Uppmärksam intill hysterins gräns! ;-) Därför jag är så rädd att missa nåt. Nåt extra bete blir det inte tal om. Vanliga lilla hagen som han klarade bra i fjol - utan NSAID.
Tack för synpunkter förresten!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka